Att åka till jobbet

Startat av M, 26 september 2010, 07:42:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knut

Da jeg startet i "Sporveisbussene" i oslo i 1998, kjørte vi rundt på linjene i 1,5 uke. $t ute i fälten og 4 t teori.
Og da fikk vi bare opplæring på de linjene som det depoet vi skulle plasseres på kjørte.
Men jeg har vel etter det kjørt alle linjene som vi hadde på den tiden, og klarte å kjøre feil 3 ggr i løpet av 2 turer ute på Bygdø. Fik hjelp av noen pax da jeg sa jeg var dårlig kjent der ute
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

yngrot

Linjekännedom är ju oerhört viktigt och Veolia Borås har satsat mycket på det. De som kommer nya har ju många linjer att lära men vad jag förstått så är det inga problem få fler dagar om det behövs. Så varför Veolia Gbg inte  får detta att funka kan man undra över..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon A

Citat från: lil-sis skrivet 27 september 2010, 09:20:44 AM
Åh jag är så glad att vi lade in linjeutbildning i "körträningen" inför körkortet. Det gav en massa extra tid. Vi körde inte bara linjer men mycket.

Har inte kört fel för att jag inte hittar men två gånger då jag har fortsatt längs med en annan linjes färdväg helt enkelt för att jag kört den linjen mer än den jag skulle köra, så det gick på rutin  8)
Men när en förare fortsätter så där på en annan linje blir ju resan genast lite mer spännande :D Har hänt mig vid några tillfällen och föraren brukar ju direkt märka sitt misstag och komma rätt igen väldigt fort :)

//Simon

Martin Maltkvist

Citat från: lil-sis skrivet 27 september 2010, 09:20:44 AM
Åh jag är så glad att vi lade in linjeutbildning i "körträningen" inför körkortet. Det gav en massa extra tid. Vi körde inte bara linjer men mycket.

Har inte kört fel för att jag inte hittar men två gånger då jag har fortsatt längs med en annan linjes färdväg helt enkelt för att jag kört den linjen mer än den jag skulle köra, så det gick på rutin  8)
Körde fel gjorde jag två gånger på samma linje och dag. ;D
Som en 42:a mot Radiohuset kom jag farande in till Karlaplan och då ska en sedan ta höger efter ICA-affären och fortsätta på samma gata men icke... AV någon anledning fick jag för mig att jag var en 44:a och stannade utanför Fältöversten, snopet var denna händelse som upprapade sig senare samma dag. Vid ett tillfälle senare under dagen var tanken att det skulle gå vägen och köra rätt förbi ICA men gissa vilken hållplats jag ställde mig vid...?    ;D 8)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Jonas Strömblad

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 oktober 2010, 10:42:10 AM
Som en 42:a mot Radiohuset kom jag farande in till Karlaplan och då ska en sedan ta höger efter ICA-affären och fortsätta på samma gata men icke... AV någon anledning fick jag för mig att jag var en 44:a och stannade utanför Fältöversten,

Haha, exakt samma sak har jag gjort, fast då som lots åt en förare som inte hittade  :o
Dubbelt pinsamt att lotsa någon fel...
/J

Martin Maltkvist

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 10 oktober 2010, 11:10:51 AM
Haha, exakt samma sak har jag gjort, fast då som lots åt en förare som inte hittade  :o
Dubbelt pinsamt att lotsa någon fel...
/J

...för att inte tala om den överhängande risken för felkörningar höger/vänster från Södra station mot Magnus Ladulåsgatan.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Calle

Citat från: forthemoment skrivet 27 september 2010, 01:13:25 AM
När jag började på Veolia så fick jag tre dagars utbildning på alla dom linjer vi har samt ett papper med massa symboler hur man körde varje linje! Tyckte att tre dagar var lite lite för jag kunde inte alla linjer! Så innan jag skulle köra några som jag inte kunde så åkte jag med två ggr innan på varje som jag var osäker på! Naturligtvis utan betalning från dom! Men jag vill inte köra fel och jag har peppar peppar inte gjort det! Jag som fast anställd klagade på att jag tyckte utb. Var för kort men dom timanställda vågar inte göra det! Jag undrar dock vad vissa av mina kollegor men även förare på andra bolag här i stan fått sina körkort för ibland har jag varit livrädd och gått av!! Veolia anställer ju fortfarande nya chaufförer så om dom inte får ordning på utbildningen och anställer folk som kan köra buss så lär la kaoset fortsätta! Sen har vi ju ett antal chefer som kom från spårvägen och någon annan som man aldrig ser eller aldrig går att få tag på så så länge cheferna är osynliga så lär det la fortsätta också!

Sen har vi ju Solaris bussarna som ger oss huvudvärk också!! Såå mycket problem med dom och majoriteten utav chaufförerna är missnöjda med arbetsmiljön i dom! Det är jättemycket fel på dom! Och passagerarna klagar på dom också! Men det verkar ju inte som Veolia bryr sig! Men enligt artikeln i gp förra veckan var ju Veolia enligt Västtrafik "sämst i klassen" så något måste dom väl göra?!

Jasså det är så mycket problem med Solaris? Man tycker att det i så fall borde ha märks här på forumet. Det enda jag kan säga är att jag gillar att åka med dem, samt att dom har ett gott *morr* från motorn. Sen att dom går i knappa 20 km/h uppför backar - ja det är en annan sak.  :-\

buskörare

Citat från: Calle skrivet 12 oktober 2010, 21:11:04 PM
Jasså det är så mycket problem med Solaris? Man tycker att det i så fall borde ha märks här på forumet. Det enda jag kan säga är att jag gillar att åka med dem, samt att dom har ett gott *morr* från motorn. Sen att dom går i knappa 20 km/h uppför backar - ja det är en annan sak.  :-\

Ojojoj, det finns massor av diskussioner om Solarisarna här på forumet. Fast mestadels om Stockholms kanske.

forthemoment

Jag har åkt med dom ett par gånger. De exemplar med minst problem är väl ok att åka med. Men att köra är dom vidriga. Man behöver massage efter varje pass. Servostyrningen är ju lika med noll. Fattar varför Veolia tog bort träningskort, det e för att i Solaris bussarna där får man sig ett träningspass. Dom låter hemskt, det ljudet som du tycker e gott, det har du huvudvärk efter i fem minuter. Dåliga bromsar, dom hoppar, skenar och har sig! Dom värsta exemplaren kommer det fram resenärer och undrar om man är nybörjare! En kollega som kört buss i 30 år blev jätte ledsen. Enorma dörrproblem. Vintern lär bli skoj med en retareder som inte går att koppla bort, mm. Solaris är lätt den sämsta buss jag kört. Skall bli intressant hur dom ser ut efter ett år i stadstrafiken. Och nu har Veolia köpt in mer så dom lyssnar inte på sina förare iaf det skall man ha klart för sig! Men hoppas dom får ordning någolunda på Solaris, det är ju våran arbetsmiljö. Att köra en Volvo som e 10 år gammal känns som en limousine!!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Ersa

Citat från: forthemoment skrivet 13 oktober 2010, 23:38:27 PM
Jag har åkt med dom ett par gånger. De exemplar med minst problem är väl ok att åka med. Men att köra är dom vidriga. Man behöver massage efter varje pass. Servostyrningen är ju lika med noll. Fattar varför Veolia tog bort träningskort, det e för att i Solaris bussarna där får man sig ett träningspass. Dom låter hemskt, det ljudet som du tycker e gott, det har du huvudvärk efter i fem minuter. Dåliga bromsar, dom hoppar, skenar och har sig! Dom värsta exemplaren kommer det fram resenärer och undrar om man är nybörjare! En kollega som kört buss i 30 år blev jätte ledsen. Enorma dörrproblem. Vintern lär bli skoj med en retareder som inte går att koppla bort, mm. Solaris är lätt den sämsta buss jag kört. Skall bli intressant hur dom ser ut efter ett år i stadstrafiken. Och nu har Veolia köpt in mer så dom lyssnar inte på sina förare iaf det skall man ha klart för sig! Men hoppas dom får ordning någolunda på Solaris, det är ju våran arbetsmiljö. Att köra en Volvo som e 10 år gammal känns som en limousine!!

Visst, jag tror inte att någon hittar på. Men jag undrar seriöst vad som har hänt med servostyrningen i just Göteborg. Varför är Urbinon i många andra län oerhört lättstyrda medan biogasversionen i just Göteborg verkar vara trögstyrd? Har de en helt annan teknisk lösning? I Umeå sitter man och styr Urbino-ledvagnarnas lilla ratt med pekfingret, medan man fick ta i rejält på Volvo B9S alldeles för stora, och dessutom en hel del trögare rattar. Där var man istället trött i både ryggen och öronen efter ett pass i en B9S. Inte har jag hört några klagomål om servostyrningen från Lidingö och Linköping heller, där har de ju också två olika biogasversioner av Urbino.

M

Citat från: Ersa skrivet 14 oktober 2010, 07:13:45 AM
Visst, jag tror inte att någon hittar på. Men jag undrar seriöst vad som har hänt med servostyrningen i just Göteborg. Varför är Urbinon i många andra län oerhört lättstyrda medan biogasversionen i just Göteborg verkar vara trögstyrd? Har de en helt annan teknisk lösning? I Umeå sitter man och styr Urbino-ledvagnarnas lilla ratt med pekfingret, medan man fick ta i rejält på Volvo B9S alldeles för stora, och dessutom en hel del trögare rattar. Där var man istället trött i både ryggen och öronen efter ett pass i en B9S. Inte har jag hört några klagomål om servostyrningen från Lidingö och Linköping heller, där har de ju också två olika biogasversioner av Urbino.

Kan tänka mig att det har med boggiestyrningen att göra. Har man inte tillräckligt fet servopump så kan de fenomen inträffa.Den skall hjälpa till att styra boggien oxå. Volvo med styrd axel ligger väl på 160 bars tryck i servon.

/M

forthemoment

Citat från: Ersa skrivet 14 oktober 2010, 07:13:45 AM
Visst, jag tror inte att någon hittar på. Men jag undrar seriöst vad som har hänt med servostyrningen i just Göteborg. Varför är Urbinon i många andra län oerhört lättstyrda medan biogasversionen i just Göteborg verkar vara trögstyrd? Har de en helt annan teknisk lösning? I Umeå sitter man och styr Urbino-ledvagnarnas lilla ratt med pekfingret, medan man fick ta i rejält på Volvo B9S alldeles för stora, och dessutom en hel del trögare rattar. Där var man istället trött i både ryggen och öronen efter ett pass i en B9S. Inte har jag hört några klagomål om servostyrningen från Lidingö och Linköping heller, där har de ju också två olika biogasversioner av Urbino.

Kan de va att man har köpt billigaste möjliga Solaris till Göteborg? Vad jag har läst här saknar vi många funktioner som andra Solaris har runt om i landet. Solaris speciellt boggie måste du ibland ta i med båda armarna, hårt när du svänger. Och våra Volvo kan man ratta med fingret om man så vill. Många Solaris har problem med servopumpen vet jag vart många där dom fått åka ut och fylla på servoolja stup i kvarten
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 14 oktober 2010, 07:13:45 AM
Visst, jag tror inte att någon hittar på. Men jag undrar seriöst vad som har hänt med servostyrningen i just Göteborg. Varför är Urbinon i många andra län oerhört lättstyrda medan biogasversionen i just Göteborg verkar vara trögstyrd? Har de en helt annan teknisk lösning? I Umeå sitter man och styr Urbino-ledvagnarnas lilla ratt med pekfingret, medan man fick ta i rejält på Volvo B9S alldeles för stora, och dessutom en hel del trögare rattar. Där var man istället trött i både ryggen och öronen efter ett pass i en B9S. Inte har jag hört några klagomål om servostyrningen från Lidingö och Linköping heller, där har de ju också två olika biogasversioner av Urbino.

När jag körde B9S blev jag förvånad att styrningen var så lätt, lika så på B12MA. Var ju van med Omnis styrning som jag då tyckte var lätt =)

MagnusA

Citat från: forthemoment skrivet 15 oktober 2010, 02:28:01 AM
Kan de va att man har köpt billigaste möjliga Solaris till Göteborg? Vad jag har läst här saknar vi många funktioner som andra Solaris har runt om i landet. Solaris speciellt boggie måste du ibland ta i med båda armarna, hårt när du svänger. Och våra Volvo kan man ratta med fingret om man så vill. Många Solaris har problem med servopumpen vet jag vart många där dom fått åka ut och fylla på servoolja stup i kvarten

Hmmm...Jag rattar både Solaris Boogie och Volvo lika lätt med EN hand!
Solarisen har nackdelen med NÅGOT svag servo....Volvo har svagheten med tung och otymplig ratt.
Den största nackdelen jag ser med Solarisen är den underdimensionerade/felanpassade motorn.
Felen du nämner med dörrar osv finns på Volvona oxå! Tar en tur med 25serien så vet du vad jag menar! :)

Ersa

Citat från: Jim skrivet 15 oktober 2010, 02:32:21 AM
När jag körde B9S blev jag förvånad att styrningen var så lätt, lika så på B12MA. Var ju van med Omnis styrning som jag då tyckte var lätt =)

Men det finns väl ingen B9S i SL-trafik som har den nya överdrivet stora och otympliga grå ratten? Majoriteten SL-vagnar har den lilla svarta ratten som är helt underbart lättstyrd i jämförelse.