Tågersättning på Kustbanorna efter stormen [7 Kalmarbilder]

Startat av Marc, 24 februari 2008, 10:00:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Efter en stormig färd landade jag igår med ett svart/gult innebandylag i Kalmar. 
Ledig eftermiddag som tillbringades nere på stationen. Där var det en skaplig aktivitet med ersättningsbussar, då alla tåg stod stilla och Banverkets mail/infosystem etc låg nere. Tappert och duktigt jobb av SJ personalen på plats som fick allt att flyta.
Jag låter bilderna tala för sig själva idag:

Som synes rörde det på sig en hel del under någon timme på eftermiddagen!

Niclas Rosenius

Trevliga bilder igen.

Speciellt Kjellgrens buss som är nästan sprillans ny.

//Niclas

yngrot

Kjellgrens buss ersatte en Setra årsm. 2001 detta var första bilden jag sett på den. Ser ut som bussägaren som kör den.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 24 februari 2008, 11:26:40 AM
Kjellgrens buss ersatte en Setra årsm. 2001 detta var första bilden jag sett på den. Ser ut som bussägaren som kör den.

Jo, det bör vara han. Brukar ofta bli så vid tågersättningar. Eller snarare den 60-procentige ägaren. Kjellgrens Busstrafik i Tranemo ägs numera till 40 procent av Orusttrafiken. Snygg bild och snygg buss i alla fall.

Jacob med C

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Fredde

Tack för trevliga bilder från min gamla hembygd! :)

Ser ut att vara lika rörigt som vanligt när ersättningen tar ordinarie linjes hållplats ;D

Rickardo

Tack för trevliga bilder Kalmar! :)
Är det hållplatsen närmast stationshuset som fungerar för tågersättning?

Mvh Rickardo

Bernt Talbrant

Citat från: Rickardo skrivet 24 februari 2008, 22:28:05 PM
Tack för trevliga bilder Kalmar! :)
Är det hållplatsen närmast stationshuset som fungerar för tågersättning?

Mvh Rickardo

Som delvis framgår av bilderna är det hållplats E, närmast stationshuset, som enligt skyltningen är hållplats för Kust till kust-ersättning medan det för Kustpilen är en något längre bort, hållplats G, som gäller.

Rickardo

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 24 februari 2008, 22:44:16 PM
Som delvis framgår av bilderna är det hållplats E, närmast stationshuset, som enligt skyltningen är hållplats för Kust till kust-ersättning medan det för Kustpilen är en något längre bort, hållplats G, som gäller.

Tack för svar. Hade jag tittar ordentligt på skyltarna hade jag listat ut det..

/Rickardo

Fredde

CitatÄr det hållplatsen närmast stationshuset som fungerar för tågersättning?

Nej, kan inte dra mig det till minnes. Som man ser så ersätter Orusttrafiken Kustpilen mot Linköping. Denna hållplats ligger mitt på terminalområdet och delas med busstrafiken norr ut i länet.

Framför den finns hållplatsen för ersättningen mot Alvesta/Köpenhamn/Göteborg. Den delas med trafiken mot norra Öland.

Tror det finns enbart en hållplats framför denna innan stationshuset. Den hållplatsen är avsedd för trafiken mot södra Öland.

Svårt att se mer av bilderna, sen sviker minnet lite. Var några år sen man rattade bussar i denna delen av landet.

CitatSom delvis framgår av bilderna är det hållplats E, närmast stationshuset, som enligt skyltningen är hållplats för Kust till kust-ersättning medan det för Kustpilen är en något längre bort, hållplats G, som gäller.

Är tveksam till att E är ersättning, tror det är F som gäller där...

/Fredde

Bernt Talbrant

Citat från: Fredde_J skrivet 24 februari 2008, 22:50:44 PM

Framför den finns hållplatsen för ersättningen mot Alvesta/Köpenhamn/Göteborg. Den delas med trafiken mot norra Öland.

Tror det finns enbart en hållplats framför denna innan stationshuset. Den hållplatsen är avsedd för trafiken mot södra Öland.

Svårt att se mer av bilderna, sen sviker minnet lite. Var några år sen man rattade bussar i denna delen av landet.

Är tveksam till att E är ersättning, tror det är F som gäller där...

/Fredde

I så fall har man ändrat det sedan denna bild av Swebus 5912 togs den 2 september 2005 - vilket förstås är möjligt. Har även en bild vid hpl F och där står inget om ersättningsbussar.

Fredde

CitatI så fall har man ändrat det sedan denna bild av Swebus 5912 togs den 2 september 2005 - vilket förstås är möjligt. Har även en bild vid hpl F och där står inget om ersättningsbussar.

Är som sagt inte helt säker, men du kan ha fullt rätt. Märkligt att KLT inte har stationskartor på sin hemsida...

Magne

Citat från: Marc skrivet 24 februari 2008, 10:00:21 AM

Wow! En sånn togerstatning vil jeg også ha! For en nydelig buss!!! Trenger ikke tog når du har Volvo 9700 HD!! ;D

Sundås

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 24 februari 2008, 23:54:27 PM
I så fall har man ändrat det sedan denna bild av Swebus 5912 togs den 2 september 2005 - vilket förstås är möjligt. Har även en bild vid hpl F och där står inget om ersättningsbussar.

Där står ju "ngsbuss
                 till Kust"

Borde inte det vara "Ersättningsbuss Kust till Kust" ?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 25 februari 2008, 09:23:15 AM
Där står ju "ngsbuss
                 till Kust"

Borde inte det vara "Ersättningsbuss Kust till Kust" ?

Det står det ju också. Bilden är beskuren.
Sedan är det väl så att när det är ersättningsbussar i så här stor omfattning så använder man hållplatserna lite hur som helst, eftersom de ordinarie ersättningshållplatserna sällan räcker till.