DN: "Eckerölinjens passagrare delades upp efter hudfärg"

Startat av Ersa, 23 mars 2013, 08:41:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Passagerarna som skulle åka buss till Eckerölinjens färja mot Åland delades vid flera tillfällen denna vecka upp i två olika bussar. En för "svenskar" och en för "personer med utländskt utseende".
Enligt Jocke Sellbom, driftansvarig vid Veoliaägda People Travel Group har händelsen sin upprinnelse i de ligor som reser med bland annat Eckerölinjen för att köpa snus och som ofta upplevs som störande av andra gäster på bussen. Många gånger ber de om att få andra passagerares biljetter för att kunna handla mer.

http://www.dn.se/sthlm/vi-kande-oss-forolampade-och-diskriminerade

http://www.dn.se/sthlm/chaufforen-har-blivit-bortplockad

Omnilasse

Naturligtvis helt oacceptabelt.

Samtidigt tycker jag kanske DN blåser upp detta lite väl mycket, då det ändå verkar vara en enskild förare som brustit i omdömet. Här tycks ju också bolaget reagerat så fort det kom till deras kännedom genom att därtill stänga av föraren.

Skulle det ha varit ett direktiv från ledningen, hade det däremot givetvis varit en "nyhet" på ett helt annat plan.

igel

Samtidigt måste man förstå föraren, om det stämmer som står i artikeln. Han har sorterat ut ett antal passagerare som ser ut som (har utländskt utseende) de som brukar störa övriga. Om jag var svensk pansionär skulle jag vara tacksam att jag slapp sitta på en buss när några kanske lite smått hotfullt ville att jag skulle köpa ut åt dem.

Ersa

Sen har säkerligen många missat bråken, polisinsatserna och vissa gripanden av olika oärliga individer som skett under en längre tid vid färjeterminalerna i Roslagen. Främst har insatserna skett i Kapellskär, vilket lett att bråken i det mer oövervakade Grisslehamn ökat.
Det är trots allt inte meningen att folk ska ta med sig reseväskor med snus och alkohol för att kunna sälja vidare hemma. Det finns kvoter som man måste respektera utan att ställa till med bråk. Oavsett vad man har för hudfärg.

Omnilasse

Citat från: igel skrivet 23 mars 2013, 09:50:50 AM
Samtidigt måste man förstå föraren, om det stämmer som står i artikeln. Han har sorterat ut ett antal passagerare som ser ut som (har utländskt utseende) de som brukar störa övriga. Om jag var svensk pansionär skulle jag vara tacksam att jag slapp sitta på en buss när några kanske lite smått hotfullt ville att jag skulle köpa ut åt dem.

Jag tror inte föraren gjort detta medvetet (alltså att diskriminera pågrund av hudfärg). Ibland blir det fel när man vill lösa andra problem. Föraren har nog inte ens tänkt på att det skulle kunna uppfattas som diskriminering. Därför tycker jag rapporteringen blivit överdriven kring detta. Däremot är det förstås i sak ändå oacceptabelt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde skrivet 23 mars 2013, 13:47:06 PM
Busschauffören: "Man blir förbannad"

http://www.expressen.se/nyheter/busschaufforen-man-blir-forbannad/

Efterkonstruktion eller inte men heder i alla fall åt Expressen som låter bussföraren komma till tals och redovisa sin situation. Förr i världen var det DN som brukade få komma med sådana tillrättalägganden, men nu är ju kort sagt all press lika sensationslysten.

Strongt också av bussföraren att framträda med namn.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

ja vad ska man säga om detta??   Känns ju lite som en storm i ett vattenglas... Numera verkar det ju som att vissa känner sig diskriminerad för ingenting..  suck..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Håller inte med om att detta bara ska avfärdas på så sätt för frågan är vad som är nästa steg... vita längst fram och svarta längst bak? Det finns tyvärr en dold rasism, ofta så subtil att många infödda antagligen inte ens märker av den om man nu inte råkar ha 'oturen att ha fel' utseende och/eller efternamn. Det finns därför en poäng i att tydligt markera att somligt faktiskt inte är acceptabelt även om intentionerna är aldrig så goda. dvs. ändamålen får inte alltid helga medlen.

Om nu detta med att vissa verkar fuska med ransoner mm. är ett så stort problem så är det väl snarast upp till rederierna och polisen/tullen att se till (kanske då tillsammans med bussbolagen) att ordna något slags handlingsplan? Kanske något så simpelt som att biljetten blir personlig i samband med embarkering eller något i den vägen och att man sen måste visa leg för att få handla. Står det på biljetten att den tillhör fru A så bör det bli lite svårt för herr B att använda den.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Problemet är tyvärr att rederiet ifråga knappast vill reglera denna fråga eftersom det innebär en minskad försäljning utan då får andra sitta emellan istället.

Det enda som gäller är hårdare kontroll av Tull o Polis men även dessa är ju bakbundna idag, Skattemyndigheten är väl den enda som m h a Kronofogden fortfarande kan ha lite makt i dessa frågor gentemot kundkretsen främst näringsidkare som köper dessa tobaksvaror

groenis

Har själv kört den linjen och jag förstår föraren,de är ofta passagerare som inte är "rumsrena" utan sitter och stör andra passagerare.

"Snusgubbarna" kommer alltid med "gratisbiljetter" som de får i taxfreen plus tomma hockeytrunkar på morgonen och som är knökfulla på kvällsturen.

Problem 2 är alla ungdomar oftast yngre som man måste hålla öga på då de är så pass onyktra att de inte kan stå på benen och som dessutom har som sport att försöka stjäla taxfreepåsar för de andra passagerarna,hade ett flertal passagerare som följde med ut och bevakade luckorna på grund av detta och ja godset var alltid uppdelat på så sätt att bara en lucka i taget öppnades alla som kört swebus vet hur.

Väktare säger någon javisst med endast på sista turen fredag och lördagnatt dessutom är det alltid två vagnar som kolonn kör fram till Norrtälje ordinarie plus förstärkning samt att väktarna alltid sitter i den som går till cityterminalen den andra går till garage efter danderyd sjukhus.

/Lennart

Nico

Som sagt verkar det finnas ett problem, men jag har ändå svårt att se varför det ska bekymra enskilda bussförare på så vis. Om det nu ändå är så omfattande problem så lär det nog ändå ligga i rederiets intresse att göra något åt det om man inte ska få dåligt rykte och därigenom riskera att förlora resenärer.

Att det sedan finns vissa problem på de sena turena från Kapellskär är ju inget nytt utan förekom även när den gick som linje 930 och kördes av Norrtälje. Från Grisslehamn brukar det normalt sett vara lugnare och bråkstakarna och fylltrattarna förvisas ofta till 637 vilket inte direkt är uppskattat av de vanliga resenärerna.

I sak får jag intrycket av att föraren i detta aktuella fall ville väl, men att det sk-t sig för att det inte var genomtänkt. Oavsett vad så är det inte upp till oss utan detta får PTG och Eckerölinjen lösa. Fördelen är att nu har detta kommit i blickfånget och då blir man kanske tvungna att införa någon åtgärd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: groenis skrivet 24 mars 2013, 00:16:52 AM
Problem 2 är alla ungdomar oftast yngre som man måste hålla öga på då de är så pass onyktra att de inte kan stå på benen och som dessutom har som sport att försöka stjäla taxfreepåsar för de andra passagerarna,hade ett flertal passagerare som följde med ut och bevakade luckorna på grund av detta och ja godset var alltid uppdelat på så sätt att bara en lucka i taget öppnades alla som kört swebus vet hur.

På de korta förstärkningturerna Grisslehamn-Norrtälje samt i viss mån även Kapellskär-Norrtälje som Fridströms ofta ibland rings in på, gäller stenhårda rutiner:
-Bagage till Norrtälje station placeras alltid på vänster sida. Gärna luckan längst bak, mittemot mittdörren, som ej kan nås från höger sida.
-Bagage till avstigande innan Norrtälje station på höger sida.
Om Norrtäljebagage placeras på höger sida blir det ofta stulet av tidigare avstigande innan busstationen.

Bagage i ovanstående fall är i regel enbart olika alkoholhaltiga vätskor.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 24 mars 2013, 00:43:48 AM
Oavsett vad så är det inte upp till oss utan detta får PTG och Eckerölinjen lösa. Fördelen är att nu har detta kommit i blickfånget och då blir man kanske tvungna att införa någon åtgärd.

Än så länge har varken de kränkta, svensk media eller DO koncentrerat sig på att sätta sig in i de bakomliggande problemen som till stor del orsakat skriverierna. Men förhoppningsvis kan det ske i framtiden. Tills dess fortsätter DN att rapportera lite väl ensidigt:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bussbolag-kan-anmalas-till-do

Setra Tok

Trist händelse. Men att hänga chauffören utan att problematiken med dessa resor kommer fram känns inte rättvist.

Tycker det är intressant att det blir sån debatt över att vi "mörka" får sitta i egen buss o alla "andra" på en annan buss. Av egen erfarenhet från att ha kört dessa turer både från Kapällskär o Grisslehamn så är det som så att gruppen invandrare alltid är först fram till bussen, tränger undan alla övriga passagerare. Dom kan inte bilda en normal kö till bussen utan dom står alltid i en klunga runt framdörren och trycker sig in i bussen. Jag har själv blivit inknuffad i trappen o näst intill översprungen av dessa smugglare som i antal kan variera mellan 10-50 st. Dom ser SJÄLVA till att dom får sitta tillsammans i egen buss så är det alltid, varje gång, varje dag.

Nästa grej är att dom passar platser i bussen åt varandra. När vi räknar in folk o vi ser att vi har 10-15 platser kvar då kan folk helt plötsligt komma ut igen o säga att det är fullt. Då när man går in o kollar vad som händer så börjar det skrikas om kusiner hit o kusiner dit. Man kan bli hotad vissa gånger när man talar om att det är jag som chaufför som bestämmer över platserna i bussen o att det är först till kvarn som gäller. Vilket ibland resulterar i att "svenskarna" som blivit utskickade för att det va fullt väljer att ta en annan buss av rädsla.

En liten del av problematiken beror på kulturskillnader. Men det största problemet är den mängd kriminella smugglare som är svåra att hantera. Något vi inte borde behöva hantera heller. Dessutom har jag under mina 6 år som busschaufför inte behövt låsa igen alla fack o luckor på hatthyllor/ kök etc förens jag började köra dessa ligor. Är intressant när man ser att dom öppnat facket på hatthyllan i fram och vräkt i sig av mina mazariner.