Automatiska dörrar......

Startat av sajola, 03 februari 2012, 22:30:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sajola

Hej!

Åker dagligen på SL linje 677.... har nu sedan Nobina tog över trafiken undrat över varför de nya bussarna inte har eller använder automatiska dörrar? Drar något så enormt igenom bussen då dörrarna jämt är öppna.....

Någonting som Nobina inte använder?

Föregångarna körde ju till och med med knapp för passagerarna som då öppnade dörrarna....  http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Trafikvardag/2008/08_Augusti/slides/080818_Busslink_6388_Uppsala_centralstation.html

sajola

Sitter ju något som liknar fotocell i trappsteget, men de verkar inte användas, eller är det något annat?

J0han

Chaffören kan väl bestämma själv om dessa ska användas eller ej? olika system på alla bussar vad de gäller automatiska dörrar..

sajola

Citat från: Johan Ek skrivet 03 februari 2012, 22:40:27 PM
Chaffören kan väl bestämma själv om dessa ska användas eller ej? olika system på alla bussar vad de gäller automatiska dörrar..

Jo, på de förra kunde jag märka att vissa körde dörrarna för hand, men på dessa tycker jag att dörrarna alltid flyger upp en sväng....

J0han

Citat från: sajola skrivet 03 februari 2012, 22:41:38 PM
Jo, på de förra kunde jag märka att vissa körde dörrarna för hand, men på dessa tycker jag att dörrarna alltid flyger upp en sväng....

Normalt om man har automatiska dörrar som öppnar så när ngn har tryckt på stopp och föraren öppnar framdörren så ska alla dörrarna öppnas "sensorerna" i golvet känner bara av om någon står där när dörrarna stängs och om det går fram någon när dörrbromsen är inlagd, på det viset är knappar bra på dom bussarna som har det för då måste den avsigande öppna dörren själv och resten av folket slipper det onödiga draget

Ersa

Dörrknappar är överlägset bäst i längden. Fungerar för alla slags resenärer, och för all typ av trafik. Fotoceller är bra som säkerhet när det gäller att hindra dörrar från att stängas på folk. Men att få avstigande att själv öppna en stängd mitt- eller bakdörr genom att själv bryta fotocellens ljusstråle är oerhört svårt. Iaf i Norrtälje kommun och även mot Knutbyhållet, där folk absolut inte är Stockholmare, och därför inte är vana med Stockholmsutrustning på bussarna.
Det var ju bara för knappt ett halvår sedan som hela Roslagen tvångsstockholmfierades av SL, och de sista landsbygdsbussarna med manuell växellåda och helt utan "stadsfunktioner" som dörrbromsar, förargrindar, dörrfotoceller och klämlister togs ur trafik. Så man kan inte kräva att resenärerna ska förstå fotoceller än på många år.

Lars-Håkan_E

Automatiska dörrar infördes ju på SL:s Roslagslinjer redan i slutet på -60 talet.....

Så att det skulle ha skett i o m Nobina:s intåg är en grov misshandling av historien.

Busslink/Keolis har haft ett ytterst fåtal bussar utan dörrbroms.

Jag antar att skribenten avser det fåtal bussar som Fridströms körde med i Rimbotrakten.

F.ö är det väl ett skallkrav att bussarna ska ha fungerande dörrbroms.

Ersa

Visst började fotoceller och automatiska dörrar att införas redan omkring 1967. Men faktum kvarstår att om man som förare på Roslagslinjerna samt UL809 (som kördes med SL-bussar då och då fram till 2008) kör med enbart dörrautomatik så får de avstigande inte upp dörren alls, utan blir bara irriterade och ropar "öppna dörren". Det är då inte läge att läxa upp resenärerna med fakta från 1960-talet och förklara vad en fotocell är...  Eller? ::)

Det som skiljer Busslinks vagnar från främst Nobinas gamla Botkyrkavagnar i 55xx-serien är att bakdörrarna inte öppnas automatiskt när stoppsignalen aktiverats och framdörren öppnats, utan passageraren måste själv aktivt bryta ljusstrålen för att dörren ska öppnas. Där spricker det.

Krav på dörrbroms? Ja, inget förvånar mig snart längre. Man kan ju göra som i övriga Sverige och utbilda förarkåren till att b.la använda parkeringsbroms. Eller är det att kräva för mycket av förarkåren numera? :-X

homer

Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2012, 09:36:09 AM
Visst började fotoceller och automatiska dörrar att införas redan omkring 1967. Men faktum kvarstår att om man som förare på Roslagslinjerna samt UL809 (som kördes med SL-bussar då och då fram till 2008) kör med enbart dörrautomatik så får de avstigande inte upp dörren alls, utan blir bara irriterade och ropar "öppna dörren". Det är då inte läge att läxa upp resenärerna med fakta från 1960-talet och förklara vad en fotocell är...  Eller? ::)

Det som skiljer Busslinks vagnar från främst Nobinas gamla Botkyrkavagnar i 55xx-serien är att bakdörrarna inte öppnas automatiskt när stoppsignalen aktiverats och framdörren öppnats, utan passageraren måste själv aktivt bryta ljusstrålen för att dörren ska öppnas. Där spricker det.

Krav på dörrbroms? Ja, inget förvånar mig snart längre. Man kan ju göra som i övriga Sverige och utbilda förarkåren till att b.la använda parkeringsbroms. Eller är det att kräva för mycket av förarkåren numera? :-X

Det är väl knappast bara Stockholm som har dörrbroms? det är något som finns i hela landet, både på landsvägstrafik och stadstrafik.

och 55 boggibussarna hade åtminstånde inte den funktion du beskriver när dem var nya utan man var tvungen att "bryta" fotocellstrålen för att bakdörrarna skulle öppna sig om framdörren var öppen, något som fungerar bra på värmdö där "busslinkspecen  (66-vagnar)" med extra knapp vid bakdörraran som paxen själva får trycka på inte alls fungerar utan folk står och skriker att dörrarna är trasiga

Ersa

Citat från: homer skrivet 04 februari 2012, 10:02:14 AM
och 55 boggibussarna hade åtminstånde inte den funktion du beskriver när dem var nya utan man var tvungen att "bryta" fotocellstrålen för att bakdörrarna skulle öppna sig om framdörren var öppen, något som fungerar bra på värmdö där "busslinkspecen  (66-vagnar)" med extra knapp vid bakdörraran som paxen själva får trycka på inte alls fungerar utan folk står och skriker att dörrarna är trasiga

Irriterande. I tät trafik med många stopp ska det räcka med att föraren har en öppen framdörr (medan han betjänar påstigande) för att avstigande resenärer själva på ett enkelt vis kan reglera mitt- och bakdörrarna. Fungerar inte detta blir det ju att föraren till slut manuellt spärrar upp alla bakdörrar i öppet läge för att slippa tillrop i form av "släpp ut mig" bakifrån. Men då blir det istället arga tillrop i form av "stäng dörrarna, vi fryser" vintertid.

Å andra sidan kan jag förstå att dörrar kopplas om till att vara oberoende av stoppknapparna (då framdörren är öppen) på vissa marknader, t.ex Botkyrka. Även om det är väldigt irriterande med en sådan buss i de flesta andra områdena. Då borde de återställas till "Volvo original" som alla Säfflebussar var på 80- och 90-talet. Dvs att bakdörrarna flög upp om stopplampan lyste, i och med att endast framdörren öppnades.

Ersa

Citat från: homer skrivet 04 februari 2012, 10:02:14 AM
Det är väl knappast bara Stockholm som har dörrbroms? det är något som finns i hela landet, både på landsvägstrafik och stadstrafik.

I princip alla Swebus Express bussar är beställda med en strömbrytare där man kan avaktivera dörrbromsen helt. Vid föraravlösning brukade jag fråga näste förare om denne ville ha dörrbromsen inkopplad, och svaret blev alltid "Nej, för sjutton. Den ska vara urkopplad!"
Och än har jag inte läst mycket om att Swebus skulle ha några problem med dörrarna eller säkerheten. Eller att handbromsen glöms, så att bussen rullat nedför en slänt...

Jan

Jag vet inte 100, men det är nästa helt uteslutet att någon huvudman valt att inte ha en fungerade dörrbroms i sitt anbudsunderlag.
I branschen i 40 år

Lars-Håkan_E

Det Erik snurrat in sig i känns som dörrblockeringen som infördes av dåvarande SL Buss AB  (Nattknappen)

Med den aktiverad så går inte bakdörrarna upp när framdörren öppnas oavsett om man aktiverar stannarkretsen (höll på att skriva om man drar i snöret)

Sedan kan man välja att avaktivera funktionen som gör att bakdörrarna automatiskt går upp om stannarkretsen är aktiverad och framdörren öppnas.

Det brukar man ofta göra på landsbygdsbussar där avstigning även sker fram för att undvika onödig utkylning gm korsdrag, gissar att det är detta som Nobina gjort, då går dörrarna bara upp om fotoceller etc aktiveras, liknande europastandard.

Carl Eric

I stadstrafik tycker jag att fotoceller är en väldigt bra idé. Dock skall de vara placerade på ett sådant ställe att passagerarna ser den, såsom det är på B9S (en av få bra saker). I stadstrafik med många stopp blir det ett evigt tryckande om man skall öppna och stänga dörrarna hela tiden.

Men fotocellens placering på MAN-vagnarna är tyvärr väldigt dålig då inga passagerare "vågar" gå närar dörren, trots att det finns stora dekaler med detta budskap....
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikael Ringmarck

Jag kan beskriva hur jag gör när jag kör:

Finns "nattauto" kör jag med det och försöker undvika dörrautomatik. När jag rullar in till hållplatsen gör jag en snabb koll i innerspegeln och ser om/var folk har rest sig upp...och kan också anpassa inbromsningen efter det. Öppnar manuellt den bakdörr där folk väntar på att få kliva av och gör ytterligare en snabb koll medan jag öppnar framdörren och kan då öppna de andra dörrarna om någon rest sig upp efter att jag stannat. Då och då slänger jag en blick i innerspegeln och kan dra igen bakdörrarna när jag ser att alla klivit av och inga barnvagnar ska på. Funkar kanon för mig!  :)