Huvudmeny

Halmstads Lokaltrafik.

Startat av Kent Skoog, 12 februari 2008, 18:05:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En bild från Peter Ödén.

N 664 Vlo B 657, kaross av dansk härkomst. Foto Halmstad juni 1971. Bussen fotad vid SJ-buss gamla garage, men tillhörde Halmstad Lokaltrafik.

Walter

En front jag aldrig sett förut. Kul bild!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Daniel P

Det kan väl knappast vara Halmstad i juni. Det är ju inga löv på träden!

NHK

Var det inte så att den tillhörde det privata bolaget i Falkenberg och kom över till SJ som 4120?

Nils-Henrik

Ersa

Den där runda grillen i kombination med lika stora strålkastare kan gott Volvo få montera på någon ny provmodell! Häftigt!  :D

S Svensson

N664 tillhörde aldrig Halmstads lokaltrafik. Titta noga och läs texten. Jag hoppas jag inte skriver fel SJ nr nu men det är SJ4119 .Bussarna 4118-4120 var likadana.
Dessa tre övertogs av SJ 1 feb 1970 ihop med 1304-1306.
Två av bussarna skrotades i Vislanda medan den tredje blev såld och som sådan förde ett eget långt liv tills den hamnade hos det "sociala" för bussarn. Den blev troligen tvångsskrotad.

Bilden är troligen den enda färgbilden av en sådan buss. Bengt Hultin fotograferade denna i svart-vitt.Uppgiftslämnare Yngve Eriksson fö,blgcHd

S Svensson

Kompletterar Volvo B615 årgång 1956 men kaross från Örnum&Pedersen i Herning,dvs detta företag som bytte namn till filial till Vestfolds Bil&Karosseri fabrik. Flera av Hallands VBK är karosserade i Herning. Företage byggde om personbilar och kanske för det fortfarande.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 12 februari 2008, 19:02:40 PM
Kompletterar Volvo B615 årgång 1956 men kaross från Örnum&Pedersen i Herning,dvs detta företag som bytte namn till filial till Vestfolds Bil&Karosseri fabrik. Flera av Hallands VBK är karosserade i Herning.

Karossören hette Ørum Pedersen. Det var alltså en person med dubbelt efternamn bakom företagsnamnet, något som är betydligt vanligare i Danmark hos oss. Förnamnsinitialen var J. Läs mer här, kapitel 4.4 http://busexplorer.com/WorldBus/DanishBus-Text.html
Skyltningen är underlig. Linje 10 gick till Östra stranden medan Havsbadet väl finns (bland annat) i Falkenberg. Så här har man tydligen skyltat med vad man hade för en extrainsats till Östra stranden. Soliga dagar hände det att SJ fick hjälpa Halmstads Lokaltrafik på den här linjen.
Mycket intressant att se den här bilden.

Peter Öden

Hej !

Jag får beklaga om jag skrivit felaktiga uppgifter om nämnda buss.
Har letat i arkivet efter uppgifter om den men utan resultat.
Om det är ett B 615-chassie, är det då B 61513 elller B 61515 ?

Mvh Peter Ö

NHK

Enligt mina "papper" är det en B61515. Mitt inv.nummer är dock 4119

Nils-Henrik

NHK

Slant. 4120 är det jag menar

N-H

Staffan Sävenfjord

Vad hette den tidigare ägaren, alltså den i Falkenberg?

Johan Hansson

Nostalgi bilder!

Då: Linje 10 Havsbadet
Idag: Linje 10 & 11 Tylösand

Nu som då går Linje 10 till sveriges vackraste strand Tylösand
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan H skrivet 12 februari 2008, 21:36:58 PM
Nostalgi bilder!

Då: Linje 10 Havsbadet
Idag: Linje 10 & 11 Tylösand

Nu som då går Linje 10 till sveriges vackraste strand Tylösand

Och då var det linje 1 som gick till Tylösand. Och linje 10 gick väl till Östra stranden. Finns det något i Halmstad som kallas Havsbadet och var ligger detta i så fall?

NHK

Han hette Buss-Arvid (Andersson). Det var alltså Stadstrafiken i Falkenberg.

Föreslår läsning av en Stenvallsbok som heter Buss-Arvid och stadstrafiken i Falkenberg.

En av författarna är vännen Leif E i halmstad

Nils-Henrik