olycka med Swebus Express 6802 .

Startat av Möllers, 18 november 2008, 21:45:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ronni Svensson


Möllers


Göransson

När och var började denna förare sitt pass?
Nån som vet det?
Har lite funderingar kring detta....
/Magnus

Mikael Lövgren

Chaffören började sitt pass i Malmö vid 21.30.. kör sedan upp till Jönköping med ankomst 01.45och där drygt 1 timmes rast för att sedan köra ner till Malmö igen kl 03.35
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Göransson

Är denna rast i Jönköping den rast han har under denna svängen?
/Magnus

Mikael Lövgren

ja det är det..
lastning i malmö, sedan till helsingborg.. därefter direkt till jönköping
sedan rast och därefter samma väg tillbaka..
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Göransson

#7
Ganska tung sväng om man har en dålig natt.
Vill förtydliga att jag inte spekulerar i någon olycksorsak men vill påtala
tyngden av ansvar som ligger på en sådan förares axlar.
Kört massor av nätter. Ibland har man goda nätter och ibland är det käpp rent åt he.....
Hur kan man som Expressbusschaufför göra om man har en tuff natt?
/Magnus

Haakon

Alltid tragiskt när det blir olyckor oavsett vems felet är. I detta fallet gick det förhållandevis bra. Kunde ju varit mycket värre. Att som chaufför hela tiden ha tidtabellen och resenärerna som press gör att det kan vara svårt ibland att prioritera bort den. Om man som chaufför exempelvis känner sig trött eller något känns fel finns det ingen i hela värden som kan neka honom/henne till att göra ett kort oplanerat stopp, på något bra ställe. Att ta det som en "kisspaus" eller rökpaus, kan därför vara helt på sin plats. Vad är 5-15 minuters paus, jämfört med 58-62 (el fler) inblandade i en olycka, plus buss?
Hur allt gått till i den här olyckan tänker jag inte alls spekulera i.
Den svängen från Malmö är inte mer speciell än den som går mellan Jönköping och Stockholm. I stort sett motorväg i 8 timmar med en liten rast i änden. Det som skiljer är mest tiden på dygnet.

michael k

mellan 03 och 05 händer det mycket dumt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Göransson skrivet 18 november 2008, 23:20:24 PM
Ganska tung sväng om man har en dålig natt.
Vill förtydliga att jag inte spekulerar i någon olycksorsak men vill påtala
tyngden av ansvar som ligger på en sådan förares axlar.
Kört massor av nätter. Ibland har man goda nätter och ibland är det käpp rent åt he.....
Hur kan man som Expressbusschaufför göra om man har en tuff natt?
/Magnus

Enligt tidningsuppgifter fanns två chaufförer med bussen. Är det något som är normalt så att de löser av varann utmed vägen? Eller var det t ex utbildning eller bara så att en chaufför åkte med bussen privat?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

michael k

#11
läs en gång till
i saltbilen fanns ju en förare med ;D
eller är det jag som behöver nya brillor 8)

pst jag behöver nya brillor nuförtiden får jag ta av mig brillorna för att läsa :-\

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 19 november 2008, 09:47:18 AM
läs en gång till
i saltbilen fanns ju en förare med ;D
eller är det jag som behöver nya brillor 8)

pst jag behöver nya brillor nuförtiden får jag ta av mig brillorna för att läsa :-\

Enligt DN fanns det två förare på bussen.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=852998
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

michael k

de har väl läst artikeln i expressen du länkade till tidigare ;D
eller så var det någon som var ute och friåkte
att swebus bedriver utbildning mitt i natten känns konstigt

Mikael Lövgren

Det brukar inte vara 2 chafförer på natturerna och utbildningarna görs på dagarna när det är ljust.

sen att det händer en massa konstigt på nätterna är helt klart, ofta som john Blund kommer o hälsar på.
nu är det bara ett fåtal chafförer som kör natturerna från malmö så de har redan vänt dygnet och är väldigt vana vid att köra på nätterna.
men däremot så något som jag och säkert många har råkat ut för är att saltbilarna ligger ofta mitt på vägen när de saltar på motorvägen. är det då dålig sikt så kanske det är svårt att urskilja var saltbilen ligger med alla blinkande lampor som bländar.
sen kan ju lasbilschaffören missat att det kom en buss och ville köra förbi..
men som sagt så vet vi inte var som har hänt..
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...