Huvudmeny

Maximal Körtid?

Startat av Alexei, 23 januari 2010, 12:00:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexei

Hej

Jag gjorde en bussresa (i England) igår på ca3h, utan uppehåll.
Detta fick mig att fundera på, hur länge får en chauför köra non-stop utan uppehåll och hur mycket vila behöver han innan han kan köra igen. Finns det någon skillnad mellan stadskörning och motorväg?  (Jag antar att det är ungefär samma regler i hela EU)

Alexander

PS. Ursäkta om detta har varit uppe innan - brukar mest hålla till på vägforum

majoren

Hej enligt http://www.yrkestrafiken.se/Kor-och-vilotider/Kortider-raster-och-vilotider/ så gäller detta även i england.

CitatKörperiod

En körperiod får omfatta en körtid på högst 4,5 timmar. Körperioden får vara oavbruten eller avbruten.

Rast

Föraren ska ta minst 45 minuters sammanhängande rast under eller efter en körperiod. Rasten kan tas ut i sin helhet eller delas i två delar. Den första delen måste då vara minst 15 minuter och den andra delen, som ska ligga sist, måste vara minst 30 minuter.

Efter totalt minst 45 minuters rast påbörjas alltid en ny körperiod på högst 4,5 timmar.

Blue

Maximal körtid/arbetstid innan rast är 4,5h sen behöver man 45min rast innan man kan köra 4,5h igen.



Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

76

Kanske ska tillägga: Ja, det är skillnad på stadstrafik och längre trafik. Exakt hur reglerna skiljer sig kan jag ärligt talat inte redogöra för.

Dson

Citat från: 76 skrivet 23 januari 2010, 18:58:47 PM
Kanske ska tillägga: Ja, det är skillnad på stadstrafik och längre trafik. Exakt hur reglerna skiljer sig kan jag ärligt talat inte redogöra för.
Nej, det finns ingen skillnad om du har 4,5 timmes körtid i en stad eller 4,5 timmes körtid på motorväg.
Däremot, om du kör 10-14:30 på en motorväg kommer du ha nått upp i 4,5 timmes körtid. Kör du inne i en stad samma tid med en analog färdskrivare kommer du förmodligen inte nått upp i 4,5 timme då du förmodligen ägnat en del tid vid rödljus osv.

SimonB

Citat från: Dson skrivet 23 januari 2010, 20:40:53 PM
Nej, det finns ingen skillnad om du har 4,5 timmes körtid i en stad eller 4,5 timmes körtid på motorväg.
Däremot, om du kör 10-14:30 på en motorväg kommer du ha nått upp i 4,5 timmes körtid. Kör du inne i en stad samma tid med en analog färdskrivare kommer du förmodligen inte nått upp i 4,5 timme då du förmodligen ägnat en del tid vid rödljus osv.

Han syftade förmodligen på undantagsreglerna för linjetrafik med buss inom en radie på fem mil. Då slipper du bland annat att redovisa på diagramblad eller förarkort.

Uffe D

Glöm inte att man får inte arbeta mer än 6 timmar innan man måste ha sin rast. Så även om du inte har 4,5 timmes körtid så måste du alltså ändå hålla 45 minuter efter 6 timmars arbete.

Dson

Citat från: Uffe D skrivet 23 januari 2010, 21:37:28 PM
Glöm inte att man får inte arbeta mer än 6 timmar innan man måste ha sin rast. Så även om du inte har 4,5 timmes körtid så måste du alltså ändå hålla 45 minuter efter 6 timmars arbete.
Åker jag som chaufför på det..?
Nu är det sällan ett problem för mig, men händer ibland att jag jobbar ca 6,5 timme innan jag äter min lunch (Arbete 7-9.30, rast 15 min, arbete 9.45-13.30 och sen arbete igen), vilket brukar passa mig alldeles utmärkt då jag ofta har förmånen att äta min lunch hemma...
Men nu får jag kanske vara lite mer noggrann med den regeln, har totalt glömt bort den (I somras kunde det bli arbete 06.00-14 innan jag tog någon som helst rast, men det var det jobbet det...)

Uffe D

Citat från: Dson skrivet 23 januari 2010, 21:54:40 PM
Åker jag som chaufför på det..?
Nu är det sällan ett problem för mig, men händer ibland att jag jobbar ca 6,5 timme innan jag äter min lunch (Arbete 7-9.30, rast 15 min, arbete 9.45-13.30 och sen arbete igen), vilket brukar passa mig alldeles utmärkt då jag ofta har förmånen att äta min lunch hemma...
Men nu får jag kanske vara lite mer noggrann med den regeln, har totalt glömt bort den (I somras kunde det bli arbete 06.00-14 innan jag tog någon som helst rast, men det var det jobbet det...)

Japp, det åker du på. Tyvärr är länken som visas i ett annat inlägg lite luddig, den behandlar nämligen bara körtid. Det står ingen om arbetstid där, tex 15 timmarsregeln (som du får bidra med 3000 riksdaler till statskassan om du missar), men även 6 timmarsregeln nämns inte.

Björn Lövdahl

Citat från: Uffe D skrivet 23 januari 2010, 22:43:55 PM
Japp, det åker du på. Tyvärr är länken som visas i ett annat inlägg lite luddig, den behandlar nämligen bara körtid. Det står ingen om arbetstid där, tex 15 timmarsregeln (som du får bidra med 3000 riksdaler till statskassan om du missar), men även 6 timmarsregeln nämns inte.

15 timmars reglen vet jag att föraren åker på, men gör du verkligen det för 6 timmars reglen?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Dson

Med andra ord får man böter för att man jobbar för mycket och jobbar man inte alls blir man behandlad som en kriminell för att man är arbetslös...
Hej-hå. Bara hoppas man slipper få bladen kollade på åkeriet det närmaste året då... :-\ *mindre stolt*

Bengt Jönsson

Räknas inte också last- och lossningstid för lastbilsförare även som "körtid"?

/B

SimonB

Citat från: Uffe D skrivet 23 januari 2010, 22:43:55 PM
Japp, det åker du på. Tyvärr är länken som visas i ett annat inlägg lite luddig, den behandlar nämligen bara körtid. Det står ingen om arbetstid där, tex 15 timmarsregeln (som du får bidra med 3000 riksdaler till statskassan om du missar), men även 6 timmarsregeln nämns inte.

De brukar inte kolla det. Jag har blivit kollad ett antal gånger, men aldrig åkt på den regeln. Sen har jag hört att det är åkeriet som åker på just det.

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 24 januari 2010, 11:18:54 AM
Räknas inte också last- och lossningstid för lastbilsförare även som "körtid"?

/B

Nej!

Bengt Jönsson

Citat från: SimonB skrivet 24 januari 2010, 12:32:00 PM
De brukar inte kolla det. Jag har blivit kollad ett antal gånger, men aldrig åkt på den regeln. Sen har jag hört att det är åkeriet som åker på just det.

Nej!

..men last och lossning kan väl ändå inte räknas som "vilotid" ?
:o

Patrik

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 24 januari 2010, 13:01:43 PM
..men last och lossning kan väl ändå inte räknas som "vilotid" ?
:o

Det kallas "Annat arbete" antar jag.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige