Huvudmeny

Maximal Körtid?

Startat av Alexei, 23 januari 2010, 12:00:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SimonB

Citat från: Uffe D skrivet 24 januari 2010, 19:46:21 PM
Du kan ju inte ha den på hammaren när du håller 45 minuter rast, då får du bidra med 3000 spänn igen. När du har rast är det sängen som gäller.

Givetvis. Grejen är den att tidigare var fyrkant giltig som rast, men den är det inte längre (vilket jag åkte på), snarare är den att likställa med hammaren. Det var det jag ville förklara.

MartinMartin

Citat från: buskörare skrivet 24 januari 2010, 22:09:10 PM
När jag tog busskortet för snart 11 år sen fick jag lära mig att man kunde ha färdskrivaren på sängen hela tiden. Sen tog det flera år innan jag körde med färdskrivare igen och då fick man inte göra det. När ändrades det? Fler än jag hade lärt sig detta, dom hade inte tagit körkortet på samma skola som jag.

Får man inte? Varför inte då? Den reg ju körtid när man kör, och om man inte har något annat arbete att utföra utan ska ha rast när man stannar så ska den väl stå på sängen? Jag har alltid vredet på säng eftersom Jag alltid ska ha rast när Jag stannat.


Uffe D

Citat från: MartinMartin skrivet 25 januari 2010, 01:48:48 AM
Får man inte? Varför inte då? Den reg ju körtid när man kör, och om man inte har något annat arbete att utföra utan ska ha rast när man stannar så ska den väl stå på sängen? Jag har alltid vredet på säng eftersom Jag alltid ska ha rast när Jag stannat.



Då gör du ju helt rätt. Jag gör likadant eftersom jag inte lossar eller lastar själv utan anser att det är tid som jag fritt förfogar över.

SimonB, du kan använda fyrkanten, när du har stått still 15 minuter så klassas det som rast.

SimonB

Citat från: Uffe D skrivet 25 januari 2010, 01:56:12 AM
Då gör du ju helt rätt. Jag gör likadant eftersom jag inte lossar eller lastar själv utan anser att det är tid som jag fritt förfogar över.

SimonB, du kan använda fyrkanten, när du har stått still 15 minuter så klassas det som rast.

Jag var övertygad om detsamma. Dessvärre ändrade de reglerna för ett par år sen. Du kan själv beställa hem VV's folder och kolla upp det.
Kanske hade jag fått rätt om jag överklagat, men av någon märklig anledning skrev jag på boten på plats. :(

buskörare

Citat från: MartinMartin skrivet 25 januari 2010, 01:48:48 AM
Får man inte? Varför inte då? Den reg ju körtid när man kör, och om man inte har något annat arbete att utföra utan ska ha rast när man stannar så ska den väl stå på sängen? Jag har alltid vredet på säng eftersom Jag alltid ska ha rast när Jag stannat.



Jag vet faktiskt inte varför. Det var den informationen vi fick.

Dson

Huruvida skrivaren ska stå på hammare eller säng beror på vad man kör för något, var det jag fick lära mig.
Har man fjärrkörningar, där det vanligaste är rast när man stannar så kan man lika gärna låta skrivaren stå på säng, då behöver du bara vrida om den när du gör något annat arbete...
Men om man, som Simon eller jag, har en körning där de absolut allra flesta stopp har med lastning/lossning/annat arbete att göra, är det bäst om skrivaren står på hammare när man kör.
Jag som kör en sopbilsliknande körning (Kör en sopbil, men lastar dock inte sopor utan återvinningsmaterial), har min färdskrivare stående på hammare förutom när jag har rast, annars skulle det liksom bli en väldans mycket vridande på den där lilla ratten :D

Knut

Citat från: Uffe D skrivet 23 januari 2010, 21:37:28 PM
Glöm inte att man får inte arbeta mer än 6 timmar innan man måste ha sin rast. Så även om du inte har 4,5 timmes körtid så måste du alltså ändå hålla 45 minuter efter 6 timmars arbete.
Denne regelen er forskjellig fra land til land. Har noe med arbeidstidsregler i det enkelte land å gjøre
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

michael k

#37
CitatJag gjorde en bussresa (i England) igår på ca3h, utan uppehåll.
du låter chokerad?
välkommen till verkligheten där man måste arbeta
förr kunde man åka på sex timmar utan rast

fö är det märkligt vad polisen kan lägga ner arbete på att jaga de som arbetar
de kunde jaga de som inte vill arbeta i stället

och detta med hammaren och fyrkanten förstår jag mig inte på heller
det syns ju väl när fordonet står still på skrivarbladet

fast man kanske ska vara tacksamm för att polisen kollar oss annars kanske man fått jobba dygnen igenom :o

och fö ;)

JDS

Citat från: michael k skrivet 25 januari 2010, 23:51:17 PM
fö är det märkligt vad polisen kan lägga ner arbete på att jaga de som arbetar
de kunde jaga de som inte vill arbeta i stället

Men nu är det ju så att det är lagligt att inte vilja arbeta, medan det är olagligt att arbeta mer än vad som är tillåtet. Jag föredrar en poliskår som ingriper mot olaglig verksamhet framför en som ingriper mot laglig verksamhet...


Citat från: michael k skrivet 25 januari 2010, 23:51:17 PM
fast man kanske ska vara tacksamm för att polisen kollar oss annars kanske man fått jobba dygnen igenom :o

Word!

michael k

ironi och sarkasm går fram lite dåligt över internet så jag hängde dit en ;)
för säkerhets kull

Bengt Jönsson

Citat från: Knut skrivet 25 januari 2010, 22:51:00 PM
Denne regelen er forskjellig fra land til land. Har noe med arbeidstidsregler i det enkelte land å gjøre

.. och över det enskilda landets lagar råder EU:s  lagar för att skapa konkurrensneutralitet!
;D

/B

Beppe

Fyrkanten används på digitala färdskrivaren när du kör på dubbelkommando och är tillgänglighet/vila för förare nr 2.

frigge

Enligt transportstyrelsen kvalificeras fyrkanten fortfarande som rast;
http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare1/Bussforare/Vilotidsregler/Fardskrivare/Fardskrivarens-symboler/
Det är även den information jag fått av polisen när jag blivit stoppad -- inga böter med fyrkant så länge den är korrekt använd :)

Patrik

Citat från: frigge skrivet 26 januari 2010, 14:59:33 PM
Enligt transportstyrelsen kvalificeras fyrkanten fortfarande som rast;
http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare1/Bussforare/Vilotidsregler/Fardskrivare/Fardskrivarens-symboler/
Det är även den information jag fått av polisen när jag blivit stoppad -- inga böter med fyrkant så länge den är korrekt använd :)

Jag har för mig att fyrkanten räknas som rast om den står längre än 15 minuter.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Björn Lövdahl

Citat från: Patrik skrivet 26 januari 2010, 18:14:15 PM
Jag har för mig att fyrkanten räknas som rast om den står längre än 15 minuter.

Har varit så tidigare iaf, men hittar inget i den senaste publikationen i tryckt form från Transportstyrelsen om det
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se