DN: "Eckerölinjens passagrare delades upp efter hudfärg"

Startat av Ersa, 23 mars 2013, 08:41:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Citat från: Ersa skrivet 26 mars 2013, 21:14:23 PM
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bussbolag-svar-sig-fritt-fran-diskriminering
Personen som drog igång detta har hävdat ett resan skedde "fredag 21 december", men Viking LIne har hävdat att det endast gick en buss den dagen, medan det gick två bussar dagen därpå, dvs 22 december. Nu har Örebro-personen ändrat sig och säger att han och hans fru åkte just den 22 december och skyller på att han hade skrivit in fel resedatum i sin almanacka.

Nej, jag är övertygad om att han har missuppfattat det hela. Jag kör själv ibland Örebro-Stockholm (men för annat bolag) och ibland är vi två bussar. Passagerarna sorteras efter påstigningshållplats och bokningsnummer. Eftersom de flesta går på i Örebro måste uppdelning ofta ske på två bussar. Det blir då efter bokningsnummer. Ofta är det 2-4 personer per bokningsnummer, varför endast ett namn finns angivet på passagerarlistan per bokning. Alla passarerarnamn är alltså inte med. Jag har faktiskt haft upp till 8-9 personer per bokning på ett och samma namn. Bokningsnamnen är också varierande. Det finns t.ex. en hel del icke svenskklingande namn, i första hand finska.

Det är inte säkert att personen i fråga kunde skilja på svensk- och t.ex. finskklingande namn, utan drog alla över en kam. Med 22 påstigande i första bussen var det kanske bara knappt 10 bokningar, dvs ca 10 namn som ropades upp. Om nämnde person stegar fram och anger ett utländskt namn så var det inte svårt för föraren att omedelbart säga att det namnet inte fanns med på listan, utan att titta på listan, och speciellt som hans uppropade personer redan hade stigit på och prickats av till rätt antal. Jag har varit i precis samma situation, så jag känner igen detta. Men att det kommer ytterligare en buss ett par minuter senare och att man får åka direkt med den till Stockholm kan knappast vara varken diskriminerande eller kränkande.

Det är synd att vissa personer är så cyniska eller egoistiska att hela världen skall hängas upp på just dem och deras syn på saken. Eftersom jag är involverad i andra verksamheter där många med invandrarbakgrund deltar så har jag erfarenhet av hur olika etniska grupper fungerar och agerar. Det finns de grupper som tycks sätta en ära i att hela tiden bråka om petitesser, enbart för egen vinning skull. Kanske är det så det fungerar i deras hemland, men så fungerar det inte här hos oss. Sedan finns det de som är hur bra som helst, ja ibland alldeles för försiktiga.

Nico

Nu är den interna utredningen hos PTG avslutad. Om det sedan var rätt eller fel kan man självklart ha olika åsikter om, men när det handlar om subjektiva bedömningar så är det nästan alltid, oavsett vad det rör sig om, så att det blir svårt att säga något alls.

Artikel i dagens DN om efterspelet i detta förlopp.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 11 april 2013, 21:46:57 PM
Nu är den interna utredningen hos PTG avslutad. Om det sedan var rätt eller fel kan man självklart ha olika åsikter om, men när det handlar om subjektiva bedömningar så är det nästan alltid, oavsett vad det rör sig om, så att det blir svårt att säga något alls.
Artikel i dagens DN om efterspelet i detta förlopp.

Men en sak kan jag säga: Att DN inte med ett enda ord nämner snussmugglingen, de tidigare bråken i hamnarna och den upplevda otryggheten hos vanliga nöjesresenärer pga detta, gör mig ännu en gång besviken på den seriösa dagspressen.

yngrot

Håller med Ersa här .  .. I vissa lägen känns det som det är vi vanliga svenskar som blir diskriminerade   ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 12 april 2013, 18:10:51 PM
Håller med Ersa här .  .. I vissa lägen känns det som det är vi vanliga svenskar som blir diskriminerade   ..

Nja, hudfärg och ursprung har egentligen inte alls med saken att göra. Det handlar om vissa specifika personer i ligor som beter sig illa. Vilket ursprung dessa regelbrytande bråkstakar har är helt irrelevant, då alla ska behandlas lika över lagen. Men media kan uppenbarligen inte få med helhetsbilden, utan kör glatt vidare på nåt sidospår.

Ersa

yngrot

Det var väl på tiden att ursprungsproblemet tas upp..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 26 april 2013, 17:19:45 PM
Det var väl på tiden att ursprungsproblemet tas upp..

Dock lite märkligt att det inte står ett ord om anknytningen till ordningsproblemen på bussarna i artikeln. Inte heller i den utökade artikeln i den tryckta tidningen, som man även får se på hemsidan som betalande NT-kund. Jag lovar att det är tillåtet för tidningarna att dra vissa paralleller mellan färjornas ordningsproblem och färjebussarnas ordningsproblem utan att de blir kallade för rasister.

Jacob

Jag åkte dubbelvarv med Eckerölinjen i måndags, och vid båda avgångarna var det ett gäng snusgubbar, som köpte ett flertal stockar var och drack taxfreeöl ombord.. Var några av dem som till och med stod och skakade på spelautomaterna så att mynten trillade ner och de var oerhört högludda.

Till min stora förvåning var det tull (har jag aldrig varit med om tidigare) men de verkade mest intresserade av att ta ungdomar med alkohol än organiserade snussmugglare. Kan tillägga att samtliga snusgubbar var av utländsk bakgrund.

Bara lite information.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Lars

Misshandel på Eckerölinjens buss mellan Grisslehamn och Uppsala, detta behöver absolut inte ha något med det som står i denna tråd, utan det kan helt enkelt varit ett helt vanligt fylleslagsmål.
http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=34110&iPage=7

Jan

Finns här mer att tillägga i denna tråd som började den 23 mars?
I branschen i 40 år