6463 har fått fast anställning

Startat av AO, 02 mars 2008, 23:16:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Swebus 6463 har nu lackerats om och kommer att stanna i Gävle (Obs bilden är tagen med mobil)


Förutom 6463 så kommer gävle att få två till ledbussar till hösten. Under våren kommer dessutom de gamla Maxci bussarna att bytas ut.

Optimal

och du har haft kameran uppåner  ??? ;D

Ersa

Hmmm... något i färgernas skärpa säger mig att vara misstänksam, och inte tro allt man ser på bild.  ;)
Får man be om fler bilder, gärna i dagsljus, för bekräfta färgbytet?

jocke

Jag var även misstänksam först, men kollar man spegligen i bussen till höger ser de verkligen ut som en gul/vit kant överst i spegelbilden.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Fredde

Låter mycket bra, modellen är omtyckt både av förare å resande. (synd AC saknas i passagerardelen bara) är det då tänkt 2st till B9S vagnar el? Vad händer med 4600? Förmodar att 5252 blir kvar anbudsperioden ut då!
Vad kommer hända med dom 2 volvo i 42xx serien då? Dessa har ju bra många år på nacken med! Antager 1 vagn fr Hudik framöver men vad kan det övriga bli? MAN kanske? Någon som vet?


//Fredde

Walter

Det har ju i ett tidigare inlägg skrivits att det inte blir några nya bussar till Gävle innan upphandlingen. MaxCin kanske kan bytas mot bussar från Kalmar eller Jönköping? Man har ju ett par boggies i Jönköping med dubbel framdörr som kanske kan duga?



http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9710.msg66980#msg66980
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

Väldigt synd att den inte får gå i stockholms trafiken som den är beställd för, förarna här saknar den också och måste istället sitta och köra gamla sura 1754

förövrigt ska den väl gå i stadstrafiken??? förstår inte varför man använder en regionalinredd buss till de

Cero

Citat från: homer skrivet 03 mars 2008, 11:34:21 AM
Väldigt synd att den inte får gå i stockholms trafiken som den är beställd för, förarna här saknar den också och måste istället sitta och köra gamla sura 1754


Låter som en Swebus special. Köp en buss och använd några månader. Lacka sedan om och flytta. Gärna någon mindre ombyggnad också. Samtidigt hämtar man, bygger och lackar om någon annan buss som ersättning för den nya man skickar iväg. Om några år är den första tillbaka igen. Nylackad.

Walter

Citat från: homer skrivet 03 mars 2008, 11:34:21 AM
Väldigt synd att den inte får gå i stockholms trafiken som den är beställd för, förarna här saknar den också och måste istället sitta och köra gamla sura 1754

förövrigt ska den väl gå i stadstrafiken??? förstår inte varför man använder en regionalinredd buss till de

Tja Gävleborna är rätt vana med regionalbussar i stadstrafiken. 5525 kom ju också från Björknäs, huruvida de fd Göteborgarna 4745-4747 är regional vet jag ej. 5809-5810 samt 5816-5818 är ju fd regionalvagnar som lackats om till stadslack. Så de borde vara regionalinredda.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

HB

Citat från: Cero skrivet 03 mars 2008, 11:50:30 AM
Låter som en Swebus special. Köp en buss och använd några månader. Lacka sedan om och flytta. Gärna någon mindre ombyggnad också. Samtidigt hämtar man, bygger och lackar om någon annan buss som ersättning för den nya man skickar iväg. Om några år är den första tillbaka igen. Nylackad.

Anledningen till flytt av bussar är normalt sett bara vid trafikminskningar eller förlust/vinst av avtal. En stor entreprenör har naturligtvis större möjligheter till att göra sådana förflyttningar mot en mindre (som bara kanske kör för en eller få trafikhuvudmän). Av hela fordonsbeståndet är det få bussar som hinner få ny lack av annat skäl än ovan. Varje förflyttning är naturligtvis kopplat till kostnader, och dessa ställs mot alternativ investering i varje enskilt fall. Jag är övertygad om att så sker hos alla entreprenörer som har den möjligheten.

Fredde

Citat6463 är väl sedan inte en av de B9S som finansierades genom Stockholmsförsöket?

Nej, 6458-6463 kom senare. Dessa har tex. inte AC för de resande som de andra "Trängselvagnarna" har. Undra förresten hur det går med 6460... Kanske någon som vet?


Cero

Citat från: HB skrivet 03 mars 2008, 14:17:05 PM
Anledningen till flytt av bussar är normalt sett bara vid trafikminskningar eller förlust/vinst av avtal. En stor entreprenör har naturligtvis större möjligheter till att göra sådana förflyttningar mot en mindre (som bara kanske kör för en eller få trafikhuvudmän). Av hela fordonsbeståndet är det få bussar som hinner få ny lack av annat skäl än ovan. Varje förflyttning är naturligtvis kopplat till kostnader, och dessa ställs mot alternativ investering i varje enskilt fall. Jag är övertygad om att så sker hos alla entreprenörer som har den möjligheten.

Swebus har inte tappat trafik i SL-området sedan man förlorade Lidingö och Ösmo för många år sedan. Alltså kan inte trafikminskning vara skälet till att flytta bussar därifrån. Det är istället trafikminskningar i andra delar av landet som öppnar möjligheten att flytta bussar till/från SL-området. Konstigt nog är det bara nya eller relativt nya bussar som flyttas från SL-området och gamla som flyttas in. Exempel på detta är de Setra ledvagnar som köptes till Ekerö (passade inte facket), de Volvo B12B som köptes till Nacka/Värmdö (de s.k. fjollorna som inte var omtyckta) och de Mercedesbussar som köptes till Bromma men som snabbt som attan hamnade i Skövde(?) (bussleverantörerna hängde inte med i svängarna). Istället har motsvarande mängd gamla bussar av varierande skick flyttats in, dvs sådana som blivit över när trafik tappats i bl.a. Blekinge. Omflyttningen inom SL-området är också stor men här spelar det inte någon större roll eftersom det inte är frågan om några större omställningskostnader. Det förefaller för en utomstående som att man har ganska dålig verklighetsförankring och framförhållning när det gäller att köpa bussar som passar förhållandena och att förare och annan personal har väldigt små möjligheter att påverka vilken typ/märke av buss som ska köpas in till respektive garage och trafik för att få rätt prylar som passar verksamheten över tid.

Busslink och Veolia (så länge de var kvar i SL-land) har också trafik utanför stockholmsområdet, även om den är mindre i omfattning än Swebus. Ändå flyttas inte bussar mer än i undantagsfall. Bortsett från inflyttning av bussar som "blivit över" kan jag på rak arm komma på två flyttar som gjorts av Busslink av andra skäl (den B12 som flyttades från Norrtälje till Örebro och den Omnilink som kom från Örebro till Handen) och det förefaller inte heller som att man köper in bussmodeller som blir så illa omtyckta av personalen att man mer eller mindre tvingas skicka dem till andra områden.

Walter

Citat från: Cero skrivet 03 mars 2008, 15:10:55 PM
Swebus har inte tappat trafik i SL-området sedan man förlorade Lidingö och Ösmo för många år sedan. Alltså kan inte trafikminskning vara skälet till att flytta bussar därifrån. Det är istället trafikminskningar i andra delar av landet som öppnar möjligheten att flytta bussar till/från SL-området. Konstigt nog är det bara nya eller relativt nya bussar som flyttas från SL-området och gamla som flyttas in. Exempel på detta är de Setra ledvagnar som köptes till Ekerö (passade inte facket), de Volvo B12B som köptes till Nacka/Värmdö (de s.k. fjollorna som inte var omtyckta) och de Mercedesbussar som köptes till Bromma men som snabbt som attan hamnade i Skövde(?) (bussleverantörerna hängde inte med i svängarna). Istället har motsvarande mängd gamla bussar av varierande skick flyttats in, dvs sådana som blivit över när trafik tappats i bl.a. Blekinge. Omflyttningen inom SL-området är också stor men här spelar det inte någon större roll eftersom det inte är frågan om några större omställningskostnader. Det förefaller för en utomstående som att man har ganska dålig verklighetsförankring och framförhållning när det gäller att köpa bussar som passar förhållandena och att förare och annan personal har väldigt små möjligheter att påverka vilken typ/märke av buss som ska köpas in till respektive garage och trafik för att få rätt prylar som passar verksamheten över tid.

Busslink och Veolia (så länge de var kvar i SL-land) har också trafik utanför stockholmsområdet, även om den är mindre i omfattning än Swebus. Ändå flyttas inte bussar mer än i undantagsfall. Bortsett från inflyttning av bussar som "blivit över" kan jag på rak arm komma på två flyttar som gjorts av Busslink av andra skäl (den B12 som flyttades från Norrtälje till Örebro och den Omnilink som kom från Örebro till Handen) och det förefaller inte heller som att man köper in bussmodeller som blir så illa omtyckta av personalen att man mer eller mindre tvingas skicka dem till andra områden.

I fallet med Mwercorna till Skövde och fjollorna till västtraik tror jag att busstillverkarna fick ta en del kostnader då man inte levererade de avsedda vagnarna i tid. I detta fallet fick ju Bromma nya Mercor en tid senare! Ersattes inte av äldre vagnar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Kvarne

Citat från: Cero skrivet 03 mars 2008, 15:10:55 PM
.....och det förefaller inte heller som att man köper in bussmodeller som blir så illa omtyckta av personalen att man mer eller mindre tvingas skicka dem till andra områden.

Neoplanlederna...?
(Ja, jag vet. När de kom till Söderort var de ju inte nyinköpta. Däremot vart de ganska snabbt illa omtyckta. Tvingade att skicka dem var man väl inte heller utan man skickade väl iväg dem så fort det vart klart med ersättare (Omnicity från innerstan). Hade exempelvis Facket tvingat Busslink att skicka iväg Neoplanerna så hade de nog försvunnit mkt tidigare...)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 mars 2008, 15:47:25 PM
Bussarna till VT fanns klara om jag minns rätt i alla turer som var, en del fanns tom inlåsta i någon frihamn i södra Sverige

Vad var då problemet?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!