Tågersättning på Kustbanorna efter stormen [7 Kalmarbilder]

Startat av Marc, 24 februari 2008, 10:00:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2008, 09:57:31 AM
Det står det ju också. Bilden är beskuren.
Sedan är det väl så att när det är ersättningsbussar i så här stor omfattning så använder man hållplatserna lite hur som helst, eftersom de ordinarie ersättningshållplatserna sällan räcker till.

Ja precis, någon gång när jag var i Kalmar och det var tågersättning stod det längs hela "kanten" mot spåren fullt med bussar..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

S Svensson

Får man fråga Staffan hur det gick överlag med ersättningstrafiken. Redan på fredag eftermiddag tänkte jag på detta.
Det som en resenär märker är att ingen alls vet något om ersättningstrafik eller inte. Det finns ju i regel ingen person som talar om att det kommer en buss eller inte. Just informationen är som sagt svår. Samtidigt kanske det är så att det bästa är att inte ge sig ut och åka alls.
I stort sett hela västsverige var utan tågtrafik utom Västkustbanan och Västra stambanan. Det är möjligt det var tåg inställda där också. Trollhätte kraft drog fö ned på sin elproduktion genom att försöka behålla så mycket vatten som möjligt ovanför dammarna. Detta för att parera att det blev för mycket vatten vid Göteborg.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 25 februari 2008, 10:36:36 AM
Får man fråga Staffan hur det gick överlag med ersättningstrafiken. Redan på fredag eftermiddag tänkte jag på detta.
Det som en resenär märker är att ingen alls vet något om ersättningstrafik eller inte. Det finns ju i regel ingen person som talar om att det kommer en buss eller inte. Just informationen är som sagt svår. Samtidigt kanske det är så att det bästa är att inte ge sig ut och åka alls.
I stort sett hela västsverige var utan tågtrafik utom Västkustbanan och Västra stambanan. Det är möjligt det var tåg inställda där också. Trollhätte kraft drog fö ned på sin elproduktion genom att försöka behålla så mycket vatten som möjligt ovanför dammarna. Detta för att parera att det blev för mycket vatten vid Göteborg.

Jag var själv på resa mellan Stockholm och Göteborg på fredag eftermiddag. Avresa från Stockholm 18.10 och vi kom alltså ut i värsta ovädret. Dock märkte vi inte så mycket på tåget av det på tåget.  Någonstans mellan Laxå och Töreboda råkade vi ut för fenomenet isstorm vilket gjorde att det i tåget lät som en finlandsfärja som bryter is när isbitar föll ned från kontaktledningen. Tågpersonalen misslyckades med att få information om vad som skulle hända i Herrljunga - om det gick tåg eller ersättningsbussar - varför jag valde att ta det säkra före det osäkra och fortsatte via Göteborg. Vi ankom Göteborg C i rätt tid och jag gick direkt till ordinarie buss på linje 100 mot Borås med avgång 21.35. Det var två bussar och det var gott om plats i båda, även i direktbussen till Borås. Så jag kom hem som jag skulle med en timmes försening jämfört med om allt fungerat normalt. 
Vad som verkligen hände i Herrljunga vet jag inte, men det kan ha blivit lång väntan för resenärerna där då det knappast var rekommendabelt att ge sig ut med buss och köra. Enligt uppgift ordnade SJ heller ingen ersättningstrafik med buss på fredagskvällen annat än till de tåg som stoppats på linjen.
För övrigt har jag bara koll på trafiken Göteborg-Oslo, där det gick ersättningsbussar till två tåg på fredagen och tre på lördagen. Bara på fredagskvällen var det något större problem att få tag i bussar.