Huvudmeny

Personalbristens Mekka

Startat av Karsten, 01 mars 2008, 23:13:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Utöver det så känns det som om många busstrafikföretag har en oerhört kort framförhållning, till personalen anslås jobben ca 2 dagar i förväg. Med en bättre framförhållningar är det lättare att lösa (kanske t.o.m. undvika) dippar likt denna. Det är ju väldigt praktiskt för en timanställd som jag, det finns ju jobb närhelst jag vill jobba, men verksamheten blir väldigt sårbar när andra saker än busskörning lockar den timanställde.
Tyvärr ser jag hur den personal som jobbar hårt för att få den dagliga driften att hjälpsamt fungera tröttas ut ordentligt, vilket tyvärr till slut går ut över förarna och därefter drabbas ju resenärerna. Trist!

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 mars 2008, 08:55:14 AM
Om vi överför detta till bussbranchen skulle en SL entreprenör med lätthet behöva 300 man på "passnings-reservtjänst" dagligen.... om det fanns folk som satt i knät på varandra på egenregitiden skulle detta vara en 10 dubbling.

Jag förstår hur du menar men 30% var väl en rejäl överdrift eller?

Med tanke på att man kört busstrafik i det här landet i gott och väl 75 år borde man i branschen idag ha hyfsad erfarenhet av vilka extraresurser som krävs inom olika typer av trafikområden för att få trafiken att flyta och kunna hantera tillfällig frånvaro. Detta gäller såväl entreprenörer som trafikhuvudmän. Ändå ser vi åtminstone i SL-land denna typ av systematiska personalproblem inom vissa områden. Därmed kan man konstatera att antingen har inte branschen lärt sig något under alla dessa år eller så struntar man i att använda erfarenheten (money talks - slimma organisationen till minimum och låt någon annan ta smällen) eller också finns det underliggande, allvarliga fel och brister hos driften av de trafikområden som berörs.

I fallet Nacka/Värmdö förefaller man ha haft problem redan på Busslinktiden så därför ligger det nära tillhands att tro att det finns underliggande strukturella problem i hur verksamheten bedrivs (givetvis inkluderande finansieringen). Speciellt som jag tycker den typ av trafik N/V bedriver borde vara ganska attraktiv för många förare som tröttnat på att harva runt i stan/förorten men ändå vill köra i storstan.