Solaris vilar i Stockholm

Startat av Ted Selander, 10 mars 2010, 18:35:58 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

bysenbus

#90
Hejsan!

För det första så är det ZF komponenter med utmärkta prestanda i bromssystemet, sen att det har varit några dumsnåla tölpar som har beställt och specat på Sthlm Busslink URBINO en annan sak. Sthm SU12CNG är det inget som Solaris kan ansvara för, låt oss göra ett flairplay test av D TUV så får vi se hur det går! Törs NI!!!!!!!!!!!!!!

Hej på er Busslink specare!!!!!!!!!

Mvh

homer

#91
Citat från: markkofan skrivet 22 mars 2010, 21:21:20 PM
I Polen är detta otänkbart, desto svårare för folk på fabriken i Poznan att förstå hela grejjen...
Kan inte någon av konkurenterna stå bakom detta? 28 bussar sålda med bra rykte hade ju kunnat bli fler, men som det ser ut nu, så blir det nog inte mer Solaris i Stockholm.

Man kan nästan misstänka att det är Solaris-VD'n själv som har reggat sig på forumet under psedonyum ;)




SL trafiken är vägledande för resten av landet... det som blir norm inom SL blir de också i resten av landet... se bara på kontantförbudet... (bara för solaris att svälja stoltheten och sluta skylla på förarna om dem vill få fler bussar sålda... 8)

bysenbus

#92
Schiffffffffffffffen är en av dom bästa i sin årskull (4 st) på PW Maskinlinje (motsvarighet KTH) så han vet vad det handlar om, det är en fackman och inte en KLIPPARE  med bara vinstintresse i sikte !!!!!!!!!!!

http://ipbm.simr.pw.edu.pl/mdp/index.html

http://pl.wikipedia.org/wiki/Krzysztof_Olszewski_%28in%C5%BCynier%29

Skicka Busslink specarna till han och snacka business!

http://www.youtube.com/watch?v=xzb2DhRXmi8

Mvh

SimonB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 mars 2010, 21:46:48 PM
Men att försöka driva igenom hängande pedaler i SL området får nog anses som dömt att misslyckas, bara att försöka ta den striden känns väldigt märkligt, allrahelst när det gäller en "befintlig" operatör med lång-den längsta erfarenheten av SL trafiken.

Vad har man emot hängande pedaler? Jag har aldrig kört en lastbil med stående, och jag slipper nog helst. Hängande pedaler är enkla och bekväma att köra med.

bysenbus

#94
Hejsan!

Han fattade säkert men av artighetsskäl sade inget!!!!!!!!!!

Vår Gode http://www.youtube.com/watch?v=xzb2DhRXmi8

Mvh

bysenbus

Allt handrar om tid och pengar, som Vi ser bevis på!!!!!!!

Mvh

bysenbus

Vad har Du att erbjuda istället?

jocke

Är de inte dags att denna flyttas till Busstrafik Känns de som?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Nico


Tråden handlar om Solarisbussar så än så länge hör den nog mera hemma under tavlan för 'Bussnack' då det ju handlar om bussar i sig själv.




I övrigt har några inlägg tagits bort då de inte hade med trådämnet att göra. Jag ber samtliga att agera mera sakligt samt att därmed iaktta de regler som gäller för diskussion på forumet.

Nico // I egenskap av moderator

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 mars 2010, 00:22:41 AM
Grundregel 1, kombinera aldrig hängande gaspedal med stående broms.....
Sitt/Körställning är ganska olika i en lastbil resp en buss. I en tätortsbuss är det praktiskt med stående pedaler, det minskar belastningen på kroppen vid de ständigt återkommande växlingarna mellan gas o broms.

Det är väl just det som är problemet. OmniLinkarna (dom nya) har ju hängande bromspedal, och jag tycker det är odelat positivt. Nu är förvisso våra yngre än 1 år, men jag tycker dom ger en jämnare bromsverkan och det känns som att problemet med kärvande bromsar pga grus och annat är mindre på en med hängande bromspedal.

M

Citat från: bysenbus skrivet 22 mars 2010, 23:14:18 PM
Hejsan!

För det första så är det ZF komponenter med utmärkta prestanda i bromssystemet,

ZF komponenter i bromssystemet? Du menar väl antagligen Knorr eller?

/M

M

Citat från: SimonB skrivet 23 mars 2010, 00:15:20 AM
Vad har man emot hängande pedaler? Jag har aldrig kört en lastbil med stående, och jag slipper nog helst. Hängande pedaler är enkla och bekväma att köra med.

Visst om det är vad du är van vid.
Jag är van vid stående pedaler och jag erkänner att det offta blir häfftiga inbrommsningar när jag sätter mig bakom hängande.
Dessutom anser jag att stående är bekvämare och definitivt lättare att modulera p.g.a att man har stöd under hälen hela tiden.

/M

Niclas Rosenius

Citat från: M skrivet 23 mars 2010, 07:41:49 AM
Visst om det är vad du är van vid.
Jag är van vid stående pedaler och jag erkänner att det offta blir häfftiga inbrommsningar när jag sätter mig bakom hängande.
Dessutom anser jag att stående är bekvämare och definitivt lättare att modulera p.g.a att man har stöd under hälen hela tiden.

/M


   Detta är ju en vanesak med stående och hängande pedaler.

   Sitter själv och kör både och hela dagarna. Men inte den hlr blandningen som Solarisarna har i Stockholm.

   //Niclas

   

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 mars 2010, 08:17:27 AM
  Detta är ju en vanesak med stående och hängande pedaler.
  Sitter själv och kör både och hela dagarna. Men inte den hlr blandningen som Solarisarna har i Stockholm.

Precis som jag gjorde i Umeå. Man tänkte inte så mycket på vilken typ av pedaler det var i de olika bussarna man körde, för det viktigaste var ju att det var två likadana pedaler i samma buss. Varken på Scania-, Volvo- eller Solarisvagnarna var det några problem med att hitta pedalerna, samt köra mjukt. Dessutom blev foten aldrig trött av nån felaktig belastning. Så jag håller med Niclas att det är blandningen av Solaris utmärkta hängande originalgaspedal och Busslinks specialbeställda SL-standardbromspedal som blev en lite väl märklig konstruktion.

Tydligen ska ljudet för blinkersen ("uuh-uuh-uuh-uuh") tystas också. Det är bra, för detta ljud låter nästan likadant oavsett om blinkersens blinkar eller om barnvagns- eller stoppknapp trycks in. Ett klick-ljud vore att föredra, dock inte så högt som i gamla Volvo 8700/9700.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 mars 2010, 06:48:41 AM
Till sist så är det knappt 3 månader kvar till sommartdt, utan att vara pessimistisk i överkant så tror jag knappast att vi får se Solarisbussarna i full trafik före skolstarten i augusti.

Jag trodde man skulle byta ut gaspedalen och få tyst på blinkersen på en buss i taget, och därefter sätta in en och en i trafik? Ska man bygga om alla samtidigt och därefter sätta ut alla 28 st i trafik på samma dag?