Huvudmeny

Dålig stil

Startat av Mustman, 03 januari 2010, 23:35:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard

Citat från: Peter Elmheden skrivet 04 januari 2010, 22:31:40 PM
Jag tror att det är du som är damen med rött hår ;) ;)

Ja du senast jag kollade var jag en man men vem vet??  :)

blubb

Citat från: Mustman skrivet 03 januari 2010, 23:35:02 PM
http://www.youtube.com/watch?v=hURtwlA_-fg

Jag vet att föraren i detta fall rullat från busshållplatsen, men jag tycker det är dålig stil att inte låta damen stiga på, när bussen än då står still

För att när kärringen går in i bussen så kommer hon att ramla då förare börjar köra när det blir grönt. Kärringen ramlar och bryter lårbenet på 3 ställen. Dagen efter slår aftonh*r*n till med en artikel om kärringen med det brutna lårbenet och hur många till som skadasi SL-trafiken. Drevet är igång och till slut så kommer SL:s VD, en Trafikchef på busslink och bussföraren stå utan jobb. Föraren får sparken från busslink för att ha brutit mot reglerna om var man får stanna och inte, dessutom få böter för att ha parkerat vid trafikljus. Trafikchefen för att han inte kan implementera gällande regler och lagar hos personalen och SL:s VD för att han inte kan ta fram ett tydlig regelverk om hur sådan här situationer skalla hanteras.
Nu gjorde föraren det han skulle och alla tre får behålla sina jobb utom några i Buss Snack som får sjukskriva sig i några dagar för högt blodtryck. Dessutom är tanten i tid till nästa avgång!

Möllers

lölijgt ju han får vänta till hon har satt sig ju visst finns visa bussförare som bara kör innan dom har satt sig.
skulle det varit jag så hade hon kommit med jag hade kört med framdörren öppen så man inte blokerar trafiken bakom sig sen stänker dörren under tiden man kör med bussen.
Det gör danskarna har själv sätt det.

Peter Elmheden

Citat från: Mattias Möller. skrivet 04 januari 2010, 22:37:54 PM
lölijgt ju han får vänta till hon har satt sig ju visst finns visa bussförare som bara kör innan dom har satt sig.
skulle det varit jag så hade hon kommit med jag hade kört med framdörren öppen så man inte blokerar trafiken bakom sig sen stänker dörren under tiden man kör med bussen.
Det gör danskarna har själv sätt det.

Ok, men hur gör du då med dörrbromsen?

Möllers

visa har dörrbromsar går det inte köra med dörren öppen visa bussar kan man köra med dörren öppen med utan dörrbroms.
Men på denna vet jag inte man kan köra med dörren öppen.

Richard

Citat från: blubb skrivet 04 januari 2010, 22:35:27 PM
För att när kärringen går in i bussen så kommer hon att ramla då förare börjar köra när det blir grönt. Kärringen ramlar och bryter lårbenet på 3 ställen. Dagen efter slår aftonh*r*n till med en artikel om kärringen med det brutna lårbenet och hur många till som skadasi SL-trafiken. Drevet är igång och till slut så kommer SL:s VD, en Trafikchef på busslink och bussföraren stå utan jobb. Föraren får sparken från busslink för att ha brutit mot reglerna om var man får stanna och inte, dessutom få böter för att ha parkerat vid trafikljus. Trafikchefen för att han inte kan implementera gällande regler och lagar hos personalen och SL:s VD för att han inte kan ta fram ett tydlig regelverk om hur sådan här situationer skalla hanteras.
Nu gjorde föraren det han skulle och alla tre får behålla sina jobb utom några i Buss Snack som får sjukskriva sig i några dagar för högt blodtryck. Dessutom är tanten i tid till nästa avgång!

Det heter inte kärring man titulerar folk med herrn eller damen och det är inget fel på mitt blodtryck.

Niclas Rosenius

Citat från: Mustman skrivet 04 januari 2010, 22:31:06 PM
jag är imponerad av er! Att alltid vara i tid, aldrig varit med om att saker tar mer tid en man trott.

Vist jag köper att vänta på en ny buss i 5-10 min. Men om bussen efter kommer om 20-40 min. väntar du då på tjejen med dålig mage, eller pappan med två barn som tog mer tid än väntat? Det jag menar är att livet inte alltid kommer i tid

Ligger man sen så väntar man inte på folk som kommer springades alltför långt bort. Och du frågar du sdäkert vad är för långt bort. Det är ju en bedömningsfråga som föraren själv väljer.

Att sitta och köra i linjetrafik är inte fysik påfrästande men däremot psykiskt.

Man har en viss tid att ta sig från punkt A till punkt B. Till det har man en uträcknad tidtabell med en reglertid i båda ändarna på linjen. Där under denna reglertid kanske du behöver uppsöka toalett om det finns där eller behöva sträcka på benen. Men kanske har suttit mellan 1 - 2 timmar bakom ratten utan att kunna lyfta på rumpan.

Tror att det är väldigt svårt för dom som inte har kört speciellt linjetrafik hur det är.

Allt detta handlar inte om man är taskig eller inte utan man måste nånstans dra en gräns.

Kan ta ett exempel från här i Uppsala. På Stora Torget står man och lastar ca 30-40 pass, du är några minuter efter i tidtabellen. Det kommer en eftersläntare, fine, du väntar på den. Under tider dyker det upp ytterligare eftersläntare. Du blir stående nån minut till. Det kommer flera och springer men nu är du 6-7 minuter sen.

För att kunna hålla tidtabellen så måste du nånstans slå igen dörren och åka. Vi bedriver trafiken för våra passagerare men vi måste ju också se till att folk kommer fram någorlunda i tid efter tidtabellen. Dom som kollar den och räknar ut att om jag tar den eller den bussen så hinner jag med att byta till den eller den bussen på det där speciella stället. Det är vårat ansvar som förare att se till att detta flyter så bra som möjligt.

Sen att folk är sena till busshållplatsen är inte vårat fel eller vårat ansvar. Det är den enskilda personens ansvar att vara på plats i tid.

Som jag citerade direkt ur våran tidtabell tidigare där man vill vara säker på att kunna hinna med bussen är att man är på plats i tid PÅ hållplatsen och inte vid ett trafikljus. Även om det skulle ligga i samband med en hållplats. Är det så väldans svårt att fatta det.

Samma sak är det när det gäller regler och lagar där tex Vägverket går ut med och skryter med att trafiken har blivit så mycket sdäkrare med alla fartkameror. Men ändå inträffar olyckor. Varför det? Jo för det är folk som är så nonchalanta i trafiken som orsakar dom.

//Niclas

bussfan

nu har bevisligen inte sett aktuell film men jag tycker som någon skrev att göra en höna av en fjäder har rätt. har bussen lämnat hållplatsen så får man vackert vänta på nästa buss. själv tycker jag att debatten börjar glida ner mot diket!!!!!!! >:(

Staffan Sävenfjord

Tråden låst då det blivit rundgång i sakdebatten och vissa inlägg innehåller personangrepp.

Staffan
Moderator
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)