Huvudmeny

Dålig stil

Startat av Mustman, 03 januari 2010, 23:35:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Ja allt beror ju som sagt på förhållandena. vet jag att det kommer en till buss om 10 minuter så ska det mycket till att jag ska släppa på nån mer om jag lämnat hållplatsen. Vet jag dock att det kanske dröjer 30-45 minuter innan nästa buss kommer då kan jag vara snäll och släppa på nån eftersläntare, dock ej om jag vet att trafiksignalen precis ska slå om. Efter några års körning så har man lärt sig hur signalerna skiftar. :D

Sen förstår jag inte vissa som vill åka med. Dom går bara upp till dörren och ställer sig där. Knackar inte på eller nånting. Står jag vid ett rödljus och har precis lämnat hållplatsen så har jag koll på när det ska slå om och inte om det kommer upp nån vid dörrarna. vet inte om det är för att folk inte vågar knacka på eller vad??

Edit: Såg precis klippet också och hon knackar inte heller på dörren. Nu kom ju hon framifrån så chauffören kanske såg henne men ändå. Ibland vet man inte om dom ska på bussen även fast dom står precis bredvid den.

Jan-Peter

Hur man än gör så är det alltid fel,alla kan inte vara eller bli nöjda.
Jan-Peter-bussförare sen 1964 t o m 1992. SS,SL,Ultra ock Polarbuss,Umeå

yngrot

Jag fattar inte vad som är problemet . Bussen har kört i väg och då är det bara att vänta tills nästa buss kommer . Försök få tåget att stanna när du kommer lite för sent... och en stadsbusslinje där kommer ju nästa buss väldigt snart igen.. Såna här inlägg blir man bara förbannad på .. Vill du åka med så se till att komma i tid .. Värre än så är det inte de som redan är med vill ju komma i väg i tid...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Nu handlar det inte att taskig eller att vara snäll när man står vid ett trafikljus och folk vill kliva på.

Man kan som förare få böter för att man tar upp folk utanför hållplatsområde. Har hånt flera av mina kollegor här i Uppsala. Dessutom skulle det inträffa att personen i fråga gör illa sig på nåt sätt så blir du som förare också ansvarig och kan få betala en slant från egen ficka i form av böter.

Tror inte att nån skullle vilja betala bkter bara för nån inte kan anpassa sig till att vara i tid till hållplatsen när bussen skall gå.

Sedan tycker jag i allmänhet att det är så otroligt nonchalant från folks sida så fort det gäller att åka med busstrafik i huvudtaget. Från allt tjafs med biljetter som har blivit för gamla till att visa vanligt folkvett på bussen med att inte skräpa ner och ha fötterna på sätena.

//Niclas

Mustman

Citat från: yngrot skrivet 04 januari 2010, 12:07:34 PM
Jag fattar inte vad som är problemet . Bussen har kört i väg och då är det bara att vänta tills nästa buss kommer . Försök få tåget att stanna när du kommer lite för sent... och en stadsbusslinje där kommer ju nästa buss väldigt snart igen.. Såna här inlägg blir man bara förbannad på .. Vill du åka med så se till att komma i tid .. Värre än så är det inte de som redan är med vill ju komma i väg i tid...

Och nått som gör mig, och många andra förbannade är att komma. 30sec efter avgångstid. eller i bland samtidigt som avgångstiden är, eller i det ögonblick föraren stänger dörren. Men bli ifrån åkt!
Jag förstår att man inte i alla lägen kan låta alla åka med. Men på de flesta här låter det som att en förare ALDRIG ska låta en senkommen åka med. Är det aldrig någon här som kommer sent någonsin av någon anledning till något?
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Möllers

Tänkt själv om man skulle missa buss på linje 132an i Landskrona om man skulle springa ifatt den om den inte står vid hålltplatsen och den släpper inte in folk.
Då får man stå vänta på nästa buss som kommer på en timme det skulle vara surt.

RoTe

Dom som inte kan passa tiden är alltid dom som ska bråka om betalning eller inte hittar busskortet osv. Släpper man på dom får man garanterat strul! Jag försöker i största mån låta bli att öppna dörren, men ibland tar samvetet över och då får jag stå ut med tjafs.

Dessutom är det så att min arbetsgivare har sagt klart och tydligt att OM något händer när vi tar på/släpper av folk där det EJ är hållplats är vi som chaufför ansvariga för allt.

En buss brummar

Om det är priosignal på den aktuella platsen så är det enligt reglerna i göteborg, förbjudet att öppna dörren igen, lite känsligare här eftersom vi har spårvagnar som börjar plocka på om man missar sin prio pgr av att man öppnar dörrar, har man tryckt prio så har man. På övriga hållplatser är det samma sak men kanske lite mer beroendes på läget. problemet är många gånger i centrala orter att bussarna går "för ofta" och folk inte läser tabeller, dom bara går och tar första bästa buss när den väl kommer, givetvis blir det även situationer när bussen recis kommer eller precis har gått som i detta fallet.

En regel säger: Resenären skall vänta på bussen, bussen skall aldrig vänta på resenären.

homer

Citat från: Mattias Möller. skrivet 04 januari 2010, 19:15:07 PM
Tänkt själv om man skulle missa buss på linje 132an i Landskrona om man skulle springa ifatt den om den inte står vid hålltplatsen och den släpper inte in folk.

de händer inte eftersom folk som ska åka med en linje som går så sällan har läst i tidtabellen när bussen går och står vid stolpen i god tid.

tanten på bilden har knappast kollat i tidtabellen att de var just den här avgången hon skulle åka 500 meter med (självklart vet jag inte om hon åker en hållplats, men erfarenhet säger mig att dem som kommer springande i sista sekund är dem som ska åka kortast)

Ulf Rådeström

Citat från: Mustman skrivet 04 januari 2010, 19:11:41 PM
Men bli ifrån åkt!

Nu har du skrivit detta obegripliga uttryck två gånger i dina inlägg - frånåkt?
Det finns inget som heter frånåkt. Anledningen att du i de allra flesta fall inte hinner med bussen är att du inte har varit i tillräckligt god tid för att göra det.
Möjligen blir man frånåkt dom mycket mycket få gånger en buss avgår för tidigt från en ändhållplats. Men en hållplats på en linje innehåller ENDAST cirkatider - och du SKALL vara i god tid vid hållplatsen - även om bussen går två gånger per dag på en grusväg, såväl som inne i Stockholm City.

Det spelar ingen roll att det står tydligt i alla tidtabeller i hela världen att man skall vara i god tid - men sunt förnuft råder väl? Om du skall med ett tåg är du väl i tid? Om du skall med ett flyg är du väl också i tid? Om du skall med en färja är du väl även då i tid så du hinner gå ombord?
Varför skall det så tvunget vara annorlunda med en buss??

Dessutom har vi ingen som helst aning om vad som händer bakom bussen. Nästa 69 kanske står vid trafikljuset Hamngatan/Birger Jarlsgatan och är framme vid hållplatsen om mindre än en minut, vilket kanske den här föraren visste om?`
Just tättrafikerade linjer, med många påstigande har det här problemet - att öppnar man dörren när man redan kört iväg så kommer ofta fler springande, och som sagt - var skall man dra gränsen?

Så frånåkt - det blir du faktiskt aldrig....det lär du märka när du blir bussförare som nån skrev...

Ulf Rådeström

Citat från: Mattias Möller. skrivet 04 januari 2010, 19:15:07 PM

Ja, händer det så får du faktiskt skylla dig själv lite om du måste springa ifatt den mellan hållplatserna - som sagt...man ska vara ute i god tid, annars får man tyvärr snällt vänta en timme till....

Men det är ju som nån skrev - man får ju se från fall till fall - föraren måste ju ha rätt att göra en bedömning - och bedömningen föraren gör i filmen är säkert helt korrekt ur hans synvinkel, även om det uppfattas som "dålig stil" - men han har sin fulla rätt att göra den.

Möllers

detta har hänt mig tusen gånger man har missat bussen stan sen man gick i skolan man skulle hem körde den bara förbi alla undommar vid håltplatsen detta hände några gånger det var rätt jobbigt stå frysa extra  :(
Detta var på swebus tiden på 90 talet och Orusstrafikens tid.

Niclas Rosenius

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 januari 2010, 20:31:19 PM
Nu har du skrivit detta obegripliga uttryck två gånger i dina inlägg - frånåkt?
Det finns inget som heter frånåkt. Anledningen att du i de allra flesta fall inte hinner med bussen är att du inte har varit i tillräckligt god tid för att göra det.
Möjligen blir man frånåkt dom mycket mycket få gånger en buss avgår för tidigt från en ändhållplats. Men en hållplats på en linje innehåller ENDAST cirkatider - och du SKALL vara i god tid vid hållplatsen - även om bussen går två gånger per dag på en grusväg, såväl som inne i Stockholm City.

Det spelar ingen roll att det står tydligt i alla tidtabeller i hela världen att man skall vara i god tid - men sunt förnuft råder väl? Om du skall med ett tåg är du väl i tid? Om du skall med ett flyg är du väl också i tid? Om du skall med en färja är du väl även då i tid så du hinner gå ombord?
Varför skall det så tvunget vara annorlunda med en buss??

Dessutom har vi ingen som helst aning om vad som händer bakom bussen. Nästa 69 kanske står vid trafikljuset Hamngatan/Birger Jarlsgatan och är framme vid hållplatsen om mindre än en minut, vilket kanske den här föraren visste om?`
Just tättrafikerade linjer, med många påstigande har det här problemet - att öppnar man dörren när man redan kört iväg så kommer ofta fler springande, och som sagt - var skall man dra gränsen?

Så frånåkt - det blir du faktiskt aldrig....det lär du märka när du blir bussförare som nån skrev...

Kunde inte ha skrivit det bättre själv, Uffe.

Det var det jag menade sonm jag skrev att så fort det handlar om busstrafik så verkar det som om folk skippar allt folkvett och man skall med till varje pris. Man har genom alla 24 år som jag kört buss sett folk komma springandes över gator mitt framför bilar som kommer i 50 km/h enbart för att hinna med en buss tidigare.

Som det står i alla fall våran tidtabell i Uppsala:

"GE GÄRNA TECKEN:
    Visa tecken i god tid när du ser din buss komma tillhållplatsen, det underlättar för bussföraren. Använd gärna reflex när det är mörkt ute. Bussen stannar bara en gång vid varje hållplats och får inte stanna mellan hållplatserna för att ta upp eller släppa av passagerare.

PENGAR ELLER BILJETT I BEREDSKAP

Ha gärna pengar, kort eller annan giltig biljett i beredskap när du kliver på bussen så går det snabbare för dig och alla andra som ska med bussen. Om du ska resa med SMS-biljett så skall biljetten vara klar i din mobiltelefon innan du stiger ombord på bussen."

Detta är ju såklart självklara saker och sunt furnuft. Fattar inte varför folk har så svårt att acceptera vad det är för regler som gäller för busstrafik och vad passagerare har för skyldigheter.

//Niclas

HJP

Citat från: Mustman skrivet 03 januari 2010, 23:35:02 PM
Jag vet att föraren i detta fall rullat från busshållplatsen, men jag tycker det är dålig stil att inte låta damen stiga på, när bussen än då står still
Det behöver inte vara så dålig stil, som det ser ut.
När jag körde buss, var jag mycket kundtillvänd, men lärde mig av några misstag, att man måste dra en gräns. Om föraren skulle ha öppnat dörren, så kunde ett par andra ha sett det, och rusat dit. Det går lite tid och det blir grönt ljus. Påstigningen tar en stund, och det blir rött igen....

Nu är det visserligen länge sedan jag körde buss, men gissar att samma sak gäller idag, nämligen att SL ansvarar för trafikanten, inom markerat hållplatsområde. Utanför detta, öppnar föraren på eget ansvar.

HJP

Niclas Rosenius

Citat från: HJP skrivet 04 januari 2010, 20:56:13 PM

Nu är det visserligen länge sedan jag körde buss, men gissar att samma sak gäller idag, nämligen att SL ansvarar för trafikanten, inom markerat hållplatsområde. Utanför detta, öppnar föraren på eget ansvar.

HJP

Det just detta som bla jag belyser. Detta gäller överallt. Även utomlands.

Det handlar som sagt inte om dålig stil. Skulle det hända att man släpper på en person och personen i fråga gör illa sig på nåt sätt. Vilket liv detta skulle bli i både press och annat håll.

Dessutom är det ju föraren i så fall som kommer ha ett dålig samvete och må illa. Inte personen som gör sig illa.

//Niclas