olycka med Swebus Express 6802 .

Startat av Möllers, 18 november 2008, 21:45:39 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 19 november 2008, 11:30:53 AM
de har väl läst artikeln i expressen du länkade till tidigare ;D
eller så var det någon som var ute och friåkte
att swebus bedriver utbildning mitt i natten känns konstigt

I Expressen stod det inget om antalet förare i bussen överhuvudtaget, men mellan raderna kunde man väl utläsa att de ansåg att det bara var en. Det mesta tyder nog dock på att DN har missförstått att det fanns två förare på platsen och utgick från att båda fanns i bussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

Har fått mld om at bussen blir skrot :'(
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Walter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 november 2008, 16:20:21 PM
I Expressen stod det inget om antalet förare i bussen överhuvudtaget, men mellan raderna kunde man väl utläsa att de ansåg att det bara var en. Det mesta tyder nog dock på att DN har missförstått att det fanns två förare på platsen och utgick från att båda fanns i bussen.


I meddelandet från Swebus Express meddelas att föraren är fysiskt oskadd.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 19 november 2008, 16:43:14 PM
I meddelandet från Swebus Express meddelas att föraren är fysiskt oskadd.

Ja, även jag har konstaterat nu att det bara var en förare ombord på bussen. Men icke desto mindre uppgav Dagens Nyheter felaktigt att det var två och det var det jag hängde upp min fråga på.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Möllers

Trist den blev skrot men jag han fota den innan dess  :-\
Kommer dom köpa en ny buss nu för den eller  ???


Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Möller. skrivet 19 november 2008, 17:04:11 PM
Trist den blev skrot men jag han fota den innan dess  :-\
Kommer dom köpa en ny buss nu för den eller  ???



Frågan är aningen för tidigt väckt.  Först skall ju bussen besiktas noga, inte minst av försäkringsbolaget, och sedan tas beslut om den skall repareras eller skrotas. Eftersom bussen är relativt ny är den ju värd rätt mycket så det kanske trots allt lönar sig med en reparation.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

Er faktisk ganske vanlig at en buss som skades slik som denne skrotes. Dette er også mld som er kommet internt i SwebusExpress. Men motor og drivverk blir ofte brukt i en ny buss. Mine opplysninger om skrot kommer fra en av depotlederne i SwebusExpress
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Johan Hansson

Jag tror inte den kommer att skrotas.
Försäkringsbolaget kommer ju göra bedömning och jag tror de kommer säga att den skall lagas
Var står bussen nu?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Johan Hansson

Volvo har en kraftig balk i fronten som gör att förarplatsen skall tåla krockar
efter att ha sett kvällspostens bilder hur taken och stolparna ser ut så tro jag också att den tyvärr kommer att skrotas.
Bussen kan ju inte ha gått många mil.

 
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

robbes

krä'vs bra mycket innan det skrotas och nu var det leasing på denna med

Blue

Citat från: robbes skrivet 19 november 2008, 23:44:22 PM
krä'vs bra mycket innan det skrotas och nu var det leasing på denna med

Skulle jag med tro, har sett bussar bra mycket mer smällda än den där som har kommit tillbaka i trafik!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Johan Hansson

för de flesta stora bussbolag även de små så är det nästan alltid leasing idag
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

robbes

vissa leasing givare kräver en form av helförskring då de har stor floitta då är det en vagnparksförsäkring de betalar en klump  summa och hel försäkringsbiten är ej bunden till en viss individ

Niclas Rosenius

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 23:51:52 PM
Jmf med rep av GUB 380, den hade knappast kommit till stånd om GUB saknat försäkring, då hade bussen sannolikt gått till skrot.

   Hade inte GUB haft försäkring så hade 380 den gått till skrot. Summan på startbudet från Neo Väst för repa den till försäkringsbolaget vet jag, men tänker inte nämna det men det är sexsiffrigt.

  //Niclas

   

Haakon

Sexsiffrigt när man talar om bussreparationer är definitivt inte svårt att komma upp i, då man också lägger till stilleståndet. Det räcker oftast med en liten kyss. Att tex knyckla till avgasburken med innehållande CRT-filter går på strax under 150.000. Ny insprutningspump, ca 100.000, renoverad mellan 35.000-50.000. Men visst kan det kännas lite knäppt att man kan lägga ner 400.000-800.000 eller mer i reparationer på en buss som kanske bara är värd det dubbla.