Huvudmeny

Halmstads Lokaltrafik.

Startat av Kent Skoog, 12 februari 2008, 18:05:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 februari 2008, 21:39:38 PM
Och då var det linje 1 som gick till Tylösand. Och linje 10 gick väl till Östra stranden. Finns det något i Halmstad som kallas Havsbadet och var ligger detta i så fall?

Havsbadet tror ändå det är Tylösand
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: NHK skrivet 12 februari 2008, 21:40:44 PM
Han hette Buss-Arvid (Andersson). Det var alltså Stadstrafiken i Falkenberg.

Föreslår läsning av en Stenvallsbok som heter Buss-Arvid och stadstrafiken i Falkenberg.

En av författarna är vännen Leif E i halmstad

Nils-Henrik

Tack både för upplysningen och tipset. Jag hade för mig att boken var utgången från förlaget men den finns tydligen kvar
http://www.stenvalls.com/shop/?artnr=9172661313

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan H skrivet 12 februari 2008, 21:44:02 PM
Havsbadet tror ändå det är Tylösand

Visserligen heter det Tylösands Havsbad men bussarna dit var skyltade Tylösand. Eller Vilshärads strand om de gick till det område som kallas Viken. Visserligen är mina erfarenheter från Halmstad från sommarvistelser under 1950- och 1960-talet men jag betvivlar att så stora ändringar gjordes till 1971.

Walter

Och Havsbadet måste väl vara dagens Skrea Strand?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 12 februari 2008, 22:05:49 PM
Och Havsbadet måste väl vara dagens Skrea Strand?

Jo, det stämmer nog. Skulle också kunna vara Olofsbo havsbad. Kan någon med tillgång till Falkenbergs-boken kolla om det skyltades Havsbadet på 1960-talet?

NHK

1970 gick linje 10 till Havsbadet, vilket tycks vara Skrea strand.

Nils-Henrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: NHK skrivet 12 februari 2008, 22:16:18 PM

Nils-Henrik

Tack, där satt den. Fast lite tråkigt ändå: förmodligen är bussen aldrig omskyltad sedan den hamnade i Halmstad och har inte heller gått på linje 10 till Östra stranden. Nåväl, man kan inte gissa rätt varje gång.  :-[

Walter

Citat från: NHK skrivet 12 februari 2008, 22:16:18 PM

Nils-Henrik

Då stämde det. Idag har ingen linje Skrea som ändhållplats.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

NHK

Jag plöjde bokhyllan för att hitta "Falkenbergsboken". Då fann jag även ett A4-häfte på ca 90 sidor som heter "Historien om de blå bussarna 1946 - 1993".

Ett ALU-arbete som beställts av Halmstads kommun vid försäljningen till Swebus. Innehåller endel trevliga bilder, bl.a. kan man se en ommålad Büssing med nr 59 (CXL 373).

Jag vill minnas jag hittade häftet på turistbyrån i Österskans, Halmstad.

Nils-Henrik

S Svensson

Det refereras till en bok om GA Andersson och bussarna.
Sid 76-77 finns tabell över bussarna.Det har funnits 22 bussar. I ordning 16-18 är de tre som blev SJ 4118-4120.Regnr för dessa var N663,N664,N662.
Sidan 72 innehåller beskrivning över bussarna. På överskrift och i texten s73 anges att 4119 blev såld. Däremot anges fel regnr ordning i både rubriken och texten.De uppgifter jag fått är att 4119 var den som såldes och att tabellen på sid 77 har rätt regnr mensid 72/73 har fel.
I Buss-nytt fanns det också ett foto på 4119 med nya regnr då den var avställd på någon plats. Jag har nya regnr på något ställe men hittar dt inte nu. Färgfotot finns i sv-vitt på sid 72.Elg-Karlsson-Buss-Arvid och stadstrafiken i Falkenberg.1994 ISBN 91-7266-131-3