Nya 831an inte helt problemfri

Startat av tågluffaren, 10 juli 2011, 18:00:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

Nu sitter jag i Malmköping. Anledningen till det är att jag inte fick åka med bussen till Stockholm då man sa att mitt sommarlovskort inte gäller. Jag kan förstå att det inte gäller till Stockholm men varför sa man det på kundtjänst då?

Under rubriken "Taxa" i tidtabellen kan vi utläsa följande "Länstrafikens taxa gäller". Slut på meddelande. Jag blir i alla fall inte klokare av den informationen.

Jag förstår inte hur man kan ha en kundtjänst som ger felaktiga upplysningar. Rent vansinne. Samtidigt undrar man vad som verkligen gäller på linjen?

Här i Malmköping finns bara fyllon och banditer.

Länstrafiken Sörmland kan se fram emot ett ilsket brev och ersättningskrav,

Lars

Jag har kört några år nu och förvånas att de taxor mm som finns plötsligt inte gäller när det startas trafik på lite nytt sätt, även om det ofta står att länstaxa gäller så sätts det en massa undantag så fort trafiken avviker från det normala.
Här ser man på informationen om nya linjen till Stockholm att Länstaxa gäller.
Men om man läser på informationen för sommarlovskortet, så står det att det gäller i tre län. Södermanland, Västmandsland och Örebro län, men Stockholm ligger ju i Stockholms län.
trafikupplysningen tänker nog inte på detta men på busssgaraget har det säkert diskuterats internt vilka biljetter som gäller på den nya linjen och kommit fram till något annat eller så är det den enskilda föraren som rider på att det är in i fel län.
Min egen tolkning är att det är bättre att släppa med en passagerare i detta fall och förklara att det kanske inte gäller nästa gång, än att köra stenhårt på regler innan det är helt utrett tillsammans med länstrafiken och ett eventuellt undantag kommer ut i tryck.

tågluffaren

Ska tillägga att jag utan problem brukar åka på sommarlovskortet till/från Södertälje som ligger i Stockholns län.

Lars

denna länk hittade jag ett pressmeddelande om sommarlovskortet (Där finns det mejladresser till ett par personer du kan kontakta i denna fråga) och att det är ett första steg med att plocka bort länsgränserna inom kollektivtrafiken. Detta är ett utmärkt förslag som jag frågat efter länge! Dags att sudda ut de revirgränser som länstrafikbolagen skapat!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 10 juli 2011, 19:08:37 PM
(Där finns det mejladresser till ett par personer du kan kontakta i denna fråga)

Kontaktpersoner som anges i ett pressmeddelande är avsedda för mediafolk. Om privatpersoner ringer detta nummer så blir de nog vänligt men bestämt hänvisade till kundtjänsten i stället.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussföraren

Orden "Länstrafikens taxa gäller" är inte detsamma som "Länstaxa gäller"

För länsöverskridande trafik finns speciella bestämmelser och avvikande taxa fastställd av Länstrafiken.

Sommarlovskortet gäller i de län som framgår på kortet, alltså INTE för resa i Stockholms län

virtual1

Citat från: tågluffaren skrivet 10 juli 2011, 18:47:29 PM
Ska tillägga att jag utan problem brukar åka på sommarlovskortet till/från Södertälje som ligger i Stockholns län.

Men det gör du för att du får!

"Södertälje, Vårdinge
Till Södertälje (linje  841, 702, 802) gäller Länstrafikens taxa. På linje 702 kan du dock fritt kombinera SL:s och Länstrafikens taxor på respektive sida om länsgränsen (länsgränsen går vid hållplats Tullgarn). Till Vårdinge (linje 551) gäller Länstrafikens taxa på linjen, men du kan fritt kombinera SL:s och Länstrafikens taxor på respektive sida om länsgränsen."

Om du kollar på denna sida http://www.lanstrafiken.se/template2010/Page2010____6322.aspx så ser du att Stockholm/Cityterminalen _inte_ är inkluderad på den, dvs. att vanliga periodkort inte borde gälla. Den här texten "Vuxen 115 kr och ungdom 100 kr" borde ju inte heller finnas om vanliga kort gäller! Sen kan jag hålla med om att det är konstigt att kundservice sa att det var OK, men jag hade personligen _aldrig_ räknat med att ett vanligt månadskort/periodkort skulle gälla hela vägen. Jag vet inte många gränsövreskridande linjer till större städer där vanliga månadskort gäller i något län. Du får ju inte åka med SL till Bålsta eller Gnesta på vanligt månadskort t.ex.

tågluffaren

Till Gnesta kan man visst åka på vanligt månadskort.

Ersa

Citat från: SL.seBålsta:
Det kostar extra att åka över länsgränsen till/från Bålsta för alla utom för dig som har terminsbiljett/fritidsbiljett och 30-dagarsbiljett med Bålstatillägg.

Gnesta:
Har du en periodbiljett (24 timmar eller längre) gäller den för resa över länsgränsen till/från Gnesta utan tillägg.

http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/Resa-till-Balsta-och-Gnesta/

När ändrades detta med Gnesta? Nyligen?

tågluffaren

Citat från: Ersa skrivet 10 juli 2011, 21:57:47 PM
När ändrades detta med Gnesta? Nyligen?

Kan inte minnas att något annat skulle gällt förut.

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 10 juli 2011, 21:57:47 PM
När ändrades detta med Gnesta? Nyligen?

1 juli 2004

Men enbart på periodkort, det är fortfarande 30 kr tillägg på kupongresa

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 10 juli 2011, 22:30:36 PM
1 juli 2004

Men enbart på periodkort, det är fortfarande 30 kr tillägg på kupongresa

Tackar. Den ändringen hade jag missat.

JDS

Det är verkligen illa om kundtjänsten och föraren inte har samma uppfattning. Så svårt ska det inte vara att ta reda på gällande taxa, det ska bara vara att läsa rätt på papperen. Samtidigt tycker jag att du verkar lite naiv. Om någonting verkar lite oklart, så skadar det aldrig att ha en backup-plan. Man kan inte bara fråga första bästa människa och tro på vad de säger, det lär man sig med tiden...

tågluffaren

Citat från: JDS skrivet 15 juli 2011, 11:53:15 AM
Det är verkligen illa om kundtjänsten och föraren inte har samma uppfattning. Så svårt ska det inte vara att ta reda på gällande taxa, det ska bara vara att läsa rätt på papperen. Samtidigt tycker jag att du verkar lite naiv. Om någonting verkar lite oklart, så skadar det aldrig att ha en backup-plan. Man kan inte bara fråga första bästa människa och tro på vad de säger, det lär man sig med tiden...

Om jag ringer Kundtjänst så tycker jag att man ska kunna lita på de. Tänk att du ringer och frågar nör bussen går och gpr till svar "Varje heltimme". Då antar man väl att det stämner. Annars är det ju ingen idé att ringa.

JDS

Citat från: tågluffaren skrivet 15 juli 2011, 12:00:37 PM
Om jag ringer Kundtjänst så tycker jag att man ska kunna lita på de. Tänk att du ringer och frågar nör bussen går och gpr till svar "Varje heltimme". Då antar man väl att det stämner. Annars är det ju ingen idé att ringa.

Nej, visst. Men verkligheten är, att det finns lätta frågor och svårare frågor. Det gäller inte bara trafikbolag utan även industriföretag, myndigheter m m. Ibland bör man ana ugglor i mossen, t ex om ett svar verkar komma oväntat snabbt eller om det låter lite väl enkelt. Då är det som sagt aldrig fel att ha en "plan B", t ex hade det ju varit attans praktiskt om du hade haft med dig en hundralapp extra att betala biljetten med och sedan försöka kräva länstrafiken på pengarna för det felaktiga svaret. Fast det kanske du hade, det vet jag ju inte.