Att åka till jobbet

Startat av M, 26 september 2010, 07:42:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M

Nu har det varit en annan operatör än GS i över tre månadet på min buss till jobbet.
Fortfarande så hittar inte chaffisarna utan det är grova felkörningar ett par gånger i veckan.
Bussarna (Solaris) funkar som dom vill, är glad om vissa av dom tar sig upp för backen till Högsbohöjd och uppför Älvsborgsbron. Riktikt dåligt. Jag fattar inte hur man utfärdar körkort för ett antal av dom som kör hade med all säkerhet blivit kuggade på en normal uppkörning.

/M

Nupski

#1
Satt i godan ro på min linje 3 och spakade mig genom Göteborg i fredags och helt plötsligt möter jag en buss där det normalt inte går några bussar. Efter några sekunder säger det pling uppe i hjärnan och ett snabbt samtal till trafikledning senare så är jag ute ur min plåtcontainer med hjärnhjul och inser att asfalten tar slut strax framför bussen, banan övergår i makadam och inte körvänligt för gummihjulsfordon.

Killen från Veolia som skulle köra linje 190 nattstyrningen från Volvo visste överhuvudtaget inte var han befann sig utan körde in på hållplatsen Vagnhallen Majorna riktning Ostindiegatan. Jag tänkte och hoppades att killen skulle ta och backa sig ur situtationen, tänkte vara hygglig och fråga om han behövde hjälp, men innan jag hann fram till framdörren så hade han gett sig iväg. Vid sidan av huvudspåret så finns ett sidospår som ligger i knott och där tråcklar han in Solaris boogien, men ack snart tar stickspåret slut och den arme föraren spinner sönder en gräsmatta innan han blev fri.

Vart han tog vägen sedan har jag ingen aning om men jag tog hans passagerare och fortsatte stillsamt genom fredagsnatten.

http://kartor.eniro.se/m/Iskbc Gatvybild
;D ;D ;D

Zella

En L 190 körde på min backspegel på järntorget när jag kom med L 760 för några dagar sedan... han lämnade inte mig företräde som man ska göra där :O(

Nupski

Citat från: Tomas Fransson skrivet 26 september 2010, 21:37:13 PM
En L 190 körde på min backspegel på järntorget när jag kom med L 760 för några dagar sedan... han lämnade inte mig företräde som man ska göra där :O(

Menar du att han hittade till Järntorget  ;D ;D ;D

Ersa

Utbildningen i linjekännedom verkar ligga i tiden. Utbildning kostar pengar, så det sparas det in på. Pengar som istället får bekosta fordonsskador. Frågan är om någon annan operatör varit varken sämre eller bättre. Jag tror alla ligger på ungefär samma nivå idag.

bisquit

Jepp är mycket bättre med mindre lokala operatörer/företag. Samt att man uppmuntrar förarna. För tyvärr så finns inte längre den stolthet kvar! Som en gång fanns. Även om det finns en viss stolthet nu med. Sen är man ofta så stressad att man lätt gör fel och inte är lika rädd om sitt fordon. Nä det ända som hjälper är:

Bättre arbetsmiljö, samt riktig utbildning och få förare/ buss. Samt att slippa en massa hattande under en arbetsdag. Min far berätta att "bara" 70 förare hade bulkat med en buss inne på Oslo galleria (bussterminalen i Oslo. Sedan trafikstarten den 1/7-2010.
Det är tecken på mycket skador och dyra onödiga kostnader..  :'(

Nupski

Citat från: bisquit skrivet 26 september 2010, 22:30:39 PM
Jepp är mycket bättre med mindre lokala operatörer/företag. Samt att man uppmuntrar förarna. För tyvärr så finns inte längre den stolthet kvar! Som en gång fanns. Även om det finns en viss stolthet nu med. Sen är man ofta så stressad att man lätt gör fel och inte är lika rädd om sitt fordon. Nä det ända som hjälper är:

Bättre arbetsmiljö, samt riktig utbildning och få förare/ buss. Samt att slippa en massa hattande under en arbetsdag. Min far berätta att "bara" 70 förare hade bulkat med en buss inne på Oslo galleria (bussterminalen i Oslo. Sedan trafikstarten den 1/7-2010.
Det är tecken på mycket skador och dyra onödiga kostnader..  :'(

Oslo Galleria är en riktig rysare fick bara reda på hur jag skulle ta mig dit och vem man skulle ringa för att få Gate plats. Väl på plats fick man allt hålla tungan i rätt mun för att komma rätt och inte idka närkontakt med någon vägg eller stolpe. Klarade mig utan några skråmor och vänta med spänning på nästa gång jag far på tur till Oslo.

bisquit

Haha jaa det är riktigt trångt där! Men om man kör dit var dag. Så bör man iaf ha lite bättre koll!

Jonas Strömblad

Citat från: Ersa skrivet 26 september 2010, 22:18:22 PM
Utbildningen i linjekännedom verkar ligga i tiden. Utbildning kostar pengar, så det sparas det in på. Pengar som istället får bekosta fordonsskador. Frågan är om någon annan operatör varit varken sämre eller bättre. Jag tror alla ligger på ungefär samma nivå idag.

Med min erfarenhet vill jag framhålla Busslink som ett gott exempel i sammanhanget! Jag tycker jag får den linjekännedom jag behöver. Dessutom har jag (alldeles för*) många gånger fått åka med som lots och linjeutbildare till förarkollegor som inte hittar och behöver stöd på nya linjer.
/J
* Jag tycker det är roligare att köra buss än att åka buss  ;D

Knut

Citat från: bisquit skrivet 26 september 2010, 22:52:42 PM
Haha jaa det är riktigt trångt där! Men om man kör dit var dag. Så bör man iaf ha lite bättre koll!

Om man ser hvordan endel folk kjør inne på Gallerian så hjelper det ikke hvor mange ganger om dagen man er der. Tar ikke hensyn tl ryggende busser. Parkerer hvor som helst. Og da gjerne bak noen lange busser som blir delvis sperret inne osv
Lavbygde og gjerne korte bybusser tar plassene for lange/høyebusser osv
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

M

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 26 september 2010, 23:02:15 PM
Med min erfarenhet vill jag framhålla Busslink som ett gott exempel i sammanhanget! Jag tycker jag får den linjekännedom jag behöver. Dessutom har jag (alldeles för*) många gånger fått åka med som lots och linjeutbildare till förarkollegor som inte hittar och behöver stöd på nya linjer.
/J
* Jag tycker det är roligare att köra buss än att åka buss  ;D
Där är ju något Veolia har fetmissat.

/M

Nupski

Angående linjeutbildning får jag säga att Göteborgs Spårvägar har nog en av de bättre. Var man det minsta tveksam var det bara att anmäla till skiftgående förman så fick man lots. När jag bytte depå fick jag 3 dagar med egen instruktör för att beta av linjenätet.

Skulle sen börja köra extra för ett privat företag och fick väl på intervjudagen reda på att inte fanns någon som skulle ta emot mig utan blev hänvisad till en buss. Väl i bussen låg ett papper på vart jag skulle åka. Visst körde turen men återkom aldrig mer till det bolaget.

Nico


Citat från: M skrivet 27 september 2010, 00:31:36 AMDär är ju något Veolia har fetmissat.

Vet inte hur det fungerar numera, men när det begav sig för min del på Råsta (när det fortfarande var Linjebuss, men uppköpt av Connex) så hade jag inget att klaga på utan den linjeutbildning som gavs var helt tillfredsställande. Sen beror det nog lite på personen som lär sig, på utbildaren och sedan även hur många man är som ska lära sig. Vi var två och det var nog ganska lagom.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

forthemoment

När jag började på Veolia så fick jag tre dagars utbildning på alla dom linjer vi har samt ett papper med massa symboler hur man körde varje linje! Tyckte att tre dagar var lite lite för jag kunde inte alla linjer! Så innan jag skulle köra några som jag inte kunde så åkte jag med två ggr innan på varje som jag var osäker på! Naturligtvis utan betalning från dom! Men jag vill inte köra fel och jag har peppar peppar inte gjort det! Jag som fast anställd klagade på att jag tyckte utb. Var för kort men dom timanställda vågar inte göra det! Jag undrar dock vad vissa av mina kollegor men även förare på andra bolag här i stan fått sina körkort för ibland har jag varit livrädd och gått av!! Veolia anställer ju fortfarande nya chaufförer så om dom inte får ordning på utbildningen och anställer folk som kan köra buss så lär la kaoset fortsätta! Sen har vi ju ett antal chefer som kom från spårvägen och någon annan som man aldrig ser eller aldrig går att få tag på så så länge cheferna är osynliga så lär det la fortsätta också!

Sen har vi ju Solaris bussarna som ger oss huvudvärk också!! Såå mycket problem med dom och majoriteten utav chaufförerna är missnöjda med arbetsmiljön i dom! Det är jättemycket fel på dom! Och passagerarna klagar på dom också! Men det verkar ju inte som Veolia bryr sig! Men enligt artikeln i gp förra veckan var ju Veolia enligt Västtrafik "sämst i klassen" så något måste dom väl göra?!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

lil-sis

Åh jag är så glad att vi lade in linjeutbildning i "körträningen" inför körkortet. Det gav en massa extra tid. Vi körde inte bara linjer men mycket.

Har inte kört fel för att jag inte hittar men två gånger då jag har fortsatt längs med en annan linjes färdväg helt enkelt för att jag kört den linjen mer än den jag skulle köra, så det gick på rutin  8)