Solaris vilar i Stockholm

Startat av Ted Selander, 10 mars 2010, 18:35:58 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

CS

Apropå hängande pedaler, vilket jag inte har något emot, men varför har Scania satt sina på olika avstånd? Detta ger en väldigt dålig ställning med antingen lagom avstånd till gas och krampat till broms eller tvärt om. Dessutom blir det en stor rörelse för att byta.

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 mars 2010, 03:58:17 AM
Kärvande bromsar har ju absolut inte med formen av bromspedal att göra ;D

Hängande eller stående bromspedal är vanesaker tycker jag, att gå från hängande till stående eller tvärtom kan däremot skapa trubbel eftersom bromstekniken (för att bromsa snyggt) blir olika och valet av förarstol spelar in här också.

För dem som var med på -80 talet när det drevs igenom nya förarstolar på CR111 (H59) i Sthlm så är detta samspel väl bekant

Det beror vem man pratar med. Jag fick vackert dyka ner och skrapa bort grus som hamnat under bromspedalen en gång, på order av RTL. Bussen slutade dra och det avhjälptes tydligen med detta. Även verkstan har sagt detta.
Nu har ju jag bara kört buss på heltid i 10 år, så jag vet ju inte så mycket förstås. Men jag har inga problem att gå från stående till hängande bromspedal. Vi har på vår depå 44 bussar, varav 3 med hängande. Och just inbromsningen skiljer sig inte alls på dessa. I alla fall inte när jag kör  ;)

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 mars 2010, 13:39:31 PM
Men... det har ju absolut inte att köra med att bromsarna kärvar ;D En massa skit under bromspedalen innebär att lägeskontakten till växellådan inte fungerar och du kan inte lägga i D eller R läget (Bussar där bromsen måste vara nedtryckt)

Vad gäller pedaltyper så skrev jag att det är en vanesak, jag tycker det är lättare i tätortstrafik med många stopp med stånde broms tillsammans med dito gaspedal men i övrigt har jag inga problem med hängande broms heller men en annan teknik tycker jag i a f att det är.

Sett till den ergonomiska biten så har jag stor förståelse för problemet man målat in sig i, jag brukar sällan har sympati för vad arbetstagarorganisationerna i SL området hittar på men nu är det ju faktiskt ett reellt problem man fått på halsen.

Oavsett vad du kallar det så hade det inte hänt med en hängande broms. Du har problem med att byta mellan sånna bussar, jag har det inte. Och inte många av mina kollegor heller. Problemet med Solarisbussarna är väl inte direkt den hängande bromsen, eftersom vi här inom SL har ganska många OmniLinkar med samma som inte verkar röra upp speciellt mycket känslor. Däremot verkar det på Solarisarna skilja i höjd mellan gas och bromspedal. Jag har inte kört dom själv då vi inte har sådana på min depå.

M

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 mars 2010, 13:39:31 PM
En massa skit under bromspedalen innebär att lägeskontakten till växellådan inte fungerar och du kan inte lägga i D eller R läget (Bussar där bromsen måste vara nedtryckt)

Vilka har en sådan "kontakt" som påverkas direkt av pedalen?
På äldre Volvo är det en givare på luftslangen från bromsventilen (samma som för NBS funktionen)
På nyare går signalen från bromsstyrenheten till växellådan via CAN signal.

/M

yngrot

Citat från: M skrivet 23 mars 2010, 14:12:04 PM
Vilka har en sådan "kontakt" som påverkas direkt av pedalen?
På äldre Volvo är det en givare på luftslangen från bromsventilen (samma som för NBS funktionen)
På nyare går signalen från bromsstyrenheten till växellådan via CAN signal.

/M

På MaxCi är det samma problem räcker med en lite sten under bromspedal så drar inte bussen längre... men man fixa ju det på 2 röda sen var det bara gasa på igen...  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

markkofan

Citat från: homer skrivet 22 mars 2010, 23:39:24 PM
Man kan nästan misstänka att det är Solaris-VD'n själv som har reggat sig på forumet under psedonyum ;)

SL trafiken är vägledande för resten av landet... det som blir norm inom SL blir de också i resten av landet... se bara på kontantförbudet... (bara för solaris att svälja stoltheten och sluta skylla på förarna om dem vill få fler bussar sålda... 8)

Jag är ganska säker på att många potentiella kunder skrattar åt vad som pågår hos SL "i sammarbete med Busslink", detta även om jag inte är VD på Solaris Sverige. Den stolen är nog ganska het idag, men jag tror knappast att den uppmärksamhet Solaris har fått i samband med "livsfarliga bussar"-affären kommer att påverka märket negativt till slut... All uppmärksamhet har sina fördelar...

Solaris skyller ju inte på chaufförerna, fast jag tycker att det är vad man borde göra. Jag tycker snarare att dom är för snälla i sina uttalanden i City.

bysenbus

Hejsan!

Hela artikeln stinker, hallo "livsfarliga bussar" låter som typ bussen saknar helt bromsar när det är bara frågan hur man ska hålla foten på pedalen! Låt oss göra ett bromsprov mot Lillmanen. Hallo luckor som går upp när i själva verket bussen har misshandlats mot snövallar! JA HALLÄ!

Mvh

lil-sis

Citat från: markkofan skrivet 23 mars 2010, 23:46:29 PM
Jag är ganska säker på att många potentiella kunder skrattar åt vad som pågår hos SL "i sammarbete med Busslink", detta även om jag inte är VD på Solaris Sverige. Den stolen är nog ganska het idag, men jag tror knappast att den uppmärksamhet Solaris har fått i samband med "livsfarliga bussar"-affären kommer att påverka märket negativt till slut... All uppmärksamhet har sina fördelar...

Solaris skyller ju inte på chaufförerna, fast jag tycker att det är vad man borde göra. Jag tycker snarare att dom är för snälla i sina uttalanden i City.

Så förarna ska inte få bästa tänkbara förutsättningar i sitt arbete? Som pedaler som sitter "logiskt"?

Niclas Rosenius

Citat från: lil-sis skrivet 24 mars 2010, 09:52:56 AM
Så förarna ska inte få bästa tänkbara förutsättningar i sitt arbete? Som pedaler som sitter "logiskt"?

Varför det, vi sitter ju bara 8-9 timmar bakom ratten varje dag.

Skrivbordsprodukter som inte fungerar rena skiten för oss förare.

Men vilket liv det blir på skrivbordsnissarna när deras arbetsmiljö skulle vara lika dålig planerad som våran. det gäller även när det är kallt ute resp varmt. Dom skulle inte stå ut en halvtimme iden kyla som kan vara i en buss på vinter samt värmen inne i en buss på sommaren.

//Niclas

Björn Ax

Ja som niclas så kör jag både hängande och stående pedaler hela dagarna och jag tycker som några här att med hängande broms så blir det svårare att få en jämn bromsverkan.

Nu har jag tyvärr inte kört någon solaris men skulle gärna testa. :)

Jag tycker det bara är synd att det är dom som sitter bakom ett skrivbord som ska bestämma hur vi förare ska ha våran arbetsplats.

Våra nyaste MAN har pedalerna väldigt långt bak så även jag som är 186cm lång måste sitta väldigt långt fram med stolen för att få en bra ställning och nå pedalerna. Så dom som är kortare måste ha det jobbigt i dom bussarna.

Undrar om det nånsin kommer komma nån perfekt buss för alla. :P
Man har en programmerad nyckel som när man stoppar in den i bussen så ändras allt till precis som man själv har valt det. Det skulle ju vara det bästa. :)

CS

Citat från: Björn Ax skrivet 24 mars 2010, 12:10:36 PM
Ja som niclas så kör jag både hängande och stående pedaler hela dagarna och jag tycker som några här att med hängande broms så blir det svårare att få en jämn bromsverkan.

Nu har jag tyvärr inte kört någon solaris men skulle gärna testa. :)

Jag tycker det bara är synd att det är dom som sitter bakom ett skrivbord som ska bestämma hur vi förare ska ha våran arbetsplats.

Våra nyaste MAN har pedalerna väldigt långt bak så även jag som är 186cm lång måste sitta väldigt långt fram med stolen för att få en bra ställning och nå pedalerna. Så dom som är kortare måste ha det jobbigt i dom bussarna.

Man har en programmerad nyckel som när man stoppar in den i bussen så ändras allt till precis som man själv har valt det. Det skulle ju vara det bästa. :)

Och ibland händer det när det gnälls på att pedalerna sitter för långt in att dom istället flyttar dom för långt ut, med resultat att personer med långa ben hamnar långt från ratten. Inte heller en så passande ställning när man får sträcka sig för att nå blinkers...

Karsten

Dessa bussar är faktiskt helt utmärkta för de flesta förare. Jag har inte hört talas om någon som haft problem att köra dessa, men de är väl tyvärr lite omoderna.

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/Busslink_till_swebus_BO_BJ/slides/Swebus_1831_Gustavsbergs_centrum_020305.html

En annan kandidat:

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H059/slides/H59A_5417_Slussen_Stockholm_930523.html

jocke

Du får väl växa på dig lite ;)

Det lät som en exemplarisk grej, alla förare har en egen inställningsnyckel som placeras i bussen, bussen justerar sedan sittplats, ratthöjd, instrumentpanel efter de. Framför de till MAN ska du se du blir miljonär =)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Setra Tok

Setra har idag kombinationen hängande gas med stående bromspedel. Åtminstone på MC och CC hur det är med Top Class kommer jag inte ihåg. Men det fungerar helt utmärkt både på landsväg som i stan.

Vilken typ av pedal samt vilken ställning dom har borde spela mindre roll. Höjd och i vilken vinkel fötterna hamnar i förhållande till förarstol och instrumentering är det som är viktigt. Jag sitter betydligt bättre in en Setra som är betydligt trängre än en Volvo säffle som har hur mycket plats som helst.

Det skulle vara kul att prova en Solaris för att bilda sig en uppfattning.
Det är iallafall tur att smaken är som baken - Delad. Fan om alla skulle tycka lika hela tiden, då skulle nogutvecklingen stanna av!

yngrot

Ja det här med pedaler är inte lätt jag minns en MAN demo vi hade i Borås för provkörning den hade tysk pedalplacering dvs långt fram vilket kändes rätt jobbigt. Men det går ju att speca med "svensk" placering vilket ju oxå gjordes.. Men denna MAN vi prova har som jag fattat det hamnat uppe i Sthlm den var blå ev som IKEA buss... Jag tycker nog att stående pedaler är att föredra...  men min erfarenhet av hängande är rätt begränsad... 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina