Passagerarna som skulle åka buss till Eckerölinjens färja mot Åland delades vid flera tillfällen denna vecka upp i två olika bussar. En för "svenskar" och en för "personer med utländskt utseende".
Enligt Jocke Sellbom, driftansvarig vid Veoliaägda People Travel Group har händelsen sin upprinnelse i de ligor som reser med bland annat Eckerölinjen för att köpa snus och som ofta upplevs som störande av andra gäster på bussen. Många gånger ber de om att få andra passagerares biljetter för att kunna handla mer.
http://www.dn.se/sthlm/vi-kande-oss-forolampade-och-diskriminerade
http://www.dn.se/sthlm/chaufforen-har-blivit-bortplockad
Naturligtvis helt oacceptabelt.
Samtidigt tycker jag kanske DN blåser upp detta lite väl mycket, då det ändå verkar vara en enskild förare som brustit i omdömet. Här tycks ju också bolaget reagerat så fort det kom till deras kännedom genom att därtill stänga av föraren.
Skulle det ha varit ett direktiv från ledningen, hade det däremot givetvis varit en "nyhet" på ett helt annat plan.
Samtidigt måste man förstå föraren, om det stämmer som står i artikeln. Han har sorterat ut ett antal passagerare som ser ut som (har utländskt utseende) de som brukar störa övriga. Om jag var svensk pansionär skulle jag vara tacksam att jag slapp sitta på en buss när några kanske lite smått hotfullt ville att jag skulle köpa ut åt dem.
Sen har säkerligen många missat bråken, polisinsatserna och vissa gripanden av olika oärliga individer som skett under en längre tid vid färjeterminalerna i Roslagen. Främst har insatserna skett i Kapellskär, vilket lett att bråken i det mer oövervakade Grisslehamn ökat.
Det är trots allt inte meningen att folk ska ta med sig reseväskor med snus och alkohol för att kunna sälja vidare hemma. Det finns kvoter som man måste respektera utan att ställa till med bråk. Oavsett vad man har för hudfärg.
Citat från: igel skrivet 23 mars 2013, 09:50:50 AM
Samtidigt måste man förstå föraren, om det stämmer som står i artikeln. Han har sorterat ut ett antal passagerare som ser ut som (har utländskt utseende) de som brukar störa övriga. Om jag var svensk pansionär skulle jag vara tacksam att jag slapp sitta på en buss när några kanske lite smått hotfullt ville att jag skulle köpa ut åt dem.
Jag tror inte föraren gjort detta medvetet (alltså att diskriminera pågrund av hudfärg). Ibland blir det fel när man vill lösa andra problem. Föraren har nog inte ens tänkt på att det skulle kunna uppfattas som diskriminering. Därför tycker jag rapporteringen blivit överdriven kring detta. Däremot är det förstås i sak ändå oacceptabelt.
Busschauffören: "Man blir förbannad"
http://www.expressen.se/nyheter/busschaufforen-man-blir-forbannad/ (http://www.expressen.se/nyheter/busschaufforen-man-blir-forbannad/)
Citat från: Fredde skrivet 23 mars 2013, 13:47:06 PM
Busschauffören: "Man blir förbannad"
http://www.expressen.se/nyheter/busschaufforen-man-blir-forbannad/ (http://www.expressen.se/nyheter/busschaufforen-man-blir-forbannad/)
Efterkonstruktion eller inte men heder i alla fall åt Expressen som låter bussföraren komma till tals och redovisa sin situation. Förr i världen var det DN som brukade få komma med sådana tillrättalägganden, men nu är ju kort sagt all press lika sensationslysten.
Strongt också av bussföraren att framträda med namn.
ja vad ska man säga om detta?? Känns ju lite som en storm i ett vattenglas... Numera verkar det ju som att vissa känner sig diskriminerad för ingenting.. suck..
Håller inte med om att detta bara ska avfärdas på så sätt för frågan är vad som är nästa steg... vita längst fram och svarta längst bak? Det finns tyvärr en dold rasism, ofta så subtil att många infödda antagligen inte ens märker av den om man nu inte råkar ha 'oturen att ha fel' utseende och/eller efternamn. Det finns därför en poäng i att tydligt markera att somligt faktiskt inte är acceptabelt även om intentionerna är aldrig så goda. dvs. ändamålen får inte alltid helga medlen.
Om nu detta med att vissa verkar fuska med ransoner mm. är ett så stort problem så är det väl snarast upp till rederierna och polisen/tullen att se till (kanske då tillsammans med bussbolagen) att ordna något slags handlingsplan? Kanske något så simpelt som att biljetten blir personlig i samband med embarkering eller något i den vägen och att man sen måste visa leg för att få handla. Står det på biljetten att den tillhör fru A så bör det bli lite svårt för herr B att använda den.
Problemet är tyvärr att rederiet ifråga knappast vill reglera denna fråga eftersom det innebär en minskad försäljning utan då får andra sitta emellan istället.
Det enda som gäller är hårdare kontroll av Tull o Polis men även dessa är ju bakbundna idag, Skattemyndigheten är väl den enda som m h a Kronofogden fortfarande kan ha lite makt i dessa frågor gentemot kundkretsen främst näringsidkare som köper dessa tobaksvaror
Har själv kört den linjen och jag förstår föraren,de är ofta passagerare som inte är "rumsrena" utan sitter och stör andra passagerare.
"Snusgubbarna" kommer alltid med "gratisbiljetter" som de får i taxfreen plus tomma hockeytrunkar på morgonen och som är knökfulla på kvällsturen.
Problem 2 är alla ungdomar oftast yngre som man måste hålla öga på då de är så pass onyktra att de inte kan stå på benen och som dessutom har som sport att försöka stjäla taxfreepåsar för de andra passagerarna,hade ett flertal passagerare som följde med ut och bevakade luckorna på grund av detta och ja godset var alltid uppdelat på så sätt att bara en lucka i taget öppnades alla som kört swebus vet hur.
Väktare säger någon javisst med endast på sista turen fredag och lördagnatt dessutom är det alltid två vagnar som kolonn kör fram till Norrtälje ordinarie plus förstärkning samt att väktarna alltid sitter i den som går till cityterminalen den andra går till garage efter danderyd sjukhus.
/Lennart
Som sagt verkar det finnas ett problem, men jag har ändå svårt att se varför det ska bekymra enskilda bussförare på så vis. Om det nu ändå är så omfattande problem så lär det nog ändå ligga i rederiets intresse att göra något åt det om man inte ska få dåligt rykte och därigenom riskera att förlora resenärer.
Att det sedan finns vissa problem på de sena turena från Kapellskär är ju inget nytt utan förekom även när den gick som linje 930 och kördes av Norrtälje. Från Grisslehamn brukar det normalt sett vara lugnare och bråkstakarna och fylltrattarna förvisas ofta till 637 vilket inte direkt är uppskattat av de vanliga resenärerna.
I sak får jag intrycket av att föraren i detta aktuella fall ville väl, men att det sk-t sig för att det inte var genomtänkt. Oavsett vad så är det inte upp till oss utan detta får PTG och Eckerölinjen lösa. Fördelen är att nu har detta kommit i blickfånget och då blir man kanske tvungna att införa någon åtgärd.
Citat från: groenis skrivet 24 mars 2013, 00:16:52 AM
Problem 2 är alla ungdomar oftast yngre som man måste hålla öga på då de är så pass onyktra att de inte kan stå på benen och som dessutom har som sport att försöka stjäla taxfreepåsar för de andra passagerarna,hade ett flertal passagerare som följde med ut och bevakade luckorna på grund av detta och ja godset var alltid uppdelat på så sätt att bara en lucka i taget öppnades alla som kört swebus vet hur.
På de korta förstärkningturerna Grisslehamn-Norrtälje samt i viss mån även Kapellskär-Norrtälje som Fridströms ofta ibland rings in på, gäller stenhårda rutiner:
-Bagage till Norrtälje station placeras alltid på vänster sida. Gärna luckan längst bak, mittemot mittdörren, som ej kan nås från höger sida.
-Bagage till avstigande innan Norrtälje station på höger sida.
Om Norrtäljebagage placeras på höger sida blir det ofta stulet av tidigare avstigande innan busstationen.
Bagage i ovanstående fall är i regel enbart olika alkoholhaltiga vätskor.
Citat från: Nico skrivet 24 mars 2013, 00:43:48 AM
Oavsett vad så är det inte upp till oss utan detta får PTG och Eckerölinjen lösa. Fördelen är att nu har detta kommit i blickfånget och då blir man kanske tvungna att införa någon åtgärd.
Än så länge har varken de kränkta, svensk media eller DO koncentrerat sig på att sätta sig in i de bakomliggande problemen som till stor del orsakat skriverierna. Men förhoppningsvis kan det ske i framtiden. Tills dess fortsätter DN att rapportera lite väl ensidigt:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bussbolag-kan-anmalas-till-do
Trist händelse. Men att hänga chauffören utan att problematiken med dessa resor kommer fram känns inte rättvist.
Tycker det är intressant att det blir sån debatt över att vi "mörka" får sitta i egen buss o alla "andra" på en annan buss. Av egen erfarenhet från att ha kört dessa turer både från Kapällskär o Grisslehamn så är det som så att gruppen invandrare alltid är först fram till bussen, tränger undan alla övriga passagerare. Dom kan inte bilda en normal kö till bussen utan dom står alltid i en klunga runt framdörren och trycker sig in i bussen. Jag har själv blivit inknuffad i trappen o näst intill översprungen av dessa smugglare som i antal kan variera mellan 10-50 st. Dom ser SJÄLVA till att dom får sitta tillsammans i egen buss så är det alltid, varje gång, varje dag.
Nästa grej är att dom passar platser i bussen åt varandra. När vi räknar in folk o vi ser att vi har 10-15 platser kvar då kan folk helt plötsligt komma ut igen o säga att det är fullt. Då när man går in o kollar vad som händer så börjar det skrikas om kusiner hit o kusiner dit. Man kan bli hotad vissa gånger när man talar om att det är jag som chaufför som bestämmer över platserna i bussen o att det är först till kvarn som gäller. Vilket ibland resulterar i att "svenskarna" som blivit utskickade för att det va fullt väljer att ta en annan buss av rädsla.
En liten del av problematiken beror på kulturskillnader. Men det största problemet är den mängd kriminella smugglare som är svåra att hantera. Något vi inte borde behöva hantera heller. Dessutom har jag under mina 6 år som busschaufför inte behövt låsa igen alla fack o luckor på hatthyllor/ kök etc förens jag började köra dessa ligor. Är intressant när man ser att dom öppnat facket på hatthyllan i fram och vräkt i sig av mina mazariner.
Synnerligen trångsynt inlägg
Citat från: Menzies skrivet 24 mars 2013, 10:48:14 AM
Synnerligen trångsynt inlägg
Efter sex års körerfarenhet av linjerna i fråga har man nog sett en hel, och borde väl då kunna få uttala sig om ämnet? Det är inte en fråga om hudfärg, utan om oordning och smuggling.
Självklart får man ha en åsikt, och jag har en åsikt; att generalisera på det sättet tycker jag är trångsynt
Nu är vi dock sedan i samma läge som vid en olycka, incident eller motsvarande, dvs. ingen av oss vet exakt vad som hänt utan ord står mot ord. Det blir alltså upp till PTG, Eckerölinjen och i en förlängning DO m.fl. myndigheter att följa upp denna enskilda händelse och skilja ut den från den övriga kontexten. Alltså, även om det finns otrevliga grupperingar som åker med dessa turer av andra skäl än att ha kul ett tag så fungerar det inte som ursäkt för att dra alla över en kam. Om man hårdrar det hela så kan man t.ex. inte helt osmidigt förutsätta att alla med ett visst utseende är 100 % ärliga och alla som avviker är 100 % oärliga. Tyvärr så verkar det som om det är just så det gjorts här om man ska tro rapporteringen. Tills dess att det är utrett så bör dock ingen hängas för det utan vi får som avvakta vidare utredning.
Rent juridiskt så är detta även frågan om två helt olika saker. Skulle detta sedan gå till DO så skulle man där inte bry sig ett dyft om att det kanske hänvisas till diverse problem med gäng som hamstrar snus för vidareförsäljning på annat håll. Möjligen kan DO undra varför polis och tull inte är involverade. Detta då snushamstringen är en helt annan juridisk händelse och har då ingen relevans här. Alltså, en händelse ursäktar inte en annan – t.ex. bara för att man antar att en viss person snodde ens cykel förra veckan så kan man inte själv gå och stjäla vederbörandes bil denna vecka. Som konstaterats så kan dock allt detta kanske äntligen göra att de ansvariga inser att de har vissa allvarligare problem kring dessa resor och enda sättet att komma åt just de problemen handlar alltså mera om att ändra rutiner.
Inser nu att jag var otydlig. Skulle ha citerat setra tok's inlägg. Det var det jag anser är trångsynt
Citat från: Menzies skrivet 24 mars 2013, 11:43:36 AM
Inser nu att jag var otydlig. Skulle ha citerat setra tok's inlägg. Det var det jag anser är trångsynt
Jag är själv antirasist i grunden, men jag måste nog ändå be dig att du själv försöker uppleva några års arbetslivserfarenhet av trafiken i fråga, innan du dömer ut inlägg som "trångsynta". Visst är det tråkigt att det blivit så här, men som sagt har det varit oreda och stökigt i många år på bussarna.
Jag må inte vara busschaufför, men att ändå dra alla över en kam på det sättet...
Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2013, 12:35:31 PM
Jag är själv antirasist i grunden, men jag måste nog ändå be dig att du själv försöker uppleva några års arbetslivserfarenhet av trafiken i fråga, innan du dömer ut inlägg som "trångsynta". Visst är det tråkigt att det blivit så här, men som sagt har det varit oreda och stökigt i många år på bussarna.
Erik, jag håller med dig i mångt och mycket, men även Menzies har en solklar poäng här. Det jag (och kanske andra) reagerat mot i detta fall är
'metoden' som
ifall den stämmer är som klippt och skuren ur vissa typer av tänkande... även om det inte känns så eller att man kanske inte vill inse det. En av grundfrågorna inom t.ex. filosofi är den om
"vi och dem" som i stort sett aldrig går att ta sig ur helt utan får istället hanteras på olika vis.
I just detta fall så verkar det som om det då inte hanterats så bra även om intentionerna var aldrig så goda. Om de med svenskt utseende här får åka med en buss (för de stjäl inte och uppför sig alltid bra) och de med utländskt utseende får åka med en annan (för de stjäl som korpar och uppför sig alltid illa) är rent teoretiskt inte speciellt långt ifrån vissa andra liknande företeelser. T.ex. då det som ledde till Rosa Parks och hennes vägran att 1955 lyda en bussförare i Montgomery, Alabama eller faktiskt.... även om jag då hårdrar det riktigt ordentligt... detta med att vissa under ett visst styre skulle ha gula stjärnor på kläderna osv. Allt är varianter på samma tänk även om proportionerna givetvis skiljer sig markant.
Om nu sedan detta stök är ett så enormt problem så kan man dock ändå inte på eget bevåg och övertygelse börja sortera folk efter utseende (med motivering att alla som tillhör en viss grupp har vissa egenskaper) utan då finns det andra sätt att agera på. Om det nu upplevs som ett hot mot förarna så blir jag faktiskt först soch främst lite fundersam över varför i så fall inte t.ex. skyddsombuden har reagerat då detta sannolikt lär vara en arbetsmiljöfråga som behöver åtgärdas?
Metoden, om den stämmer, har jag aldrig försvarat. Men vad man än tycker om denna händelse kan man inte förneka att problem finns, och jag tycker att det är trist folk hellre ropar rasism och trångsynthet hellre än att inse att det finns problem med vissa ligor. Samt börja fundera på hur man löser dessa problem.
Även jag tycker att det är märkligt att något skyddsombud på FAC/PTG inte reagerat långt tidigare. Men jag vet inte hur arbetsrutinerna är på det bolaget.
http://www.expressen.se/nyheter/fick-aka-bussen-for-utlanningar/ (http://www.expressen.se/nyheter/fick-aka-bussen-for-utlanningar/)
Busschauffören Bengt Backman säger att han är förbannad över att bli utpekad som en rasist. Nu ska han polisanmäla Samer Chatila och hans bror för förtal. – Det här ska vi stoppa, i sin linda, tycker jag. I morgon kommer jag att polisanmäla honom för förtal. Jag vill ha skadestånd för det här, och facket hjälper mig. Det är förtal det han säger.
Känns som att media i allmänhet och DN i synnerhet initierar häxprocesser mot oliktänkande, även i de fall de ens inte är det. Här om dagen var det en ambulansförare som skulle sättas dit. Ohörd förstås. Det är alltid den "kränktes" ord som gäller. Känns inte så lite Sovjetuppfostran över detta. Nu väntar vi på nästa "revisionist" att bli uthängd
Visst, men vare sig DN eller Expressen (i synnerhet inte de senare) är heller direkt ljuset och sanningen. Det är därför vi vår avvakta utredningarna.
Ber om ursäkt om jag retat upp någon, var absolut inte min mening. Såg att det va delvis lite klumpigt uttryckt, men jag vill ge en beskrivning utav hur det fungerar på just dessa specifika linjer med just dessa specifika resenärer. Jag skulle aldrig själv dela upp resenärer av någon anledning, utan det är först till kvarn som gäller till sista sittplats. Vad jag menade var att det brukar inte behövas göras indelning det sköter resenärerna själva. Och andelen vanliga Svenssons med invandrar bakgrund som åker med båtarna är väldigt få. Det är organiserade snussmugglarligor som åker och dom är inte så lätta att handskas med. Det blir mkt tjafs och konfrontationer.
Detta är fakta som jag samlat på mig från flera 100 körningar på dessa linjer. Man känner igen samma ansikten dag ut o dag in samma tomma väskor på vägen dit som är fulla på vägen hem. Dom är stressade och misstänksamma och rädda för tull och polis. Dessa personer fanns inte för några år sedan utan det har växt under dom 3-4 senaste åren från några enstaka personer till att det behövs 1 hel 50 personers buss extra.
Jag vill inte försvara PTG:s chaufför utan bara förklara en del av problematiken på just dessa linjer. Utredningen får visa vad som hänt.
Allt är lätt att misstolka och i synnerhet på nätet. Jag tycker personligen att du tydliggjort din synvinkel på ett mycket bra och korrekt vis.
Det är ju sedan lite det som är det fina i kråksången med forum, dvs. att åsikter inte alltid stämmer överens. Nu får vi övrigt avvakta och se vad som händer, men här bör nog samtliga ta sig en funderare kring detta. Att fenomenet är uppmärksammat högre upp är ingen hemlighet, men som Lars-Håkan skrev så har väl rederiet ifråga till viss del valt att titta åt andra hållet.
Efter det här så får de nog fundera på lite andra alternativ för man kan inte heller enbart räkna med att myndigheterna ordnar upp detta. Även skyddsombuden på bussarna borde rådda lite i frågan som jag ser det.
En till artikel på samma tema: http://www.dn.se/nyheter/sverige/resenarer-delades-upp-pa-vag-till-viking-line (http://www.dn.se/nyheter/sverige/resenarer-delades-upp-pa-vag-till-viking-line)
Citat från: Tommy E skrivet 24 mars 2013, 21:44:56 PM
En till artikel på samma tema: http://www.dn.se/nyheter/sverige/resenarer-delades-upp-pa-vag-till-viking-line (http://www.dn.se/nyheter/sverige/resenarer-delades-upp-pa-vag-till-viking-line)
Observera att denna artikel inte har något med Eckerölinjen, Grisslehamn eller Flygbussarna (People Travel Group) att göra.
I fallet från Örebro låter det ju dock lite otroligt. Det låter nästan lite väl sofistikerat att man skulle hålla på att försöka ordna upp namn efter etnicitet. Det gör det å andra sidan mycket värre, om det skulle visa sig vara sant. Då är det en strukturerad och medveten form av diskriminering.
I Örebrofallet kan det ju dock röra sig om att det är en pensionärsförening, eller någon annan förening som gjort en gruppbokning etc, och som man därmed velat hållit samman i systemet, eller att bokningssystemet olyckligt nog gjort några listor utifrån personnummer eller något sådant. Det är ju inte säkert att någon "mänsklig hand" varit inblandad i listorna där. Frågan är ens om något företag har tid att sitta och dela upp listor efter namn...Vem skulle ha tid med det?
Nej, någon diskriminering ägnar sig inte Bengt Beckman åt. Han är en mycket kompetent yrkesman, som kört anslutningsbussen åt Eckerölinjen i mer än 10 år och kan linjen och sina gäster utan och innan.
Det som är beklämmande är att DN så fort någon viskar ordet diskriminering till dem, slår upp stora rubriker efter att bara hört en sida av det hela. Det är också tråkigt att både Eckerölinjens vd och representanter för bussbolaget direkt utgår från att chauffören har gjort fel, innan de har hört hans version.
Här är en liten beskrivning av trafiken;
Anslutningsbussen från Cityterminalen till Eckerölinjens färja i Grisslehamn har 8 hållplatser längs med vägen. Sedan sommaren 2012 gäller att man ska ha förhandsbokat sin biljett för att vara säker på att komma med buss och båt (Bussen trafikerar inte hållplatser där ingen är bokad). Förbokningarna ligger ju till grund för hur många bussar som ska sättas in och chaufffören har tillgång till dessa bokningslistor. I den mån det behövs förstärkningsbussar ifrån Cityterminalen, så lastar man normalt dem först och sedan tar ordinariebussen de som blir kvar plus hållplatserna längs vägen.
Vi lastar vid gate 4 i City och nästa buss brukar kunna vänta mittemot gaten på avstigningshållplatsen. Om det är gränsfall att det ska räcka med en buss ifrån Cityterminalen (men att det totalt sett behövs två bussar) så händer det att väntande busschaufför tar med sig några gäster till sin buss (med hänsyn till antal påstigande längs med linjen) för att underlätta lastningen. Bengt, som är ordinariechaufför på Eckerölinjen sedan mer än 10 år känner ju många passagerare och då blir det väl lätt de som han tar med sig.
En vardag mitt i veckan i lågsäsong, så är en majoritet av gästerna som reser från Cityterminalen av utländsk härkomst (och då menar jag inte bara Ålänningar) och därav är de ju i majoritet i denna bussen.
Blir den första bussen inte fullsatt från Citytreminalen, så kan den ju hjälpa till längs med linjen om den hamnar före den ordinarie bussen.
Se även en artikel om en liknande händelse. http://na.se/nyheter/orebro/1.2018637-alla-med-utlandska-namn-fick-egen-buss (http://na.se/nyheter/orebro/1.2018637-alla-med-utlandska-namn-fick-egen-buss)
Har en kommentar till Örebrohändelsen:
Om det nu skulle visa sig vara sant att bussbolaget delat upp passagerarna efter namn, så är det väl lika mycket diskriminering mot de med svenska namn? Jag kan inte se någonstans att det skulle vara mindre kränkande för dem att bli uppdelade efter härkomst.
//Jacob
Oavsett vad som har hänt i de redovisade fallen här visar det på ett problem vi har att hantera i dagens samhälle. Även om man behandlar alla människor lika och på ett korrekt sätt kan de anse att de blir särbehandlade eller diskriminerade utifrån sina egna uppfattningar och upplevelser.
Det kan ju upplevas som diskriminerade att få stå i vinterkylan lite längre och vänta på en direkt buss som är framme snabbare. Likaväl som det kan upplevas diskriminerande att bli placerad på en buss som avviker från den raka vägen flera gånger för att plocka upp passagerare efter vägen med en längre restid som följd.
Det är inte bra att det ofta går väldigt snabbt för beställare och arbetsgivare att peka ut den längst ner i kedja, bussföraren, som det svarta fåret när något har hänt. Både beställare och arbetsgivare har ansvaret för de regler som gäller när passagerarlistor skall upprättas. Är det så att passagerarlistorna kan uppfattas som diskriminerande behöver endera reglerna ändras eller informationen om hur bussresan till båten fungerar vara tydligare redan när passagerarna köper sin kryssningsresa.
Citat från: Jacob skrivet 25 mars 2013, 01:14:35 AM
Har en kommentar till Örebrohändelsen:
Om det nu skulle visa sig vara sant att bussbolaget delat upp passagerarna efter namn, så är det väl lika mycket diskriminering mot de med svenska namn? Jag kan inte se någonstans att det skulle vara mindre kränkande för dem att bli uppdelade efter härkomst.
//Jacob
Där slog du huvet på spiken.. jag börjar bli trött på att för många anmäler att de blir kränkta så fort någon säger till dem.. Om jag ska ut och resa får ju jag som resenär ta reda på vad som gäller och inte i efterhand börja gnälla för det inte passar mig..
Citat från: Jacob skrivet 25 mars 2013, 01:14:35 AM
Har en kommentar till Örebrohändelsen:
Om det nu skulle visa sig vara sant att bussbolaget delat upp passagerarna efter namn, så är det väl lika mycket diskriminering mot de med svenska namn? Jag kan inte se någonstans att det skulle vara mindre kränkande för dem att bli uppdelade efter härkomst.
//Jacob
Inte i grunden. Men en majoritet kan ju inte riktigt bli diskriminerad. Däremot kan ju en minoritet bli positivt särbehandlad (alltså ges mer förmåner än majoriteten), vilket ju kan ses som en omvänd form av diskriminering om man så vill. Men det ligger så att säga annars i definitionen att majoriteten inte kan bli diskriminerad (så länge det rör sig om en majoritet vill säga).
Det vi svenskar (eller som ser ut att vara det), nog ändå måste försöka sätta oss in i lite är hur det är att ha en avvikande hudfärg/etnicitet och alltsom oftast på ett eller annat sätt utsättas för diskriminering. Jag tror vårt samhälle ofta skulle fungera bättre om fler av oss hade detta i bakhuvudet lite oftare. Om man får fram listor där det bara är svenskklingande namn för ena bussen och personer med utländsk namn för den andra, så tycker jag att det vore bra om någon gjorde en reflektion över hur detta skulle kunna uppfattas. Oavsett om det bara är en slump eller ett reslutat av bokningsregler.
I den bästa av världar skulle man väl inte behöva reflektera över detta (eftersom diskriminering skulle vara uteslutet). Men eftersom vi nu inte lever i en sådan värld, tror jag faktiskt det skulle vara lite nyttigt ibland. Kan vi få människor med utländsk härkomst att känna sig lite mer välkommna i vårt land (och av svenskar) så vinner vi nog rätt mycket på det!
Om Örebro händelsen:
Personen ifråga säger att han har blivit hänvisade till en "extrabuss" och som han säger kom cirka 20 min efter ordinarie bussen. Han säger också att det bara var utländska personer i den andra bussen. Händelsen skulle ägt rum 21 och 22 december.
Enligt bussbolaget skulle det ha varit en buss från Örebro den 21 december och 22 december skulle ha varit 2 bussar från Örebro. Den 22 december skulle den andra bussen ha anlänt efter bara någon minut.
Tycker att det är lite märkligt hur det kan vara så skilda uppfattningar om vad som inträffat.
Källa:
http://www.vikingline.se/documents/sweden/vl_prm%20bussar_20130325.pdf
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16479354.ab
Citat från: Bjorkm skrivet 25 mars 2013, 17:15:56 PM
Om Örebro händelsen:
Personen ifråga säger att han har blivit hänvisade till en "extrabuss" och som han säger kom cirka 20 min efter ordinarie bussen. Han säger också att det bara var utländska personer i den andra bussen. Händelsen skulle ägt rum 21 och 22 december.
Enligt bussbolaget skulle det ha varit en buss från Örebro den 21 december och 22 december skulle ha varit 2 bussar från Örebro. Den 22 december skulle den andra bussen ha anlänt efter bara någon minut.
Tycker att det är lite märkligt hur det kan vara så skilda uppfattningar om vad som inträffat.
Källa:
http://www.vikingline.se/documents/sweden/vl_prm%20bussar_20130325.pdf
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16479354.ab
Sen är det ju lite konstigt att om denne person nu kände sig kränkt så varför väntade han tills nu med att ta upp det?
Enkelt svar. Han vill bli känd genom att få tala ut i tidningen och nu eftersom den första artikeln blev så "populär" så såg han sin chans att få komma med.
Visst är det bra att invandrare assimileras och kommer in i det svenska samhället. Men vad gäller lättkränkthet hade jag snarare hoppats på att vi infödda vita svenskar skulle kunna lära oss av de mer nyanlända hur man vänjer sig av med att bli kränkt över olika mindre motgångar. Istället verkar det snarare gå åt motsatt håll. :-X
Lästips: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172321849
Jo, det är konstigt att personen i fråga gör väsen av detta tre månader senare. Dessutom uppger han ett datum då det bara gick en buss.
Men, kan det inte var så här enkelt: ordinarie buss har bokats full till ett visst datum, där 22 av de bokande var från Örebro. Resterande 45, de som bokat efter detta datum, hamnade sålunda i buss nr 2 och fick åka direkt till Stockholm, vilket väl måste ha upplevts som poitivt. Av egen erfarenhet vet jag att invandrare från vissa kulturer, t.ex. relationskulturer, inte har den framförhållning pch planering som vi svenskar har (som tillhör en prestationskultur), utan de lever lite mer impulsivt och bokar ofta ganska sent. För mig känns det inte så konstigt om det råkade bli denna uppdelning vid detta tillfälle. Sedan vet vi inte hur många med svenskklingande namn som var med på buss nr 2. Det fanns kanske en stor grupp även där.
Det hela känns som rejäl storm i ett vattenglas, men Viking Line känner sig givetvis tvingade att agera på något sätt, för annars blåses säkert det hela upp ännu mer. Det är trist när det blir sådana händelser, men det händer tyvärr ganska ofta inom olika områden. Tyvärr upplever jag att en del sätter systemet ur funktion och har som affärsidé att ställa till väsen, därför att vi svenskar är så mjäkiga och inte vågar sätta ned foten och tala om att vissa regler finns, oavsett etniskt urspung.
Citat från: Björn Ax skrivet 25 mars 2013, 18:37:04 PM
Sen är det ju lite konstigt att om denne person nu kände sig kränkt så varför väntade han tills nu med att ta upp det?
Enkelt svar. Han vill bli känd genom att få tala ut i tidningen och nu eftersom den första artikeln blev så "populär" så såg han sin chans att få komma med.
Visst, men det kan ju även vara så att tidningen sökt rätt på folk. Personligen tror jag att väldigt många här ändå har ganska svårt att sätta sig in i hur det är att 'vara på den andra sidan' om man nu kan uttrycka det på det viset.
Själv är jag visserligen född och uppvuxen i en klassisk svensk radhusförort med svensk mamma och serbisk pappa. Har väl då sedan ett ganska allmänt europeiskt utseende och ligger väl mitt emellan att vara ljus eller mörk. Jag har dock ett ganska udda efternamn efter min pappa. Kan väl säga att efter snart 43 år så är det fortfarande så att jag får vara beredd på att jag skiljs ut i olika sammanhang. Det är t.ex. inte ovanligt att man blir tilltalad som om man kom av bananbåten i förrgår, få komplimanger för att jag lärt mig så bra svenska samt att man undrar varifrån jag kommer och hur jag trivs här.
Likaså kan jag via post och mail få erbjudanden att som invandrare få chans att bättra på min svenska, förbättra mina möjligheter att såsom invandrare vidareutbilda mig på arbetsmarknaden etc. Frågan är då hur dessa företag mm. får tag på dessa uppgifter och hur de kontrollerar dem? Det blir lite extra komiskt då jag ändå hade femma i svenska i skolan och sen har två svenska universitetsexamina. När jag sökt olika tjänster så har jag inte alltför sällan fått frågor som ofta riktar sig mot hur jag ser mig i samhället såsom invandrare och vad jag med min 'annorlunda' bakgrund kan tillföra, om jag passar in i profilen osv.
Även grövre varianter har förekommit. Blev t.ex. invinkad i en kontroll på Arlanda för ett par år sedan och inget konstigt med det på så vis. En polis gick iväg med 'lappen' och den andre var kvar. De körde med öppen sändning på radion och jag kan inte säga att jag blev så förvånad när det hördes på radion att -
kolla följande blatte - varvid han sedan bokstaverade mitt namn. Hans kollega som var kvar blev ganska generad och bad om ursäkt å kollegans vägnar. Hakade mig inte direkt på det då man ändå är ganska van, men detta är som sagt inte så ovanligt som vissa verkar tro.
Frågan är då alltså hur många av er som kallar detta för en bagatell och storm i ett vattenglas som då har råkat ut för liknande saker själva? Tror inte det är så många för har man ett allmänt svensk namn så märker man inte av detta och då är det även lätt att förringa betydelsen av detta. Vad gäller just dessa händelser så undrar jag fortfarande om det sedan inte är bättre att avvakta vad som kommer fram i en officiell koll istället för att sitta och spekulera kring diverse. Ingen här verkar ändå ha någon insyn utan oavsett vad så blir det bara en massa tyckande utifrån personliga preferenser.
Citat från: Ersa skrivet 25 mars 2013, 18:54:43 PM
Visst är det bra att invandrare assimileras och kommer in i det svenska samhället. Men vad gäller lättkränkthet hade jag snarare hoppats på att vi infödda vita svenskar skulle kunna lära oss av de mer nyanlända hur man vänjer sig av med att bli kränkt över olika mindre motgångar. Istället verkar det snarare gå åt motsatt håll. :-X
Lästips: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172321849
Det är väl en allmän trend i samhället, kanske en följd av en alltmer långtgående individualisering?
Men min poäng är väl att "lättkränkthet" nog skapas av de erfarenheter man själv har och hör från andra. Om man upplever det så att man har det svårare att få jobb pågrund av sitt ursprung, att man inte kommer in på vissa restauranger pågrund av det och att polisen stoppar bilen för att kontrollera en bara för att man bor på fel plats, eller har fel efternamn. Ja, då blir det kanske svårt i slutändan att alltid skilja på vad som kan vara en slumpmässigt sammanträffande och ett faktiskt fall av diskriminering.
Jag tror inte att man som svensk egentligen riktigt kan förstå (iaf inte spontant) den situationen riktigt.
Nico och Omnilasse! Många mycket kloka och tänkvärda ord från er två i denna debatt.
Tack för det.
:)
/MrH
Sen riskerar ju uppdelningen att bli såhär om man tex delar upp påstigningen efter tex postnummer för att skapa effektivare rutter. Hur många Vikinglinebussar går det och vad startar de ifrån? En buss som har upptagningsområdet runt storstädernas förorter kommer förmodligen ha betydligt fler med invandrarbakgrund än de som har plockat upp pensionärer på landbygden. En buss från Södertälje kommer nog ha en viss övervikt av Syrianer jämfört med andra bussar.
Sen vill ju väldigt många sitta vid sina landsmän så även om du kör fram två bussar och låter passagerarna lasta själva riskerar det ju att bli så här. Även som svensk utomlands skulle nog många föredra att sitta i svenskgruppen på en resa och varför skulle det vara annorlunda här?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bussbolag-svar-sig-fritt-fran-diskriminering
Citat från: Ersa skrivet 26 mars 2013, 21:14:23 PM
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bussbolag-svar-sig-fritt-fran-diskriminering
Personen som drog igång detta har hävdat ett resan skedde "fredag 21 december", men Viking LIne har hävdat att det endast gick en buss den dagen, medan det gick två bussar dagen därpå, dvs 22 december. Nu har Örebro-personen ändrat sig och säger att han och hans fru åkte just den 22 december och skyller på att han hade skrivit in fel resedatum i sin almanacka.
Nej, jag är övertygad om att han har missuppfattat det hela. Jag kör själv ibland Örebro-Stockholm (men för annat bolag) och ibland är vi två bussar. Passagerarna sorteras efter påstigningshållplats och bokningsnummer. Eftersom de flesta går på i Örebro måste uppdelning ofta ske på två bussar. Det blir då efter bokningsnummer. Ofta är det 2-4 personer per bokningsnummer, varför endast ett namn finns angivet på passagerarlistan per bokning. Alla passarerarnamn är alltså inte med. Jag har faktiskt haft upp till 8-9 personer per bokning på ett och samma namn. Bokningsnamnen är också varierande. Det finns t.ex. en hel del icke svenskklingande namn, i första hand finska.
Det är inte säkert att personen i fråga kunde skilja på svensk- och t.ex. finskklingande namn, utan drog alla över en kam. Med 22 påstigande i första bussen var det kanske bara knappt 10 bokningar, dvs ca 10 namn som ropades upp. Om nämnde person stegar fram och anger ett utländskt namn så var det inte svårt för föraren att omedelbart säga att det namnet inte fanns med på listan, utan att titta på listan, och speciellt som hans uppropade personer redan hade stigit på och prickats av till rätt antal. Jag har varit i precis samma situation, så jag känner igen detta. Men att det kommer ytterligare en buss ett par minuter senare och att man får åka direkt med den till Stockholm kan knappast vara varken diskriminerande eller kränkande.
Det är synd att vissa personer är så cyniska eller egoistiska att hela världen skall hängas upp på just dem och deras syn på saken. Eftersom jag är involverad i andra verksamheter där många med invandrarbakgrund deltar så har jag erfarenhet av hur olika etniska grupper fungerar och agerar. Det finns de grupper som tycks sätta en ära i att hela tiden bråka om petitesser, enbart för egen vinning skull. Kanske är det så det fungerar i deras hemland, men så fungerar det inte här hos oss. Sedan finns det de som är hur bra som helst, ja ibland alldeles för försiktiga.
Nu är den interna utredningen hos PTG avslutad. Om det sedan var rätt eller fel kan man självklart ha olika åsikter om, men när det handlar om subjektiva bedömningar så är det nästan alltid, oavsett vad det rör sig om, så att det blir svårt att säga något alls.
Artikel i dagens DN om efterspelet i detta förlopp. (http://www.dn.se/sthlm/bussforare-omplaceras-efter-rasistanklagelse)
Citat från: Nico skrivet 11 april 2013, 21:46:57 PM
Nu är den interna utredningen hos PTG avslutad. Om det sedan var rätt eller fel kan man självklart ha olika åsikter om, men när det handlar om subjektiva bedömningar så är det nästan alltid, oavsett vad det rör sig om, så att det blir svårt att säga något alls.
Artikel i dagens DN om efterspelet i detta förlopp. (http://www.dn.se/sthlm/bussforare-omplaceras-efter-rasistanklagelse)
Men en sak kan jag säga: Att DN inte med ett enda ord nämner snussmugglingen, de tidigare bråken i hamnarna och den upplevda otryggheten hos vanliga nöjesresenärer pga detta, gör mig ännu en gång besviken på den seriösa dagspressen.
Håller med Ersa här . .. I vissa lägen känns det som det är vi vanliga svenskar som blir diskriminerade ..
Citat från: yngrot skrivet 12 april 2013, 18:10:51 PM
Håller med Ersa här . .. I vissa lägen känns det som det är vi vanliga svenskar som blir diskriminerade ..
Nja, hudfärg och ursprung har egentligen inte alls med saken att göra. Det handlar om vissa specifika personer i ligor som beter sig illa. Vilket ursprung dessa regelbrytande bråkstakar har är helt irrelevant, då alla ska behandlas lika över lagen. Men media kan uppenbarligen inte få med helhetsbilden, utan kör glatt vidare på nåt sidospår.
Nu har i varje fall lokalmedia börjat granska det ursprungliga problemet:
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.2051951-tv-har-roffar-resenarerna-at-sig-snus
Det var väl på tiden att ursprungsproblemet tas upp..
Citat från: yngrot skrivet 26 april 2013, 17:19:45 PM
Det var väl på tiden att ursprungsproblemet tas upp..
Dock lite märkligt att det inte står ett ord om anknytningen till ordningsproblemen på bussarna i artikeln. Inte heller i den utökade artikeln i den tryckta tidningen, som man även får se på hemsidan som betalande NT-kund. Jag lovar att det är tillåtet för tidningarna att dra vissa paralleller mellan färjornas ordningsproblem och färjebussarnas ordningsproblem utan att de blir kallade för rasister.
Jag åkte dubbelvarv med Eckerölinjen i måndags, och vid båda avgångarna var det ett gäng snusgubbar, som köpte ett flertal stockar var och drack taxfreeöl ombord.. Var några av dem som till och med stod och skakade på spelautomaterna så att mynten trillade ner och de var oerhört högludda.
Till min stora förvåning var det tull (har jag aldrig varit med om tidigare) men de verkade mest intresserade av att ta ungdomar med alkohol än organiserade snussmugglare. Kan tillägga att samtliga snusgubbar var av utländsk bakgrund.
Bara lite information.
//Jacob
Misshandel på Eckerölinjens buss mellan Grisslehamn och Uppsala, detta behöver absolut inte ha något med det som står i denna tråd, utan det kan helt enkelt varit ett helt vanligt fylleslagsmål.
http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=34110&iPage=7 (http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=34110&iPage=7)
Finns här mer att tillägga i denna tråd som började den 23 mars?