DN: "Eckerölinjens passagrare delades upp efter hudfärg"

Startat av Ersa, 23 mars 2013, 08:41:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

I fallet från Örebro låter det ju dock lite otroligt. Det låter nästan lite väl sofistikerat att man skulle hålla på att försöka ordna upp namn efter etnicitet. Det gör det å andra sidan mycket värre, om det skulle visa sig vara sant. Då är det en strukturerad och medveten form av diskriminering.

I Örebrofallet kan det ju dock röra sig om att det är en pensionärsförening, eller någon annan förening som gjort en gruppbokning etc, och som man därmed velat hållit samman i systemet, eller att bokningssystemet olyckligt nog gjort några listor utifrån personnummer eller något sådant. Det är ju inte säkert att någon  "mänsklig hand" varit inblandad i listorna där. Frågan är ens om något företag har tid att sitta och dela upp listor efter namn...Vem skulle ha tid med det?

Mats Lindvall

Nej, någon diskriminering ägnar sig inte Bengt Beckman åt. Han är en mycket kompetent yrkesman, som kört anslutningsbussen åt Eckerölinjen i mer än 10 år och kan linjen och sina gäster utan och innan.
Det som är beklämmande är att DN så fort någon viskar ordet diskriminering till dem, slår upp stora rubriker efter att bara hört en sida av det hela. Det är också tråkigt att både Eckerölinjens vd och representanter för bussbolaget direkt utgår från att chauffören har gjort fel, innan de har hört hans version.
Här är en liten beskrivning av trafiken;
Anslutningsbussen från Cityterminalen till Eckerölinjens färja i Grisslehamn har 8 hållplatser längs med vägen. Sedan sommaren 2012 gäller att man ska ha förhandsbokat sin biljett för att vara säker på att komma med buss och båt (Bussen trafikerar inte hållplatser där ingen är bokad). Förbokningarna ligger ju till grund för hur många bussar som ska sättas in och chaufffören har tillgång till dessa bokningslistor. I den mån det behövs förstärkningsbussar ifrån Cityterminalen, så lastar man normalt dem först och sedan tar ordinariebussen de som blir kvar plus hållplatserna längs vägen.
Vi lastar vid gate 4 i City och nästa buss brukar kunna vänta mittemot gaten på avstigningshållplatsen. Om det är gränsfall att det ska räcka med en buss ifrån Cityterminalen (men att det totalt sett behövs två bussar) så händer det att väntande busschaufför tar med sig några gäster till sin buss (med hänsyn till antal påstigande längs med linjen) för att underlätta lastningen. Bengt, som är ordinariechaufför på Eckerölinjen sedan mer än 10 år känner ju många passagerare och då blir det väl lätt de som han tar med sig.
En vardag mitt i veckan i lågsäsong, så är en majoritet av gästerna som reser från Cityterminalen av utländsk härkomst (och då menar jag inte bara Ålänningar) och därav är de ju i majoritet i denna bussen.
Blir den första bussen inte fullsatt från Citytreminalen, så kan den ju hjälpa till längs med linjen om den hamnar före den ordinarie bussen.

Jacob

Har en kommentar till Örebrohändelsen:

Om det nu skulle visa sig vara sant att bussbolaget delat upp passagerarna efter namn, så är det väl lika mycket diskriminering mot de med svenska namn? Jag kan inte se någonstans att det skulle vara mindre kränkande för dem att bli uppdelade efter härkomst.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

ResVille

Oavsett vad som har hänt i de redovisade fallen här visar det på ett problem vi har att hantera i dagens samhälle. Även om man behandlar alla människor lika och på ett korrekt sätt kan de anse att de blir särbehandlade eller diskriminerade utifrån sina egna uppfattningar och upplevelser.
Det kan ju upplevas som diskriminerade att få stå i vinterkylan lite längre och vänta på en direkt buss som är framme snabbare. Likaväl som det kan upplevas diskriminerande att bli placerad på en buss som avviker från den raka vägen flera gånger för att plocka upp passagerare efter vägen med en längre restid som följd.

Det är inte bra att det ofta går väldigt snabbt för beställare och arbetsgivare att peka ut den längst ner i kedja, bussföraren, som det svarta fåret när något har hänt. Både beställare och arbetsgivare har ansvaret för de regler som gäller när passagerarlistor skall upprättas. Är det så att passagerarlistorna kan uppfattas som diskriminerande behöver endera reglerna ändras eller informationen om hur bussresan till båten fungerar vara tydligare redan när passagerarna köper sin kryssningsresa.

yngrot

Citat från: Jacob skrivet 25 mars 2013, 01:14:35 AM

Om det nu skulle visa sig vara sant att bussbolaget delat upp passagerarna efter namn, så är det väl lika mycket diskriminering mot de med svenska namn? Jag kan inte se någonstans att det skulle vara mindre kränkande för dem att bli uppdelade efter härkomst.

//Jacob

Där slog du huvet på spiken..   jag börjar bli trött  på att för många anmäler att de blir kränkta så fort någon säger till dem..   Om jag ska ut och resa får ju jag som resenär ta reda på vad som gäller  och inte i efterhand börja gnälla för det inte passar mig..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Omnilasse

Citat från: Jacob skrivet 25 mars 2013, 01:14:35 AM

//Jacob

Inte i grunden. Men en majoritet kan ju inte riktigt bli diskriminerad. Däremot kan ju en minoritet bli positivt särbehandlad (alltså ges mer förmåner än majoriteten), vilket ju kan ses som en omvänd form av diskriminering om man så vill. Men det ligger så att säga annars i definitionen att majoriteten inte kan bli diskriminerad (så länge det rör sig om en majoritet vill säga). 

Det vi svenskar (eller som ser ut att vara det), nog ändå måste försöka sätta oss in i lite är hur det är att ha en avvikande hudfärg/etnicitet och alltsom oftast på ett eller annat sätt utsättas för diskriminering. Jag tror vårt samhälle ofta skulle fungera bättre om fler av oss hade detta i bakhuvudet lite oftare. Om man får fram listor där det bara är svenskklingande namn för ena bussen och personer med utländsk namn för den andra, så tycker jag att det vore bra om någon gjorde en reflektion över hur detta skulle kunna uppfattas. Oavsett om det bara är en slump eller ett reslutat av bokningsregler.

I den bästa av världar skulle man väl inte behöva reflektera över detta (eftersom diskriminering skulle vara uteslutet). Men eftersom vi nu inte lever i en sådan värld, tror jag faktiskt det skulle vara lite nyttigt ibland. Kan vi få människor med utländsk härkomst att känna sig lite mer välkommna i vårt land (och av svenskar) så vinner vi nog rätt mycket på det!

Bjorkm

Om Örebro händelsen:

Personen ifråga säger att han har blivit hänvisade till en "extrabuss" och som han säger kom cirka 20 min efter ordinarie bussen. Han säger också att det bara var utländska personer i den andra bussen. Händelsen skulle ägt rum 21 och 22 december.

Enligt bussbolaget skulle det ha varit en buss från Örebro den 21 december och 22 december skulle ha varit 2 bussar från Örebro. Den 22 december skulle den andra bussen ha anlänt efter bara någon minut.

Tycker att det är lite märkligt hur det kan vara så skilda uppfattningar om vad som inträffat.

Källa:
http://www.vikingline.se/documents/sweden/vl_prm%20bussar_20130325.pdf
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16479354.ab

Björn Ax

Citat från: Bjorkm skrivet 25 mars 2013, 17:15:56 PM
Om Örebro händelsen:

Personen ifråga säger att han har blivit hänvisade till en "extrabuss" och som han säger kom cirka 20 min efter ordinarie bussen. Han säger också att det bara var utländska personer i den andra bussen. Händelsen skulle ägt rum 21 och 22 december.

Enligt bussbolaget skulle det ha varit en buss från Örebro den 21 december och 22 december skulle ha varit 2 bussar från Örebro. Den 22 december skulle den andra bussen ha anlänt efter bara någon minut.

Tycker att det är lite märkligt hur det kan vara så skilda uppfattningar om vad som inträffat.

Källa:
http://www.vikingline.se/documents/sweden/vl_prm%20bussar_20130325.pdf
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16479354.ab

Sen är det ju lite konstigt att om denne person nu kände sig kränkt så varför väntade han tills nu med att ta upp det?
Enkelt svar. Han vill bli känd genom att få tala ut i tidningen och nu eftersom den första artikeln blev så "populär" så såg han sin chans att få komma med.

Ersa

Visst är det bra att invandrare assimileras och kommer in i det svenska samhället. Men vad gäller lättkränkthet hade jag snarare hoppats på att vi infödda vita svenskar skulle kunna lära oss av de mer nyanlända hur man vänjer sig av med att bli kränkt över olika mindre motgångar. Istället verkar det snarare gå åt motsatt håll. :-X

Lästips: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172321849

Mats Karlsson

Jo, det är konstigt att personen i fråga gör väsen av detta tre månader senare. Dessutom uppger han ett datum då det bara gick en buss.

Men, kan det inte var så här enkelt: ordinarie buss har bokats full till ett visst datum, där 22 av de bokande var från Örebro. Resterande 45, de som bokat efter detta datum, hamnade sålunda i buss nr 2 och fick åka direkt till Stockholm, vilket väl måste ha upplevts som poitivt. Av egen erfarenhet vet jag att invandrare från vissa kulturer, t.ex. relationskulturer, inte har den framförhållning pch planering som vi svenskar har (som tillhör en prestationskultur), utan de lever lite mer impulsivt och bokar ofta ganska sent. För mig känns det inte så konstigt om det råkade bli denna uppdelning vid detta tillfälle. Sedan vet vi inte hur många med svenskklingande namn som var med på buss nr 2. Det fanns kanske en stor grupp även där.

Det hela känns som rejäl storm i ett vattenglas, men Viking Line känner sig givetvis tvingade att agera på något sätt, för annars blåses säkert det hela upp ännu mer. Det är trist när det blir sådana händelser, men det händer tyvärr ganska ofta inom olika områden. Tyvärr upplever jag att en del sätter systemet ur funktion och har som affärsidé att ställa till väsen, därför att vi svenskar är så mjäkiga och inte vågar sätta ned foten och tala om att vissa regler finns, oavsett etniskt urspung.

Nico

Citat från: Björn Ax skrivet 25 mars 2013, 18:37:04 PM
Sen är det ju lite konstigt att om denne person nu kände sig kränkt så varför väntade han tills nu med att ta upp det?
Enkelt svar. Han vill bli känd genom att få tala ut i tidningen och nu eftersom den första artikeln blev så "populär" så såg han sin chans att få komma med.

Visst, men det kan ju även vara så att tidningen sökt rätt på folk. Personligen tror jag att väldigt många här ändå har ganska svårt att sätta sig in i hur det är att 'vara på den andra sidan' om man nu kan uttrycka det på det viset.

Själv är jag visserligen född och uppvuxen i en klassisk svensk radhusförort med svensk mamma och serbisk pappa. Har väl då sedan ett ganska allmänt europeiskt utseende och ligger väl mitt emellan att vara ljus eller mörk. Jag har dock ett ganska udda efternamn efter min pappa. Kan väl säga att efter snart 43 år så är det fortfarande så att jag får vara beredd på att jag skiljs ut i olika sammanhang. Det är t.ex. inte ovanligt att man blir tilltalad som om man kom av bananbåten i förrgår, få komplimanger för att jag lärt mig så bra svenska samt att man undrar varifrån jag kommer och hur jag trivs här. 

Likaså kan jag via post och mail få erbjudanden att som invandrare få chans att bättra på min svenska, förbättra mina möjligheter att såsom invandrare vidareutbilda mig på arbetsmarknaden etc. Frågan är då hur dessa företag mm. får tag på dessa uppgifter och hur de kontrollerar dem? Det blir lite extra komiskt då jag ändå hade femma i svenska i skolan och sen har två svenska universitetsexamina.  När jag sökt olika tjänster så har jag inte alltför sällan fått frågor som ofta riktar sig mot hur jag ser mig i samhället såsom invandrare och vad jag med min 'annorlunda' bakgrund kan tillföra, om jag passar in i profilen osv.

Även grövre varianter har förekommit. Blev t.ex. invinkad i en kontroll på Arlanda för ett par år sedan och inget konstigt med det på så vis. En polis gick iväg med 'lappen' och den andre var kvar. De körde med öppen sändning på radion och jag kan inte säga att jag blev så förvånad när det hördes på radion att - kolla följande blatte - varvid han sedan bokstaverade mitt namn. Hans kollega som var kvar blev ganska generad och bad om ursäkt å kollegans vägnar. Hakade mig inte direkt på det då man ändå är ganska van, men detta är som sagt inte så ovanligt som vissa verkar tro.   

Frågan är då alltså hur många av er som kallar detta för en bagatell och storm i ett vattenglas som då har råkat ut för liknande saker själva? Tror inte det är så många för har man ett allmänt svensk namn så märker man inte av detta och då är det även lätt att förringa betydelsen av detta. Vad gäller just dessa händelser så undrar jag fortfarande om det sedan inte är bättre att avvakta vad som kommer fram i en officiell koll istället för att sitta och spekulera kring diverse. Ingen här verkar ändå ha någon insyn utan oavsett vad så blir det bara en massa tyckande utifrån personliga preferenser.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 25 mars 2013, 18:54:43 PM
Visst är det bra att invandrare assimileras och kommer in i det svenska samhället. Men vad gäller lättkränkthet hade jag snarare hoppats på att vi infödda vita svenskar skulle kunna lära oss av de mer nyanlända hur man vänjer sig av med att bli kränkt över olika mindre motgångar. Istället verkar det snarare gå åt motsatt håll. :-X

Lästips: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172321849

Det är väl en allmän trend i samhället, kanske en följd av en alltmer långtgående individualisering?

Men min poäng är väl att "lättkränkthet" nog skapas av de erfarenheter man själv har och  hör från andra. Om man upplever det så att man har det svårare att få jobb pågrund av sitt ursprung, att man inte kommer in på vissa restauranger pågrund av det och att polisen stoppar bilen för att kontrollera en bara för att man bor på fel plats, eller har fel efternamn. Ja, då blir det kanske svårt i slutändan att alltid skilja på vad som kan vara en slumpmässigt sammanträffande och ett faktiskt fall av diskriminering.

Jag tror inte att man som svensk egentligen riktigt kan förstå (iaf inte spontant) den situationen riktigt.

MrH

Nico och Omnilasse! Många mycket kloka och tänkvärda ord från er två i denna debatt.
Tack för det.
:)
/MrH

Jo

Sen riskerar ju uppdelningen att bli såhär om man tex delar upp påstigningen efter tex postnummer för att skapa effektivare rutter. Hur många Vikinglinebussar går det och vad startar de ifrån? En buss som har upptagningsområdet runt storstädernas förorter kommer förmodligen ha betydligt fler med invandrarbakgrund än de som har plockat upp pensionärer på landbygden. En buss från Södertälje kommer nog ha en viss övervikt av Syrianer jämfört med andra bussar.

Sen vill ju väldigt många sitta vid sina landsmän så även om du kör fram två bussar och låter passagerarna lasta själva riskerar det ju att bli så här. Även som svensk utomlands skulle nog många föredra att sitta i svenskgruppen på en resa och varför skulle det vara annorlunda här?