Huvudmeny

SV: Enskede eller inte?

Startat av Bussmicke, 28 mars 2008, 20:24:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Bara en liten fundering i största allmänhet.... MEN... vill man förmedla information om var en viss bild är tagen så är det ju sällan fel att vara så specifik som möjligt. I annat fall så finns det väl egentligen inget behov av att alls ange plats överhuvudtaget? Visst är kanske t.ex. Enskede korrekt, men det är i så fall även Stockholm, Sverige och Europa också... så?! För egen del hade jag nog kört på Tallkrogen då det i alla fall säger var i Enskedes postnummerområde bilden är tagen.  :D

Nu får det vara slutfilosoferat för min del och en tvådagsledighet hägrar då jag ska göra mitt bästa för att undantränga allt vad bussar heter till måndag morgon... får se om det lyckas.  ;)  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Vi skriver Tellus på nästa bild ::)

Stinsen

Citat från: Fredde_J skrivet 29 mars 2008, 00:10:04 AM
Gäller tydligen att man passar sig för vad man skriver på bilderna när det blir denna stämningen..

Du får ange GPS-positionen så har du ryggen fri...  ;D

Ersa

Jag skulle vilja påstå att jag skrivit så här:
"Omnibus 0001 på Lingvägen, Tallkrogen, Enskede, Stockholm 2008-XX-XX"

Tallkrogen finns nämligen även i Eskilstuna och Uppsala. Enskede finns iofs bara på ett ställe i Stockholms kommun, men postorten Enskede vet ju inte folk "utifrån" var det ligger, lika lite som att Tomtebo är en stadsdel i Umeå (samt finns på 40 andra ställen i landet). Därför är det bra att nämna både stadsdel samt postort.

Jämför med amerikanarna som alltid klämmer in delstaten (eller det europeiska landet) efter ortens namn, även om det verkar onödigt:
I've been to Paris last month.
Oh, Paris France?
No, Paris Illinois!

"Operator, please connect me to Boston.... Well of course it's Boston Massachusetts!"
(Major Charles Emerson Winchester III i M*A*S*H 4077)

Nico

Citat från: Verspieder skrivet 29 mars 2008, 09:13:58 AM
Jag skulle vilja påstå att jag skrivit så här:
"Omnibus 0001 på Lingvägen, Tallkrogen, Enskede, Stockholm 2008-XX-XX"

Tallkrogen finns nämligen även i Eskilstuna och Uppsala. Enskede finns iofs bara på ett ställe i Stockholms kommun, men postorten Enskede vet ju inte folk "utifrån" var det ligger, lika lite som att Tomtebo är en stadsdel i Umeå (samt finns på 40 andra ställen i landet). Därför är det bra att nämna både stadsdel samt postort.

"Operator, please connect me to Boston.... Well of course it's Boston Massachusetts!"
(Major Charles Emerson Winchester III i M*A*S*H 4077)

Du har en poäng där, men då kan man nog utelämna Enskede helt. Sedan har jag faktiskt grunnat på saken över natten och jag är nog nu benägen att säga att Tallkrogen i Stockholm bara är en del av Enskede rent postalt och inget annat. I övrigt är det mer eller mindre en egen stadsdel, men någonstans måste ju Posten avgränsa det hela (i princip skulle det nog annars ofta räcka med nuffrorna). Ibland har dock de indelade områdena varit lite för stora och då har man delat upp det ytterligare. Jämför med att fram till i slutet av 80-talet och början av 90-talet så hade t.ex. Hässelby faktiskt Vällingby som postort och även Kista, Husby och Akalla sorterades in under postort Spånga. Att därför ta postorten som något slags definitiv geografisk ortsangivelse blir nog därför i vissa fall käpprätt fel då flera stadsdelar rent postalt kan höra hemma under ett av Posten enväldigt utvalt stadsdelsnamn.

BTW, den gode major Winchester är nog en av de skönare (om än drygare) karaktärerna i TV-historien...   :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 29 mars 2008, 09:40:24 AM
Att därför ta postorten som något slags definitiv geografisk ortsangivelse blir nog därför i vissa fall käpprätt fel då flera stadsdelar rent postalt kan höra hemma under ett av Posten enväldigt utvalt stadsdelsnamn.

Vi kan ta Roslagen som ett bra exempel. Samhället Rimbo har riktnr 0175 och postadress Rimbo. Åker man in i skogen till byn Rånäs, ja då är postadressen Rånäs. Men ännu längre in i skogen då, i Abrahamsby nära gränsen till Knutby-Almunge? Jo, där är det Rimbo igen, trots att det ligger i 08-området och att detta ställe ligger mer än dubbelt så långt bort från Rimbo än vad Rånäs gör. Även Gottröra med alla sina 08-telefonnummer tillhör Rimbo.

Fler gränser för riktnummer och postnummer kan dras "fel", då jag på min tid på nummerupplysningen förgäves sökte en person i Trelleborg med riktnumret 0410 som sökord. Ty naturligtvis hade personen ett 040-nummer trots att han bodde i postadressområde Trelleborg...