Nya 831an inte helt problemfri

Startat av tågluffaren, 10 juli 2011, 18:00:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

Citat från: JDS skrivet 15 juli 2011, 12:20:43 PM
Nej, visst. Men verkligheten är, att det finns lätta frågor och svårare frågor. Det gäller inte bara trafikbolag utan även industriföretag, myndigheter m m. Ibland bör man ana ugglor i mossen, t ex om ett svar verkar komma oväntat snabbt eller om det låter lite väl enkelt. Då är det som sagt aldrig fel att ha en "plan B", t ex hade det ju varit attans praktiskt om du hade haft med dig en hundralapp extra att betala biljetten med och sedan försöka kräva länstrafiken på pengarna för det felaktiga svaret. Fast det kanske du hade, det vet jag ju inte.

Jodå, jag hade pengar. Dock var det kontantfritt som gällde.

JDS

Citat från: tågluffaren skrivet 15 juli 2011, 21:47:10 PM
Jodå, jag hade pengar. Dock var det kontantfritt som gällde.

Hm, undrar var man köper biljett då? Kan ju vara bra att veta om jag själv försöker mig på att åka den där bussen någon gång...

Joakim Wahlberg

Citat från: JDS skrivet 18 juli 2011, 16:37:08 PM
Hm, undrar var man köper biljett då? Kan ju vara bra att veta om jag själv försöker mig på att åka den där bussen någon gång...
Hos SJ, 50 kr billigare då. Åtminstone för ungdomar... Annars köper du biljetten med kort på bussen, precis som på alla andra Länstrafiken Sörmland-bussar.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

JDS

Citat från: Joakim W skrivet 18 juli 2011, 16:44:49 PM
Hos SJ, 50 kr billigare då. Åtminstone för ungdomar... Annars köper du biljetten med kort på bussen, precis som på alla andra Länstrafiken Sörmland-bussar.

Jaha. Det var uppenbarligen ett tag sedan jag åkte buss i Sörmland. Tar det inte förbannat lång tid att sälja biljetter med kortköp till varenda passagerare?

Joakim Wahlberg

Citat från: JDS skrivet 18 juli 2011, 17:04:06 PM
Jaha. Det var uppenbarligen ett tag sedan jag åkte buss i Sörmland. Tar det inte förbannat lång tid att sälja biljetter med kortköp till varenda passagerare?
Blir väl så när man har egen bil, som ungdom måste man använda bussarna, eller samåka. Tar väl ungf. lika lång tid som när man ska stoppa ner busskortet i maskinen för att betala med det. Brukar bli förseningar ibland på 701 har jag märkt när jag åker hem...
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

JDS

Citat från: Joakim W skrivet 18 juli 2011, 18:02:52 PM
Blir väl så när man har egen bil, som ungdom måste man använda bussarna, eller samåka. Tar väl ungf. lika lång tid som när man ska stoppa ner busskortet i maskinen för att betala med det. Brukar bli förseningar ibland på 701 har jag märkt när jag åker hem...

Länstrafiken har i och för sig alltid haft ganska krångliga och tidsödande biljettsystem. För ett antal år sedan kunde man kliva på vid Liljeholmen och köpa biljett till Malmköping men det tog ofta flera minuter för bussföraren att hitta rätt koder att trycka in i biljettmaskinen. Sedan kom de där värdekorten men det var ju samma visa med dem. Och nu kortbetalning, suck. Det borde vara straffbart att betala småsummor med kort.

Nyligen kunde man skoja och säga att haha, snart tar dom väl kort i glasskiosken på stranden också, men det är inte roligt längre för nu gör de ju det!  ::)

Bussmicke

Citat från: Bussföraren skrivet 10 juli 2011, 22:30:36 PM
1 juli 2004

Men enbart på periodkort, det är fortfarande 30 kr tillägg på kupongresa

Och gäller i hela Gnesta kommun, bl.a. kan man åka buss till Köpenhamn på SL-kort och 2 hpl till bortom det.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Joakim W skrivet 18 juli 2011, 16:44:49 PM

SJ:s biljetter gäller väl inte på  831
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Joakim Wahlberg

Citat från: Bussmicke skrivet 22 juli 2011, 11:50:48 AM
SJ:s biljetter gäller väl inte på  831
Om inte SJ's biljett gäller, varför kan jag då köpa biljetten? Finns med som förslag och med pris när man ska köpa resa på SJ's hemsida.

buskörare

Citat från: JDS skrivet 18 juli 2011, 22:17:43 PM
Länstrafiken har i och för sig alltid haft ganska krångliga och tidsödande biljettsystem. För ett antal år sedan kunde man kliva på vid Liljeholmen och köpa biljett till Malmköping men det tog ofta flera minuter för bussföraren att hitta rätt koder att trycka in i biljettmaskinen. Sedan kom de där värdekorten men det var ju samma visa med dem. Och nu kortbetalning, suck. Det borde vara straffbart att betala småsummor med kort.

Nyligen kunde man skoja och säga att haha, snart tar dom väl kort i glasskiosken på stranden också, men det är inte roligt längre för nu gör de ju det!  ::)

Finns ju liksom inte så många andra bra alternativ  ???

Ersa

Citat från: Joakim W skrivet 22 juli 2011, 12:02:32 PM
Om inte SJ's biljett gäller, varför kan jag då köpa biljetten? Finns med som förslag och med pris när man ska köpa resa på SJ's hemsida.

Resplus torde väl fungera på all trafikhuvdmannastyrd länstrafik i Sverige?
Observera att Resplus inte är samma sak som SJ-biljett, då SJ AB bara är en av flera operatörer i Resplus-samarbetet.

Resplusbiljetter är faktiskt rätt vanligt i UL-trafiken, och på Nobina Uppsala ingår än idag en SJ-biljettång i standardutrustningen, som numera enbart används för att kunna klippa resplusbiljetter i ett eller två hörn. Även Swebus Express i Uppsala kör vidare med SJ-biljettängerna då både till resplusbiljetter samt de egna klippkorten.

Lars

Citat från: JDS skrivet 18 juli 2011, 22:17:43 PM

Jag som kör Timekspressen i Norge blir glad varje gång som kunden betalar med bankkort, även på en övergångsbiljett som ibland kostar bara 4 kr. Det går hur snabbt som helst bara att trycka för kontokort o dra det i biljettmaskin så skrivs biljetten ut! Det är lika enkelt som att dra pengarna med ett förladdat värdekort.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 22 juli 2011, 13:51:11 PM
Jag som kör Timekspressen i Norge blir glad varje gång som kunden betalar med bankkort, även på en övergångsbiljett som ibland kostar bara 4 kr. Det går hur snabbt som helst bara att trycka för kontokort o dra det i biljettmaskin så skrivs biljetten ut! Det är lika enkelt som att dra pengarna med ett förladdat värdekort.

Behöver kunde inte ens trycka in sin kod?

I Västtrafik-land tar ett köp med bankkort ombord på bussen ungefär en minut. Jag har sett exempel på då det tagit ända upp till tre minuter.  Då har kunden ändå haft kortet i beredskap och kunnat sin kod.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Nej som det funkar i Västtrafik är det ett elände  sålde 6 biljetter i förrgår = 5 min sen  >:(    men som det verka funka på Timexpressen går det ju fort. Västtrafik borde fixa till det så och dessutom annonsera i tidningar och radio om möjligheten att köpa biljetter i för väg via reseplaneraren och betala där med bankkort och sen får man biljetten som ett sms. Sen göra det dyrare med laddning på bussen precis som det var i Göteborg före Västtrafik
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Lars skrivet 22 juli 2011, 13:51:11 PM

Nästan så hade vi det på Swebus Express fram till nyårsdagen den 31 dec 2010. Från och med nyårsdagen förbjöds systemet utan kod och Swebus tvingades införa bärbara enheter som tog mycket längre tid att hantera, så dessa infördes endast på resor till och från Arlanda. All annan betalning ombord försvann. Kontanterna försvann ett halvår tidigare.