Dagens Omniska Sergels torgsbesökare..

Startat av Bussmicke, 20 februari 2008, 23:06:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Zella

Nyss när jag var uppe så gick det bara MaxCi på 56:an... men när jag stod inne på HOB och väntade på 56:an så tyckte jag att jag såg bakänden på denna eller på en syster... Ser riktigt snygga ut... men MaxCi maxar :)

Yujin Zhang

Dessa bussar må vara snygg objekt att fota (tycker jag också), men de är hemska att åka i. De rycker jättehård vid växling, både när man gasar och bromsar. Så efter att ha åkt 30 minuter i en sådan buss är huvudvärken framme. Somliga säger att det beror på att vagnarna inte är inkörda än (4751 har rullat lite över 500 mil) men jag har ingen aning hur mycket sanning ligger i det eftersom de här är ändå prototypvagnar från Scania med nya etanolmotor kan man säga.

/Yujin - som har åkt med 4751(3x), 4752, 4754, 4757, 4760(3x)

Ulf Rådeström

Citat från: Yujin Zhang skrivet 20 februari 2008, 23:39:19 PM
Dessa bussar må vara snygg objekt att fota (tycker jag också), men de är hemska att åka i. De rycker jättehård vid växling, både när man gasar och bromsar. Så efter att ha åkt 30 minuter i en sådan buss är huvudvärken framme. Somliga säger att det beror på att vagnarna inte är inkörda än (4751 har rullat lite över 500 mil) men jag har ingen aning hur mycket sanning ligger i det eftersom de här är ändå prototypvagnar från Scania med nya etanolmotor kan man säga.

Du va då inte speciellt motståndskraftig om lite ryckande växellåda ger dig huvudvärk...skulle kanske varit med på Allison-tiden..med två växlar som ryckte upp o ner bäst dom ville  ;)

Nä, men att växellådan rycker har ju knappast med etanolmotorn att göra. Det är med all säkerhet en inställningssak i just växellådans programvara.
Att dom inte är inkörda kan ha med saken att göra så det ordnar nog till sig ska du se.
Men visst...ZF ryckomat på 1992 års Volvo/Säffle-bussar använde ju hammare för o få i växlarna (första Säffle2000-vagnar), och dom har inte lagt hammaren i skåpet under hela sin livstid...så man vet ju aldrig  :)

Nupski

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 20 februari 2008, 23:45:38 PM
Du va då inte speciellt motståndskraftig om lite ryckande växellåda ger dig huvudvärk...skulle kanske varit med på Allison-tiden..med två växlar som ryckte upp o ner bäst dom ville  ;)

Nä, men att växellådan rycker har ju knappast med etanolmotorn att göra. Det är med all säkerhet en inställningssak i just växellådans programvara.
Att dom inte är inkörda kan ha med saken att göra så det ordnar nog till sig ska du se.
Men visst...ZF ryckomat på 1992 års Volvo/Säffle-bussar använde ju hammare för o få i växlarna (första Säffle2000-vagnar), och dom har inte lagt hammaren i skåpet under hela sin livstid...så man vet ju aldrig  :)

Carrusarna modell 1992 var inte bättre.... för att inte prata Den Oudsten där kan man snacka att slänga i växlarna...

Svemicke

Citat från: Yujin Zhang skrivet 20 februari 2008, 23:39:19 PM

Säg nu inte så! Vi får ju ett antal av modellen till Borås om en månad. Veolias nya Volvo i Malmö (7700) är olidliga att åka med just för detta växlande. Inte nog att det är tyckigt, bussarna växlar ju sex gånger för att koma upp i 50 km/h. Sedan växlar de ner samma sex gånger vid stopp. Säg inte att BL:s nya Scanior blir likadana!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Cero

De senaste Volvo biogaslederna som Söderhallen har rycker ju också något förfärligt, bl.a. vid växling. Har de möjligen samma typ av låda? Fast i de bussarna tycker jag hela drivlinan verkar väldigt svajig och svårkörd.

Alla automatlådor rycker ju i viss omfattning. Det verkar svårt att få till en låda som utan ryck klarar alla förhållanden (långsam acc, snabb acc, gasuppsläpp mitt i växling, snabb/långsam inbromsning, etc) oavsett om lådan är avsedd för personbilar eller tyngre fordon. Ofta är lådan bra på vissa förhållanden och/eller vissa växlar men sämre på andra. Modet just nu är ju att ha så många växelsteg som möjligt i lådorna (vem blir först med tio steg i en personbil?). Och ju fler steg, desto fler potentiella ryck. Samtidigt ökar motorernas vridmoment vilket egentligen skulle kunna innebära att färre steg krävs utan att accelerationen blir alltför dålig.

Nupski

Citat från: Cero skrivet 21 februari 2008, 09:00:42 AM
De senaste Volvo biogaslederna som Söderhallen har rycker ju också något förfärligt, bl.a. vid växling. Har de möjligen samma typ av låda? Fast i de bussarna tycker jag hela drivlinan verkar väldigt svajig och svårkörd.

Alla automatlådor rycker ju i viss omfattning. Det verkar svårt att få till en låda som utan ryck klarar alla förhållanden (långsam acc, snabb acc, gasuppsläpp mitt i växling, snabb/långsam inbromsning, etc) oavsett om lådan är avsedd för personbilar eller tyngre fordon. Ofta är lådan bra på vissa förhållanden och/eller vissa växlar men sämre på andra. Modet just nu är ju att ha så många växelsteg som möjligt i lådorna (vem blir först med tio steg i en personbil?). Och ju fler steg, desto fler potentiella ryck. Samtidigt ökar motorernas vridmoment vilket egentligen skulle kunna innebära att färre steg krävs utan att accelerationen blir alltför dålig.

Det är ganska enkelt Voith eller variabla ZF lådor. Voith lådor är ett under av mjukhet att köra.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 21 februari 2008, 19:20:45 PM
Håller med dig Voith är att föredra.

Framåt ja, men oj vad långsamt det går att backa. Som att backa en husvagn med effektiv påskjutsbroms uppför en brant backe...  >:(

yngrot

Kör ni inte framåt då på linje :o   skämt åsido det är ju inte ofta man backar så det tycker jag inte gör så mycket.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

Citat från: Verspieder skrivet 21 februari 2008, 22:24:08 PM
Framåt ja, men oj vad långsamt det går att backa. Som att backa en husvagn med effektiv påskjutsbroms uppför en brant backe...  >:(

håller med om att voith är extremt sega att backa med, men dom är även väldigt sega och dra fram bussen med, ok om växlingarna går mjukt men de måste ju röra på sig också, dessutom går de inte att varva med voith när de är halt och bussen slirar

Martin Maltkvist

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 februari 2008, 23:07:33 PM
Dessa vagnar måste man upp o föreviga inom det snaraste
Det gjorde jag redan igår ;), när jag vid ett tillfälle kollade bakåt dök denna buss upp ocj det dröjde inte länge förrän jag förstod vad det handlade om.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin