olycka med Swebus Express 6802 .

Startat av Möllers, 18 november 2008, 21:45:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Citat från: Blue skrivet 20 november 2008, 23:33:21 PM
Jag smällde en Setra 216HDS, klippte en älg på E6an utanför Halmstad.

Det kostade 480.000 att fixa den bussen.


Aj, Hoppas att du och dina resenärer klarade sig.
Hur många år sedan hände detta?.
viltstängsel finns uppsatt på E6an genom hela Halland men självklart så kommer den igenom på något ställe.
Aldrig skoj att krocka med djur, har själv än så länge sluppit var med om det även om det har varit mycket nära vid ett par tillfällen.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Blue

Citat från: Johan Hansson skrivet 20 november 2008, 23:38:41 PM
Aj, Hoppas att du och dina resenärer klarade sig.
Hur många år sedan hände detta?.
viltstängsel finns uppsatt på E6an genom hela Halland men självklart så kommer den igenom på något ställe.
Aldrig skoj att krocka med djur, har själv än så länge sluppit var med om det även om det har varit mycket nära vid ett par tillfällen.



Kan ha varit -96 tror jag, det hände mitt emellan Halmstad östra och Halmstad Norra och det finns viltstängsel på platsen.
Jag var på väg till Gnosjö för att lasta upp bussen som skulle gå till Paris.
Satt där och filosoferade när jag i ljuset från en mötande lastbil ser älgens springande ben på väg åt höger. JAg väjde insinktivt åt vänster och tvärnitade. Han som körde hade en Underberg burk stående bredvid stolen som han samlade mynt i, när jag bromsade så for den fram under kopplingspedalen och blev mos när jag trampade ur.
Älgen träffade bussen på högersidan av fronten så den metern där jag satt klarade sig ganska bra, rutan satt kvar hela vägen runt men på högersidan så släppte den i nederkanten och svängde upp i innertaket. TVn slogs loss från sitt fäste och gjorde ett rejält hål i kylskåps dörren. Gasen hängde sig på 1/3 ungefär, stagen innanför fronten blev nog böjda någonstans.

När jag väl hade fått stopp på bussen så plockade jag upp telefonen och ringde 112 och talade om att jag hade krockat med en älg på E6an och att jag var ensam i bussen, vilket dom tackade för. Hade varit onödigt att skicka på fullt katastrof larm, dom skickade ut en polisbil iaf.

När jag hade ringt 112 så ringde jag min far och talade om att jag inte skulle hinna i tid till Gnosjö, varvid han sägr "Har du försovit dig?"
Jag hann inte mer än förklara förrän han hade lagt på för att jaga ifatt en ersättnings buss.

När det prektiska var avklarat gick jag ut och tittade till älgen, stendöd! Det var ett avtryck av hela älgens huvud på höger sidoruta.

Sen ställde jag mig framför bussen och drog av mig skor, byxor och skjorta för att skaka ur allt glassplitter. Hängde upp alla kläder på den en vindrutetorkaren.

Då stannade den första bilen!  :)

Första frågan var "Hur mår du egentligen?" Vilket är fullt förståligt när man ser en kille i bara kallingar framför en älgsmälld buss.


Vi fick tag på en buss som kunde ersätta vår krockade och gästerna från Gnosjö fick åka taxi till Halmsatd där nya bussen mötte upp.
Jag gick ifrån olyckan helt utan skador och en erfarenhet rikare. Lita inte på viltstängsel!

Chaffisen i den andra bussen skar sig på handen när vi plockade över cateringen.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)