Solaris vilar i Stockholm

Startat av Ted Selander, 10 mars 2010, 18:35:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bysenbus

#135
Hejsan!

Vilka linjer kommer den att gå på, förr var vanligaste Solaristurerna 44,47,53,56,69,74 ? Skulle vilja känna på lådans inlärningsförmåga och mjukhet.

Mvh

Ted Selander

Det torde bli samma linjer, eftersom det fortsatt är Söder(hallen) som tursätter bussen.

/Ted

lil-sis

Citat från: markkofan skrivet 24 mars 2010, 22:25:49 PM

Jag kanske inte kan förstå vad chaufförerna menar med att få bästa tänkbara förutsättningar eftersom jag själv inte är chaufför,

Varför en lång utläggning när du då ändå inte förstår poängen?

Jag kör inte i aktuellt trafikområde och har således inte provat aktuella bussar. Men kombinationen känns fel bara i tanken. Där jag kör har vi bara stående pedaler samt stående gas och hängande broms och det fungerar bra. Däremot finns det några bussar där de monterat förarstolen på ett annat sätt än i resten av bussarna vilket för mig resulterar i en väldigt konstig körställning för att jag ens ska nå till pedalerna.

Om alla våra bussar var sådana skulle även jag protestera å det bestämdaste, för om jag ska hålla i några decennier till så måste jag ha möjligheten att sitta hyffsat väl.

Alltså har jag teoretiskt sympatier med de som vägrar köra aktuella bussar, för att sitta kanske 4.5h i sträck i stadstrafik med en buss som har helt knasig ställning på pedalerna sliter. Och det sliter fort.

M

Dom kan vila för all framtid. Det finns tillverkare av bussar i Sverige! Köp av dom och inte en massa Polsk dynga.

Robert Brink

CitatDom kan vila för all framtid. Det finns tillverkare av bussar i Sverige! Köp av dom och inte en massa Polsk dynga.

Nu tycker jag som förare av olika bussar från olika länder, inte riktigt att "svenska" bussar längre står för någon kvalite! Dessutom tillverkas Scania i Polen...
Just Solaris har jag inte kört, men nya MAN är riktigt trevliga bussar att köra!

//R

M224

Citat från: M skrivet 02 april 2010, 08:32:04 AM
Dom kan vila för all framtid. Det finns tillverkare av bussar i Sverige! Köp av dom och inte en massa Polsk dynga.

Wow, du verkar ha koll på läget.


Andreas

#141
Citat från: bysenbus skrivet 01 april 2010, 20:45:41 PM
Hejsan!

Vilka linjer kommer den att gå på, förr var vanligaste Solaristurerna 44,47,53,56,69,74 ? Skulle vilja känna på lådans inlärningsförmåga och mjukhet.

Mvh

Du missade 43, 55, 59 och troligtvis även 76. 56 har jag dock aldrig sett ha Solaris tursatt någon gång. Eventuellt att 69:an skulle ha haft det en eller kanske två gånger. Dessa är väl dessutom Horsnbergslinjer och inte Söderhallenlinjer? 56 vet jag iofs är det, i och med att den ju vänder precis vid depån.  :P

M


Niclas Rosenius

Citat från: M skrivet 02 april 2010, 08:32:04 AM
Dom kan vila för all framtid. Det finns tillverkare av bussar i Sverige! Köp av dom och inte en massa Polsk dynga.

   Åven om Volvo och Scania är Svenska igrunden så byggd ju både Vo 7700 o Omnin i Polen.

   För tyckte jag att CN113 var den klart bästa stadsbussen framtill vi fick våra Lions Cityn. och MAN är ju Tyskt från början och dom bygger ju också sina bussar i Polen.

   Om alla dessa tillverkare som bygger sina bussar i Polen skulle ha så dåliga arbetare att dom bygger skitbussar skulle ju man köpa andra fabrikat än dessa.

   Men varför köps inte dessa då? 

   //Niclas

M224

Citat från: M skrivet 02 april 2010, 11:29:02 AM
Bara förnamnet

Skriver du som förare eller kund?

Om är kund så undrar jag vad du har emot Solaris. Jag har själv åkt flertalet av dem när de gick i trafik och de var riktigt trevliga, ok lite trånga kanske men jag är inte så lång. Scania och Volvo har en del bussar här i SL-trafiken som skulle passa bäst på skrotgården och det sedan dag 1! Och de är byggda i världens mest moderna och jämnställda land Sverige!

Du får gärna utveckla dig lite mer nästa gång.

M

Citat från: M224 skrivet 02 april 2010, 11:52:52 AM
Skriver du som förare eller kund?

Om är kund så undrar jag vad du har emot Solaris. Jag har själv åkt flertalet av dem när de gick i trafik och de var riktigt trevliga, ok lite trånga kanske men jag är inte så lång. Scania och Volvo har en del bussar här i SL-trafiken som skulle passa bäst på skrotgården och det sedan dag 1! Och de är byggda i världens mest moderna och jämnställda land Sverige!

Du får gärna utveckla dig lite mer nästa gång.
Vi har en busstilverkare i Sverige som bygger allt här.(bortsätt från köpta komponenter)
Volvo bygger chassien i Borås och är där en hyffsat stor arbetsgivare. Karosserna byggs i Säffle och vad jag vet är det den största arbetsgivaren i den komunen.
Vi snackar om ca 1000-1500 arbetstillfällen direkt om vi bortser från underlevarantörer. Glömde att nämna att utvecklingen av Volvobussar sker i Göteborg.
Borås stad (komun) sålde mark i Viaredsindustriområde till Volvo för att dom skulle starta en fabrik där. Jajjamen det är VolvoBussars huvudfabrik och där tillverkas chassin av världsklass.
Vad gör Borås Lokaltrafik? Jo ett kommunägt företag köper.
en massa skit från polen och ryssland istället för att gynna en fabrik som ligger innom kommunen!!!!
Tycker att det är skitdåligt men det är förvisso ett resultat av den helt sjuka EU upphandlingen som Sverige har annamat totalt
Det går fortfarande att köpa Svenskbyggda bussar och då tycker fanimej jag att man skall göra det oxå, Varför skall vi fixa arbetstillfällen i Polen och Ryssland, löjligt bättre att fixa arbeten i Borås och Säffle och till viss det i Göteborg.

/M

M

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 02 april 2010, 11:51:36 AM
 
   För tyckte jag att CN113 var den klart bästa stadsbussen
   //Niclas
Kan hålla med dig. När jag började köra som extragubbe på helgerna hos GS var det Volvo B10M/Wiima och Scania CN113CLB som gällde.
Båda skitfina bussar att köra. Det fanns några Scania 112 kvar men dom skrotades ganska snart.

/M

M

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 april 2010, 13:28:41 PM
Hade Borås Lokaltrafik, Gamla Upsalabuss och Skelleftebuss mfl varit privatägda företag hade man själv kunnat bestämma vilka bussar man velat köpa, nu måste ett företag som handlar med skattepengar upphandla sina inköp.
Men,, nu är det ju ingen garanti för att han valt att köpa Volvo/Säffle ändå, även om detaljkvaliten blivit bättre så är det fortfarande ingen höjdare, men det beror ju på vad man jämför med, hur detaljkvaliten är på Solaris och autosan mfl "nya" märken har jag ingen aning om faktiskt.
Nej inte jag heller men jag anser fortfarande att man skall köpa Svenskt i första hand.

/M

bysenbus

Hejsan!

Exporten till Tyskland på denna svåra marknad  fortsätter att öka . Norge går också bra. Så DYNGA skulle jag inte kalla Solaris.

http://www.solarisbus.ch/en/biuro_prasowe,informacje_prasowe,600,0,0.html

"This made Solaris the biggest importer of buses into Germany and ranked the company third on the market. All new Solaris buses registered in Germany in 2009 were city "

Mvh

M224

#149
Citat från: M skrivet 02 april 2010, 13:20:13 PM
Vi har en busstilverkare i Sverige som bygger allt här.(bortsätt från köpta komponenter)
Volvo bygger chassien i Borås och är där en hyffsat stor arbetsgivare. Karosserna byggs i Säffle och vad jag vet är det den största arbetsgivaren i den komunen.
Vi snackar om ca 1000-1500 arbetstillfällen direkt om vi bortser från underlevarantörer. Glömde att nämna att utvecklingen av Volvobussar sker i Göteborg.
Borås stad (komun) sålde mark i Viaredsindustriområde till Volvo för att dom skulle starta en fabrik där. Jajjamen det är VolvoBussars huvudfabrik och där tillverkas chassin av världsklass.
Vad gör Borås Lokaltrafik? Jo ett kommunägt företag köper.
en massa skit från polen och ryssland istället för att gynna en fabrik som ligger innom kommunen!!!!
Tycker att det är skitdåligt men det är förvisso ett resultat av den helt sjuka EU upphandlingen som Sverige har annamat totalt
Det går fortfarande att köpa Svenskbyggda bussar och då tycker fanimej jag att man skall göra det oxå, Varför skall vi fixa arbetstillfällen i Polen och Ryssland, löjligt bättre att fixa arbeten i Borås och Säffle och till viss det i Göteborg.

/M

Tycker du att det är skit för att det är från Polen eller är det skitbussar överhuvudtaget?
Med tanke på att du bara tycker att vi ska köpa svenskt så måste det gälla allt. M.a.o så ska inte övriga delar av världen få
köpa svensktillverkade bussar/bilar/varor. Alla ska köpa inhemskt. Du är alltså emot export.