6463 har fått fast anställning

Startat av AO, 02 mars 2008, 23:16:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Citat från: Walter skrivet 03 mars 2008, 12:11:19 PM
Tja Gävleborna är rätt vana med regionalbussar i stadstrafiken. 5525 kom ju också från Björknäs, huruvida de fd Göteborgarna 4745-4747 är regional vet jag ej. 5809-5810 samt 5816-5818 är ju fd regionalvagnar som lackats om till stadslack. Så de borde vara regionalinredda.

Vad, exakt, skiljer en regionalbussinredning från en stadsbussinredning och på vilket sätt är inredningen bättre eller sämre lämpad för en viss trafikuppgift?

En lågentréledbuss som B9S eller liknande vore perfekt på Valbolinjen i femtonminuterstrafik. Linjen är lång - förmodligen är de flesta resorna 20 minuter - och trafikerar tätortsväg med hastighet på 50, lite 70 och långa 90-sträckor för turerna till Forsbacka och Sandviken. Det är inte särskilt kul att tvingas åka stadsbuss (Volvo B12BLE Carrus?) på den linjen. Med tiominuterstrafik skulle det förmodligen räcka med lågentréboggibussar, möjligen undantaget några turer i skolrusningen.

Ingen av Gävles stadsbusslinjer har dessutom någon nämnvärd passageraromsättning längs linjen utan resmönstret är påstigande i ytterområdena och avstigning för så gott som samtliga vid Rådhustorget, och vice versa. Behovet av låggolvsbussar med dubbeldörrar är därför begränsat. Sätralinjen skulle må bättre av större bussar eller femminuterstrafik.

Anders

Cero

Citat från: Walter skrivet 03 mars 2008, 17:40:37 PM
Cero menar väl Setra-lederna till Ekerö som Swebus köpte. Jag tolkar Cerosinlägg som att Busslink inte köper in icke omtycka modeller. Man han tänkte kanske inte på Neoplanlederna?

Neoplanlederna köptes ju nya till Jönköping och om de var omtyckta där eller inte vet jag inte. Det var väl inte med pukor och trumpeter Söderort tog emot dem när Busslink blev av med jönköpingstrafiken.

Nu ska inte jag säga att Busslink eller någon annan aldrig köper bussar som inte är omtyckta. Det kan nog hända alla även i de fall personalen på aktuellt garage får säga sitt innan köpet görs. Dock förefaller det mig (utifrån den information man som utomstående kan ta till sig beträffande den här branschen) som att Busslink har mer dialog med brukarna (garaget/trafikområdet) när man köper bussar och att man också i viss utsträckning tar hänsyn till historien, dvs vad som körts tidigare. Jag inbillar mig att det är med bussar som med vanliga bilar, lastbilar, datorer, mataffärer, you name it, att är man van vid ett märke lär man sig dess egenheter, tycker om det som är bra, lär sig leva med och acceptera bristerna (för det har alla produkter) och hantera leverantören. Det innebär att det normalt är en verksamhetsmässig fördel att fortsätta i samma hjulspår om det fungerar väl. När företagsledningen och huvudkontoret förlorar kontakten med de som utför den faktiska produktionen kommer "vi och dom" och "skiter väl jag i" attityderna väldigt fort och det leder till sämre produktivitet, trivsel och lojalitet. Till slut sticker folk till andra jobb och det brukar kunderna märka. I den här branschen brukar det synas i form av listor med inställda turer och ruttna bussar.

Fredde

Idag gick den på linje 1 avg 14.20 mot Bomhus. Gul/Röd är den! Det e orange ljus där bilden är tagen så då ser dem mer vit ut konstigt nog, Det är annat typsnitt på dest skyltarna än andra Gävle bussar. Även 4600 har detta!

//Fredde

Walter

Citat från: Fredde skrivet 04 mars 2008, 14:51:21 PM
Idag gick den på linje 1 avg 14.20 mot Bomhus. Gul/Röd är den! Det e orange ljus där bilden är tagen så då ser dem mer vit ut konstigt nog, Det är annat typsnitt på dest skyltarna än andra Gävle bussar. Även 4600 har detta!

//Fredde

Är 4600 kvar?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Gick iaf igår på linje 1 åkte kl.14.21 fr Bomhus

//Fredde

Walter

Citat från: Fredde skrivet 04 mars 2008, 15:04:18 PM
Gick iaf igår på linje 1 åkte kl.14.21 fr Bomhus

//Fredde

Reggad på Kalhäll sedan slutat av jan. Har den återvänt till Gävle? Syntes ju i Hammarby för en månad sedan? Rullade ju inte många metrar sist!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Sorry, nu var det yrt (har varit vaken sedan kl.04:00) nu tänkte jag på 4737.. nä 4600 är borta sedan flera veckor tillbaka, man undrar vad som det igentligen var för fel på den som inte dög i Gävle men som duger utmärkt i Stockholm ?


//Fredde som ska sova nu å börja jobba igen kl 21:00

Ersa

Citat från: Fredde skrivet 04 mars 2008, 14:51:21 PM
Idag gick den på linje 1 avg 14.20 mot Bomhus. Gul/Röd är den! Det e orange ljus där bilden är tagen så då ser dem mer vit ut konstigt nog, Det är annat typsnitt på dest skyltarna än andra Gävle bussar. Även 4600 har detta!

Kommer en bild i dagsljus från dig senare?  :D

Signvard

Citat från: Fredde skrivet 04 mars 2008, 14:51:21 PM
Idag gick den på linje 1 avg 14.20 mot Bomhus. Gul/Röd är den! Det e orange ljus där bilden är tagen så då ser dem mer vit ut konstigt nog, Det är annat typsnitt på dest skyltarna än andra Gävle bussar. Även 4600 har detta!

//Fredde

Det är samma typsnitt som de Norska Mercedesbussarna hade i Gävle = samma typsnitt som i 08-land  ;)