Huvudmeny

SV: Enskede eller inte?

Startat av Bussmicke, 28 mars 2008, 20:24:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Dina bilder från Lingvägen är tagna i tallkrogen, inte Enskede
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Optimal

Citat från: Bussmicke skrivet 28 mars 2008, 20:24:14 PM
Dina bilder från Lingvägen är tagna i tallkrogen, inte Enskede

Platsen heter Tallkrogen, men Orten är Enskede

Bussmicke

Absolut inte, försök inte.

Tallkrogen sträcker sig upp till kurvan innan Nynäsvägen där Gamla Enskede tar vid.
Åt andra hållet sträcker sig Tallkrogen ända fram till Gubbängens stations norra utgång.

Och sedan är tallkrogen/Gamla enskede,Enskededalen Stadsdelar i en ort som är en stad som heter Stockholm och inget annat.
Punkt slut!
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Optimal

Citat från: Bussmicke skrivet 28 mars 2008, 21:48:41 PM
Absolut inte, försök inte.

Tallkrogen sträcker sig upp till kurvan innan Nynäsvägen där Gamla Enskede tar vid.
Åt andra hållet sträcker sig Tallkrogen ända fram till Gubbängens stations norra utgång.

Och sedan är tallkrogen/Gamla enskede,Enskededalen Stadsdelar i en ort som är en stad som heter Stockholm och inget annat.
Punkt slut!

12260 Enskede som ex. heter det. jag bor där själv, Såå jag tror nog att jag vet vad jag pratar om

Gubbängens Centrum heter också Enskede som postort.

Bussmicke

Det är Stor skillnad mellan vad stadsdelen heter och vad Posten har fått för sig att kalla ett område, det Måste du skilja på.
Jag bor i Fittja men har Postort Norsborg, precis samma sak.
Tänk om någon ska komma och hälsa på mig, de frågar var jag bor och jag svarar Norsborg, tror du de skulle bli glada då om de står i Norsborg och väntar när jag är 3 stationer bort?
Nää, skulle inte tro det.
Du verkar inte ha Optimala kunskaper om den lokala geografin.
//Bussmicke.

Optimal

Eftersom Lingvägen ligger i Enskede bla. Så är Enskede helt rätt att skriva

Bussmicke

Det var väl fan vad envis du är.
Bland annat ja...
200 meter av Lingvägen är allt som ligger i Gamla Enskede.
Lingvägen Börjar med sina 200 meter i gamla Enskede och löper genom Tallkrogen - Gubbängen -Hökarängen och slutar vid Gränsenj till Farsta, strax innan Kvickentorpsskolan i Farsta.

För att röra till det; var ligger Hökarängen för linje 18,18H och 172?
//Bussmicke.

Optimal

Citat från: Bussmicke skrivet 28 mars 2008, 22:22:25 PM
Det var väl fan vad envis du är.
Bland annat ja...
200 meter av Lingvägen är allt som ligger i Gamla Enskede.
Lingvägen Börjar med sina 200 meter i gamla Enskede och löper genom Tallkrogen - Gubbängen -Hökarängen och slutar vid Gränsenj till Farsta, strax innan Kvickentorpsskolan i Farsta.

För att röra till det; var ligger Hökarängen för linje 18,18H och 172?

Lingvägen ligger i Enskede och Farsta. Så enkelt var det. Om man tänker Postort. Tänker man sen område så blir det Tallkrogen, Gubbängen, Hökarängen och Farsta . Sen pratar jag inte om Gamla Enskede, utan bara Enskede.

Optimal

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 mars 2008, 22:42:41 PM
Postort kan ju vara lite diffust att använda, då får du komplettera med postnummer också för närmare positionsbestämning, men varför då inte använda det vedertagna områdets namn?

Om jag tar och visar en bild från Hammarbyhöjden är postadressen Johanneshov, det säger ju inte speciellt mycket....

Bara en fundering alltså

Jo.

Det jag menar är att båda har rätt. Eftersom Tallkrogen ligger i Enskede

Men eftersom Bussmicke skrev Dina bilder från Lingvägen är tagna i tallkrogen, inte Enskede SÅ hade han ju helt käpprätt fel.

Koperiat från Eniro.se = Lingvägen, 12245 ENSKEDE.

Så Lingvägen ligger i Enskde. Ensked sträcker sig från Tallkrogen till Gubbängen. Men för att vara mer exakt kunde man skrivit Tallkrogen. Men Enskede var fortfarande helt rätt

Bussmicke

Men dummer, nu får du ge dig. Undrar vem fan som har Käpprätt fel här..
//Bussmicke.

Fredde

Gissar att denna tråd snart hamnar i Ordet är fritt om ni inte ger er...

virtual1

Citat från: Optimal skrivet 28 mars 2008, 22:47:41 PM
Jo.

Det jag menar är att båda har rätt. Eftersom Tallkrogen ligger i Enskede

Men eftersom Bussmicke skrev Dina bilder från Lingvägen är tagna i tallkrogen, inte Enskede SÅ hade han ju helt käpprätt fel.

Koperiat från Eniro.se = Lingvägen, 12245 ENSKEDE.

Så Lingvägen ligger i Enskde. Ensked sträcker sig från Tallkrogen till Gubbängen. Men för att vara mer exakt kunde man skrivit Tallkrogen. Men Enskede var fortfarande helt rätt

Hmmmm... då jag själv bor i 'Enskede' skulle jag vilja säga att bara skriva Enskede om Lingvägen blir väldigt diffust, det är ungefär som att skriva 'Lingvägen, Stockholm' eftersom vi fortfarande är i Stockholms kommun. Det är inte fel, men informationen blir lätt otillräcklig. För någon med lokalkännedom säger jag att jag bor i Sandsborg, för en stockholmare generellt beskriver jag att jag bor i 'Gamla Enskede' - men för en som bor utanför stan säger jag bara 'Enskede'.  

Bussmicke

Gamla Enskede bor du i ja, bara ett par 100 meter från Enskededalen.  ;)
//Bussmicke.

Optimal

Citat från: Bussmicke skrivet 28 mars 2008, 23:22:07 PM
Men dummer, nu får du ge dig. Undrar vem fan som har Käpprätt fel här..

Duu

Patrik

Jag bor i Stockholm om jag är i Norrland, eller (ca 2 mil) norr om Stockholm,  eller nära Arlanda eller i Väsby om jag är i skolan/Stockholm.