Huvudmeny

Maximal Körtid?

Startat av Alexei, 23 januari 2010, 12:00:23 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Optimal

Förut när jag körde lastbil så körde jag alltid på säng. Blev stoppad 2 gånger, Dom sa aldrig något. Eftersom jag alltid glömde vrida över till säng vid rast så gjorde jag som många andra "vänner" att jag körde på sängen. Körtiden registreras ju iallafall.

M684

Citat från: MartinMartin skrivet 25 januari 2010, 01:48:48 AM
Får man inte? Varför inte då? Den reg ju körtid när man kör, och om man inte har något annat arbete att utföra utan ska ha rast när man stannar så ska den väl stå på sängen? Jag har alltid vredet på säng eftersom Jag alltid ska ha rast när Jag stannat.

Nej den måste vara inställd på hammare när man kör. Korta stopp vid rödljus och liknande får inte registreras på "säng" utan ska vara "hammare" = annat aktivt arbete.

CS

Citat från: M684 skrivet 28 januari 2010, 00:02:49 AM
Nej den måste vara inställd på hammare när man kör. Korta stopp vid rödljus och liknande får inte registreras på "säng" utan ska vara "hammare" = annat aktivt arbete.

Det låter väldigt konstigt. Moderna diagrambladsskrivare som halvt är digitala slår ju automatiskt om till säng när man stannar, då skulle du vid varje rödljus bli tvungen att själv slå om den till annat arbete...

SimonB

Citat från: Beppe skrivet 26 januari 2010, 13:00:33 PM
Fyrkanten används på digitala färdskrivaren när du kör på dubbelkommando och är tillgänglighet/vila för förare nr 2.

Men om jag kör enkelbemanning så är den inte giltig som rast. Hur ska polisen veta att jag kört dubbelbemanning när jag kommer och försöker använda den som giltig rast?

Citat från: frigge skrivet 26 januari 2010, 14:59:33 PM
Enligt transportstyrelsen kvalificeras fyrkanten fortfarande som rast;
http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare1/Bussforare/Vilotidsregler/Fardskrivare/Fardskrivarens-symboler/
Det är även den information jag fått av polisen när jag blivit stoppad -- inga böter med fyrkant så länge den är korrekt använd :)

Suck.... Varför skrev jag på den där boten för drygt ett år sen? :(

Citat från: CS skrivet 28 januari 2010, 07:00:48 AM
Det låter väldigt konstigt. Moderna diagrambladsskrivare som halvt är digitala slår ju automatiskt om till säng när man stannar, då skulle du vid varje rödljus bli tvungen att själv slå om den till annat arbete...

Den slår över till den symbolen den stod på innan du körde. Stod den på hammare så hamnar den där när du stannar nästa gång, stod den på säng så hamnar den där osv.
Den helt digitala slår alltid över till hammare när du stannar.

M684

Citat från: CS skrivet 28 januari 2010, 07:00:48 AM
Nej den ska stå på hammare hela tiden man kör och bara slås om till säng när rasten börjar, därefter tillbaka till hammare när rasten är slut innan man börjar köra igen

Björn Lövdahl

Citat från: SimonB skrivet 28 januari 2010, 22:36:03 PM

Suck.... Varför skrev jag på den där boten för drygt ett år sen? :(

För att du väl hade använt den som rast vilken den aldrig varit till för. Utan det är väntetid. Sen att de kvalificerar-/de för rast efter 15 minuter är en annan sak
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

SimonB

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 januari 2010, 22:43:09 PM
För att du väl hade använt den som rast vilken den aldrig varit till för. Utan det är väntetid. Sen att de kvalificerar-/de för rast efter 15 minuter är en annan sak

Hur som helst så kvalificerar den enligt hemsidan för rast, även om det inte är dess primära syfte. Stämmer nu det så var jag laglig.
Polisen som bötesfällde mig var tydlig på den punkten att fyrkanten egentligen inte fyller något syfte längre, och att den inte kvalificerar som rast...

Blue

Citat från: SimonB skrivet 28 januari 2010, 22:58:47 PM
Hur som helst så kvalificerar den enligt hemsidan för rast, även om det inte är dess primära syfte. Stämmer nu det så var jag laglig.
Polisen som bötesfällde mig var tydlig på den punkten att fyrkanten egentligen inte fyller något syfte längre, och att den inte kvalificerar som rast...

Jo den kvalificerar som rast om man kör dubbelbemmanat och du sitter i högerstolen.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

SimonB

Citat från: Blue skrivet 29 januari 2010, 00:06:11 AM
Jo den kvalificerar som rast om man kör dubbelbemmanat och du sitter i högerstolen.

Hur syns det när de kollar mig en vecka senare?

Busstobbe

Har du suttit i högerstolen hela tiden har du ju ingen körtid, för övrigt ska det gå att se varje gång du öppnat färdskrivaren - dvs. bytt med din kollega i förarstolen.