Solaris vilar i Stockholm

Startat av Ted Selander, 10 mars 2010, 18:35:58 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

M224

Citat från: bysenbus skrivet 15 mars 2010, 21:16:12 PM
Hänger inte riktigt med.

I inslaget visas att det är joppigt att flytta foten, vadå ska det vara både broms och gas i samma pedal?

Inte bra för långa och inte bra för korta för vilka passar det?

Alla oss normallånga kanske?  ;D

(skrivet mest på skoj)

Ersa

Hänger inte riktigt med.
I inslaget visas att det är joppigt att flytta foten, vadå ska det vara både broms och gas i samma pedal?

Du ska inte behöva leta efter bromspedalen, utan det ska gå snabbt att instinktivt flytta foten från gas- till bromspedalen.

Idag tilldelades jag två av Swebus (dvs Express) äldre MAN Lions Top Coach och passade då på att fundera lite på pedalerna. På dessa är det stående gas, men hängande broms. Tvärtom mot Busslinks Urbinos således. Men trots detta sitter pedalerna på samma nivå intill varandra, att det är oerhört lätt att hitta rätt med högerfoten. Det går t.o.m att ha hälen på samma ställe i golvet, medan man vinklar tårna åt vänster, och vips når man bromspedalen! :)

bysenbus

Men var inte facket på stydiebesök i Umeå och såg deras Solarisar?

Ersa

Citat från: bysenbus skrivet 15 mars 2010, 22:11:31 PM

Inga från Busslink i Stockholm har besökt Nobina i Umeå vad jag vet.

Som jag redan tidigare nämnt är pedalerna i Umeåvagnarna original, dvs hängande broms och gas, lite som på vilken tysk personbil som helst. Visst har det förekommit åsikter om Urbinons förarplats även i Umeå, Skellefteå och Luleå, men då har det mestadels handlat om den första modellen av förargrind som sedermera byttes ut till en som gav mer utrymme på höger sida. Någon debatt om långa förare som inte får plats samt krångliga pedaler har inte förekommit i norr.

Jag har själv långa ben och har inga problem att köra Umeås Urbinos. OmniLinken däremot var rätt trång. OmniCityn halvtrång. Och i MaxCin satt man som på en kungatron. 8)

Frippe Fribas

Hänger inte riktigt med.

Inte bra för långa och inte bra för korta för vilka passar det?
Problemet är att det finns ett krav på att man skall kunna flytta foten mellan gas och broms utan att behöva lyfta på foten om jag förstått det hela rätt.
Eftersom den ena pedalen är hängande och den andra stående går inte detta och om båda pedalerna hänger går det inte heller så bra.

Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2010, 21:55:21 PM
Du ska inte behöva leta efter bromspedalen, utan det ska gå snabbt att instinktivt flytta foten från gas- till bromspedalen.

Idag tilldelades jag två av Swebus (dvs Express) äldre MAN Lions Top Coach och passade då på att fundera lite på pedalerna. På dessa är det stående gas, men hängande broms. Tvärtom mot Busslinks Urbinos således. Men trots detta sitter pedalerna på samma nivå intill varandra, att det är oerhört lätt att hitta rätt med högerfoten. Det går t.o.m att ha hälen på samma ställe i golvet, medan man vinklar tårna åt vänster, och vips når man bromspedalen! :)
Det är just detta som är poängen i detta fall, man har försökt höja upp bromspedalen för att hamna i bättre nivå med gaspedalen, men tydligen går det fortfarande inte att bromsa på samma sätt som förarna är vana vid från MAN och Scania.
Enilgt uppgift måste förarna lägga hela foten på bromspedalen så hela pedalen trycks ned för att man skall få tillfredsställande bromsverkan.

Citat från: bysenbus skrivet 15 mars 2010, 22:11:31 PM
Nej, i Umeå har man inte varit från Busslink, däremot var de ansvariga för inköpen i Skellefteå för att utbyta erfarenheter och titta på Solarisbussar.
Även Skelleftebuss hade lite problem med sina Solarisar i början, jag vet inte vad det var för problem, men dessa hade man tillsammans med Solaris löst på ett tillfredsställande sätt.
//Fredrik

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 mars 2010, 16:08:25 PM
Problemet är att det finns ett krav på att man skall kunna flytta foten mellan gas och broms utan att behöva lyfta på foten om jag förstått det hela rätt.
Eftersom den ena pedalen är hängande och den andra stående går inte detta och om båda pedalerna hänger går det inte heller så bra.

Vad är det för fel på två hängande pedaler bredvid varandra? Motivera gärna, då jag gillar denna lösning både i bussen och i den egna personbilen. :) Alternativt hade man väl kunnat beställa två stående pedaler bredvid varandra, direkt på golvnivån... dvs som på alla Volvo- och Scaniabussar SL-förarna är vana vid.

Nu bygger man om pedalstället på alla Söderhallens Solaris Urbino, men till vad? Originalutförandet med två hängande pedaler som fungerar på andra ställen, och som man kunde fått om man inte själva krånglat till det med att speca en egen typ av bromspedal?

Johan B

Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2010, 22:31:05 PM

dvs hängande broms och gas, lite som på vilken tysk personbil som helst.

Kände mig bara tvungen att flika in att både BMW, MB och VW har stående gaspedal i flertalet av sina modeller  :D, vilket är mycket trevligt att köra med.

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 mars 2010, 06:48:41 AM
Till sist så är det knappt 3 månader kvar till sommartdt, utan att vara pessimistisk i överkant så tror jag knappast att vi får se Solarisbussarna i full trafik före skolstarten i augusti.

Det var lång tid...
Tar det så lång tid att åtgärda dem?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Citat från: Bussmicke skrivet 17 mars 2010, 09:27:55 AM
Det var lång tid...
Tar det så lång tid att åtgärda dem?

Japp, Micke! Du hinner ta ytterligare en massa digitala knäpp på fina MaxCi-vagnar!
Dags för en MaxCi-kavalkad? Vi börjar med 5001, någon?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Citat från: Bussmicke skrivet 17 mars 2010, 09:38:29 AM
Jag bävar..

Kom igen nu Micke! Vi vet nog vem som har alla fina MaxCi på hårddisken (och i hjärtat!) ;)

bysenbus

bysenbus

Hejsan!

Kan man kanske säjla dom till Estland?

Ersa

För några dagar sedan, tror det var i onsdags (den 17 mars) mötte jag en av Busslinks SL-röda Urbinos, nämligen 7425 på väg västerut på E20 mellan Örebro och Eskilstuna. Den såg skadad ut, som att en personbil kört in i främre delen av vänster sida, nära förarplatsen.

Svoca

Bussen var på väg till Arver Bils verkstäder för karosserireparation. Det är batteriluckorna (vänster sida under
förarrutan) som skadas och även infästningen till dessa luckor vid närkontakt med snövallar. Flera Busslink-Solaris har varit i bl a Katrineholm för denna typ av reparation. Provisoriskt tejpas en wellpappsskiva över lucköppningen för att fukt inte ska skada elkomponenter som finns innanför den skadade eller borttagna luckan.