Huvudmeny

Personalbristens Mekka

Startat av Karsten, 01 mars 2008, 23:13:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Följande finns att hitta på SLs hemsida för kvällen. Trafikledarna har dock lyckats förhållandevis bra med att få till de flesta jobben som hängde. Över 40 tjänster per dag(främst kvällar och nätter) över helgen fattades när hanteringen lämnades över till TL i torsdags.
Varför? Obalans i fridagsscheman eller för många beviljade sportlovssemestrar, måhända är framförhållningen något knapp?
Skit samma för de stackars resenärer som står ute på öarna i blåsten och väntar på dagens sista bussar som inte kommer.

Blåbuss 474: Inställda avgångar
Inställda avgångar på grund av...
Inställda avgångar på grund av personalbrist:
Mölnvik - Slussen kl 21:53
Slussen - Hemmesta vägskäl kl 22:48, 0:33
Hemmesta vägskäl - Slussen kl 23:46
Uppdaterat: 2008-03-01 21:48
Buss 71: Inställda avgångar
Inställda avgångar på grund av...
Inställda avgångar på grund av personalbrist:
Slussen - Jarlaberg kl 21:16, 22:16
Jarlaberg - Slussen kl 20:48, 21:48, 23:48
Uppdaterat: 2008-03-01 21:44
Buss 418: Inställda avgångar
Inställda avgångar på grund av...
Inställda avgångar på grund av personalbrist:
Orminge centrum - Gustavsvik kl 20:57, 22:57
Gustavsvik - Orminge centrum kl 21:16, 23:16
Uppdaterat: 2008-03-01 21:37
Blåbuss 471: Inställda avgångar
Inställda avgångar på grund av...
Inställda avgångar på grund av personalbrist:
Slussen - Nämdöstigen kl 23:20, 0:05
Nämdöstigen - Slussen kl 22:31, 23:16
Uppdaterat: 2008-03-01 21:46
Buss 414: Inställd avgång
Inställd avgång på grund av...
Inställd avgång på grund av personalbrist:
Slussen - Orminge centrum kl 23:35
Uppdaterat: 2008-03-01 21:42
Buss 429: Inställd avgång
Inställd avgång på grund av...
Inställd avgång på grund av personalbrist:
Gustavsbergs centrum - Slussen kl 23:00
Uppdaterat: 2008-03-01 21:40
Buss 437: Inställda avgångar
Inställda avgångar på grund av...
Inställda avgångar på grund av personalbrist:
Kolvik - Lillsved kl 22:43
Siggesta - Kolvik kl 23:34
Uppdaterat: 2008-03-01 21:38
Buss 434: Inställd avgång
Inställd avgång på grund av...
Inställd avgång på grund av personalbrist:
Överby brygga - Slussen kl 6:12
Uppdaterat: 2008-03-01 06:10
Buss 433: Inställd avgång
Inställd avgång på grund av...
Inställd avgång på grund av personalbrist:
Byns gård - Slussen kl 19:30
Uppdaterat: 2008-03-01 19:27
Buss 417: Inställda avgångar
Inställda avgångar på grund av...
Inställda avgångar på grund av personalbrist:
Orminge centrum - Hasseludden kl 21:27
Hasseludden - Orminge centrum kl 21:39
Uppdaterat: 2008-03-01 21:41
Buss 71: Inställd avgång
Inställd avgång på grund av...
Inställd avgång på grund av personalbrist:
Slussen - Jarlaberg kl 0:16
Uppdaterat: 2008-03-01 21:45
Buss 414: Inställd avgång
Inställd avgång på grund av...
Inställd avgång på grund av personalbrist:
Slussen - Orminge centrum kl 23:35
Uppdaterat: 2008-03-01 21:42
Buss 433: Inställd avgång
Inställd avgång på grund av...
Inställd avgång på grund av personalbrist:
Slussen - Mölnviksrondellen kl 0:48
Uppdaterat: 2008-03-01 21:39

homer

att man ställer in en 414, 474 och en 471:a må väl vara hänt, men 434, 433 och 437 där har man på nått sätt förbrukat förtroeendet

Fredde

Varför lyfter man inte luren och singer till en ledig chaffis som gärna kör extra? (undertecknad hade gärna tagit några timmar)

Det märks att det är så otroligt olika vilka som sitter på Trafikledningen. Vissa ringer och ringer dagar i följd. Andra verkar vara rädda för telefonen...

/Fredde

Johan Hansson

TL kanske eller förhoppningsvis ringer runt och fråga om någon skulle kunna jobba men av olika anledningar inte kan köra.
Tror man skulle sitta löst om man svara att det är melodifestivalen på tv och där av inte kan jobba
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Cero

Citat från: Johan H skrivet 02 mars 2008, 08:13:15 AM
TL kanske eller förhoppningsvis ringer runt och fråga om någon skulle kunna jobba men av olika anledningar inte kan köra.
Tror man skulle sitta löst om man svara att det är melodifestivalen på tv och där av inte kan jobba

Varför då? Det behövs inget motiv till varför man inte vill/kan jobba. Eller är Swebus anställda livegna? Det är ju inte första gången Swebus Nacka/Värmdö har brist på förare och även om engagerad och motiverad personal är bra så finns det en gräns för hur mycket den ska ställa upp för en arbetsgivare som uppenbarligen inte ser till att ha tillräckliga resurser och framförhållning i planeringsarbetet. Det som är fascinerande är att SL har så stort tålamod som man har, men det kanske säger en del om de krav SL har på kvalitet i det man levererar och vilken service man i slutänden vill ge sina kunder.

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 02 mars 2008, 02:43:25 AM
Varför lyfter man inte luren och singer till en ledig chaffis som gärna kör extra? (undertecknad hade gärna tagit några timmar)

Det märks att det är så otroligt olika vilka som sitter på Trafikledningen. Vissa ringer och ringer dagar i följd. Andra verkar vara rädda för telefonen...

/Fredde

Det var ju väldigt intressant att ingen ringde dig. Det satt nämligen en extra trafikledare på gnet för att ringa in fridagsjobbare, han ringde och ringde och ringde. Uppenbarligen är rutinerna för att ragga gnetare långt ifrån bra, att det ställs in turer pga p-brist när det finns personal som vill jobba, men inte får frågan, är riktigt pinsamt.

IntresseTrafik

Inte för jag vet om det är så i det här fallet. Men man kanske inte ringer in vissa förare på grund av att man riskerar att bryta mot kör & vilotider eller för att föraren får för många timmar övertid på en månad. Har för mig att det är max 30 timmar övertid per månad hos SL`entreprenörer?

Jan

Citat från: IntresseTrafik skrivet 02 mars 2008, 12:15:23 PM
Inte för jag vet om det är så i det här fallet. Men man kanske inte ringer in vissa förare på grund av att man riskerar att bryta mot kör & vilotider eller för att föraren får för många timmar övertid på en månad. Har för mig att det är max 30 timmar övertid per månad hos SL`entreprenörer?

Men något måste vara fel när man ställer in så här mycket turer.
I branschen i 40 år

Ersa


Cero

Citat från: Verspieder skrivet 03 mars 2008, 19:36:37 PM
Hur kan personalbristen gå hand i hand med denna tråd?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9594.0

Menar du det faktum att det påstås finnas "mängder" med folk som kan hjälpa till under natten? Det är ju inte förare som avses utan väktare och trafikledning om jag läser rätt. Dessutom är det väl så (rätta mig ni som vet fakta) att det råder ett samarbete mellan entreprenörerna i hela SL-området under nätterna vilket innebär att personal från fel garage och tom fel bolag finns tillgängliga om något händer. Därmed kan det ju finnas horder av folk tillgängliga även om det är akut brist på personal i det egna området/garaget/bolaget.

Leif D

Det tycks ju som om vissa operatörer har de svårare än andra att sköta relationerna till sin personal.
Märkligt är ju om man raggar folk på övertid och inte frågar alla, ändå måste väl att köra alla turer vara viktigare än att följa principer hur mycket övertid folk ska få köra.

Använder inte bussoperatörerna någon form av sms-tjänst för att ragga folk ?  Fast de är väl kanske så att man inte håller sin personal med tjänstemobiler förståss ?
;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leif D skrivet 03 mars 2008, 21:10:21 PM
Det tycks ju som om vissa operatörer har de svårare än andra att sköta relationerna till sin personal.
Märkligt är ju om man raggar folk på övertid och inte frågar alla, ändå måste väl att köra alla turer vara viktigare än att följa principer hur mycket övertid folk ska få köra.

Använder inte bussoperatörerna någon form av sms-tjänst för att ragga folk ?  Fast de är väl kanske så att man inte håller sin personal med tjänstemobiler förståss ?


Det är väl så att även om man ringer runt till "alla" så är det många som inte svarar. Samma sak gäller vid SMS: det är inte alla som bryr sig om att kolla dem. I synnerhet inte om de ser vem det kommer från...
"Principerna" om hur mycket övertid som får utföras är ju ett lagkrav och inget som man kan frångå hursomhelst. Dessutom finns det ju begränsningar i yrkestrafiklagen för hur mycket en förare får jobba under en period.

Karsten

Citat från: Leif D skrivet 03 mars 2008, 21:10:21 PM
Det tycks ju som om vissa operatörer har de svårare än andra att sköta relationerna till sin personal.
Märkligt är ju om man raggar folk på övertid och inte frågar alla, ändå måste väl att köra alla turer vara viktigare än att följa principer hur mycket övertid folk ska få köra.

Använder inte bussoperatörerna någon form av sms-tjänst för att ragga folk ?  Fast de är väl kanske så att man inte håller sin personal med tjänstemobiler förståss ?


Många företag inom buss- och tågtrafikbranschen känns osannolikt omoderna i sammanhang som dessa. Jag vet att t.ex. Arlanda express sedan starten använt mass-sms bl.a. för att ragga folk på övertid, men även för trafikinformation. I fallet N/V är det en utskriven lista med ledig personal som gäller, sedan är det upp tjänstgörande trafikledare att prioritera bland namnen. Den bekväma människan ringer då självklart den som det är mest sannolikt tackar ja, och fortsätter sedan på det viset tills alla jobb är tillsatta. Dock tar de andra delarna av arbetsuppgiften, själva trafikledningen, tid i anspråk vilket till slut gör att verkligheten hinner ifatt trafikledaren. Vid den tidpunkten gäller det att sammanställa allt som är/blir inställt och rapportera till kundtjänst. Just därför tas ibland en extra trafikledare in, på övertid så klart, för att sköta enbart övertidsraggandet, något som lätt skulle kunna skötas via sms. Alternativet är självklart att ha så god framförhållning så att man inser att en verksamhet byggd på att timanställda självmant ber om att få arbeta, kan bli svår att få fungera när folk hellre firar sportlov eller andra "högtider".


homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 mars 2008, 23:54:33 PM

Det är alltså inte så jättelätt att ringa in personal som det kan verka, denna situation ska inte inträffa annat än i yttersta undantagsfall och då talar vi om utbrott av vinterkräksjukan eller liknande.

Man får alltså inte på något vis släppa ut en tillsättning med så extremt många luckor, och det gör ju personalplanerarna sällan utan här ligger det något systemfel bakom av liknande art som hösten 2002. Tråkigt att det inträffar bara.

man önskar ju att du hade rätt ...

Fredde

CitatDet var ju väldigt intressant att ingen ringde dig.

Dom brukar ringa när jag är i Kalmar och hälsar på släkten ::)

Får hoppas att man lär sig till kommande veckoslut. Jag vill då inte bli stående i Slussen utan buss hem :P