Nya 831an inte helt problemfri

Startat av tågluffaren, 10 juli 2011, 18:00:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

I Östersund drar man bara sitt kort o föraren trycker på en knapp, snabbt och enkelt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2011, 10:31:55 AM
I Östersund drar man bara sitt kort o föraren trycker på en knapp, snabbt och enkelt.

Det är ju för att det rör sig om ren stadstrafik med mindre summor. För högre summor krävs dubbla kvitton med namnpåskrifter och bokföring. Och i framtiden sannolikt koder samt tidsödande chipläsning. Jämför Arlanda där det numera tar uppåt 1-2 minuter att köpa en p-biljett med bankkort pga krav på högre kortsäkerhet.

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 24 juli 2011, 11:49:41 AM
Det är ju för att det rör sig om ren stadstrafik med mindre summor. För högre summor krävs dubbla kvitton med namnpåskrifter och bokföring. Och i framtiden sannolikt koder samt tidsödande chipläsning. Jämför Arlanda där det numera tar uppåt 1-2 minuter att köpa en p-biljett med bankkort pga krav på högre kortsäkerhet.

Mja, i "Norrland" kör vi väl fortfarande kod-löst i all trafik, även landsbygdstrafik. Snabbt och smidigt. Hur det blir i framtiden är det kanske svårare att sia om.

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 23 juli 2011, 08:55:32 AM
Nej som det funkar i Västtrafik är det ett elände  sålde 6 biljetter i förrgår = 5 min sen  >:(    men som det verka funka på Timexpressen går det ju fort. Västtrafik borde fixa till det så och dessutom annonsera i tidningar och radio om möjligheten att köpa biljetter i för väg via reseplaneraren och betala där med bankkort och sen får man biljetten som ett sms. Sen göra det dyrare med laddning på bussen precis som det var i Göteborg före Västtrafik

Håller absolut med. Det har varit helt ohållbart mycket ombordförsäljning på sistone. När linje 100 mot Borås står och blockerar för spårvagnar och andra bussar vid Korsvägen bara för att sälja biljetter som kunde sålts av Pressbyrån 15 meter därifrån, ja då blir man nästan gråtfärdig. Eller åtminstone förbannad.

Som jag ser det vore det inte så svårt att lösa.
* Se till att ombordförsäljning beläggs med en avgift så att det blir billigare att förköpa på Pressbyrån.
* Se till att få ut information på anslag osv liknande hur man gjort i Jönköping, Kronoberg, Halland m m om att man kan förköpa biljetter i Pressbyrån.

Däremot blir det nog svårare att få så snabb kontokortsförsäljning som det talas om för TIM-expressen. Det lutar dock åt att det kommer att bli tillåtet med lösning utan PIN-kod för småköp framöver men det blir ändå mycket online och eftersom kravet på chipläsning är kvar är nog den mesta av tiden kvar ändå. Kraven kommer med tiden givetvis att bli lika även i Norge så man kan nog anta att det kommer att ersättas med betydligt säkrare och därmed långsammare utrustning även där. Ta t ex Swebus Express som fick ta bort sin snabba kontokortslösning och valde att inte ersätta den med ny lösning eftersom den hade blivit för långsam. Västtrafik kan inte välja den lösningen eftersom det måste gå att sälja biljetter ombord på många linjer.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jonas1968

Citat från: Joakim W skrivet 18 juli 2011, 18:02:52 PM
Blir väl så när man har egen bil, som ungdom måste man använda bussarna, eller samåka. Tar väl ungf. lika lång tid som när man ska stoppa ner busskortet i maskinen för att betala med det. Brukar bli förseningar ibland på 701 har jag märkt när jag åker hem...
Fast nog borde det väl ta betydligt längre tid med kort än att registrera en resa med ett vanligt busskort? Det var längre sedan jag åkte buss i Sörmland men jag åker buss regelbundet i Örebro län och där tar i allafall kortköp betydligt längre tid än att registrera en resa med ett rabattkort då kortläsaren skall koppla upp sig mot bank och det skall slås koder.

Hur som helst så har man en avvikande taxa på någon linje så skall man ju inte bara skriva "Länstrafikens priser gäller" på hemsidan utan finns det avvikelser som t ex att viss kort inte gäller så skall dom avvikelserna anges tydligt. Står det bara "Länstrafikens priser gäller" så förväntar mig i allafall jag att dom kort som gäller på länstrafikens övriga trafik skall gälla.

RoggaBoy

Citat från: Greger Larsson skrivet 24 juli 2011, 12:10:09 PM
Mja, i "Norrland" kör vi väl fortfarande kod-löst i all trafik, även landsbygdstrafik. Snabbt och smidigt. Hur det blir i framtiden är det kanske svårare att sia om.

Precis, gränsen är väl på 500kr(?) för att få signera ett biljettköp med kort i "Norrland".

I framtiden vill jag först se ett nytt biljettsystem som fungerar, sen kan vi ta chipen efteråt!

JDS

Citat från: Jonas1968 skrivet 25 juli 2011, 00:01:05 AM
Hur som helst så har man en avvikande taxa på någon linje så skall man ju inte bara skriva "Länstrafikens priser gäller" på hemsidan utan finns det avvikelser som t ex att viss kort inte gäller så skall dom avvikelserna anges tydligt. Står det bara "Länstrafikens priser gäller" så förväntar mig i allafall jag att dom kort som gäller på länstrafikens övriga trafik skall gälla.

Men om ett visst kort inte gäller på länstrafikens övriga trafik för en motsvarande resa, så är det ju logiskt att det inte gäller på den här linjen heller. Se inlägget av virtual1 skrivet 2011-07-10, 21:11:34. Det framgår av länstrafikens information att länstrafiktaxan bara gäller över länsgränsen i angivna fall. Dessutom gäller den i inget av fallen längre in än till Södertälje.

Jonas1968

Citat från: JDS skrivet 25 juli 2011, 11:23:27 AM
Men om ett visst kort inte gäller på länstrafikens övriga trafik för en motsvarande resa, så är det ju logiskt att det inte gäller på den här linjen heller. Se inlägget av virtual1 skrivet 2011-07-10, 21:11:34. Det framgår av länstrafikens information att länstrafiktaxan bara gäller över länsgränsen i angivna fall. Dessutom gäller den i inget av fallen längre in än till Södertälje.
Fast detta bör ändå förtydligas. "Länstrafikens taxa gäller" är inte tillräckligt bra information på en sträcka där dom vanlig periodkorten inte gäller.

Lars

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juli 2011, 19:10:47 PM
Behöver kunde inte ens trycka in sin kod?

I Västtrafik-land tar ett köp med bankkort ombord på bussen ungefär en minut. Jag har sett exempel på då det tagit ända upp till tre minuter.  Då har kunden ändå haft kortet i beredskap och kunnat sin kod.

Nej kunden behöver inte ange sin kod utan köpet sker ändå, men biljettsystemet uppdateras hela tiden med spärrade kort.
Sedan finns det något i avtalen med korten som tillåter detta, man ska hålla reda på sitt kort samma är ju köp på nätet. Däremot ett electronkort kräver att pinkoden slås.
Samma förfarande var det på biljettautomaterna i Skånetrafiken 2003 när jag köpte min biljett på plattformen. Även i många parkeringsautomater drar du bara kortet och så kommer det en biljett.
Nu finns det ju en risk att ett kort som saknar täckning med en kund som helt enkelt inte har pengar på sitt kort men detta blir en sak mellan honom och banken. Dessutom så gör ju en kreditförlust inte mer ekonomisk skada än vad en ordinarie plankare gör på en buss.

JDS

Citat från: Jonas1968 skrivet 25 juli 2011, 12:05:20 PM
Fast detta bör ändå förtydligas. "Länstrafikens taxa gäller" är inte tillräckligt bra information på en sträcka där dom vanlig periodkorten inte gäller.

De gäller väl mellan Flen och Malmköping?

(Vilken väg går förresten bussen, "norra" vägen via rv 55-E20 eller "södra" via rv 57?)

tågluffaren

Citat från: JDS skrivet 25 juli 2011, 13:09:38 PM
De gäller väl mellan Flen och Malmköping?

(Vilken väg går förresten bussen, "norra" vägen via rv 55-E20 eller "södra" via rv 57?)

Lokala resor Flen-Malmköping är inte tillåtna.

Tror den går norra vägen.