Bilder från Murjek stationssamhälle...

Startat av Patrik, 10 februari 2008, 10:50:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Den 5e februari tog jag nattåget till Murjek för att åka vidare inåt landet och medans jag väntade på bussen så tog jag lite bilder.

Bengt Jönsson

Fina bilder på en plats där man gått av några gånger.  Dock har det varit li-i-i-ite varmare bara..
;D

/B

Patrik

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 11 februari 2008, 14:35:11 PM
Fina bilder på en plats där man gått av några gånger.  Dock har det varit li-i-i-ite varmare bara..
;D

/B

Tack! Hehe, det här var väl inte så kallt!?  ;)

Bussmicke

Hmm, Murjek ja. Här steg jag av en gång på 90-talet efter ha sovit förbi Boden...
Tur nog kom det tåg tillbaka efter en timme.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Så snart alltså, nu var det ett antal timmar tills nästa tåg skulle avgå.

Bussmicke

Detta var en solig förmiddag, tror det var 1999 men minns ej säkert.

Med reservation för minnesfel:
Jag skulle först till Boden och sedan Sundsvall tror jag det var. Jag kom med tåg från Östersund och skulle byta tåg i Ånge för att åka till Boden.Tågen var kraftigt försenade och jag skulle missa morgonrusningen i Boden.
Ett tåg söderut skulle ta vägen över sundsvall och jag lyckades övertala konduktören att få till ett snabbstopp i sundsvall fast tåget ej skulle stannat där, kom dit vid 4-tiden på morgonen
Vid 5 öppnade väntsalen och jag gick in, satte mig på bänken och slumrade till, vid 6 vaknade jag till ochg det var fullt med folk i väntsalen.
På dagen var jag i sundsvall och fotade, på kvällen tog jag tåget norrut och bytte tåg i Ånge.
Snål som man var (Åkte på Scanrailkort redan då) tog man sittvagn för att slippa betala tillägg.
Svårt att hålla sig vaken och svårt att sova i sittvagn gjorde att jag slumrade till innan någonstans Boden och vaknade till när konduktören ropade ut; Nästa Murjek....

Det var då denna bild kom till..
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Det var en trevlig och spännande berättelse, det där med svårt att sova i sittvagn känner man igen, tror jag sov ca 2-3 timmar sammanlagt på de 30 timmarna t/r och typ blundade lite ibland för att slappna av men jag har inte svårt att hålla mig vaken en längre stund om jag är på en spännande resa.

Men jag kommer ihåg när vi var på klassresa för kanske 6-8år sen och tog nattåget upp till Kiruna, då kunde man ju såklart inte sova eftersom alla tjoade och stimmade hela natten lång och direkt efter ankomst skulle vi åka en hyrd buss (troligen Kiruna Buss) till Esrange och jag lyckades hålla mig vaken under timmen vi var där men när vi skulle åka tillbaka in till centrum somnade jag sittandes raklång på ett säte i bussen tills alla började skrika att vi var framme vid Frasses Hamburgare (eller vad det hette då) för att äta lunch.

Bussmicke

He he, det var den gången som bilden ovan blev till. Enda gången jag varit i Murjek
//Bussmicke.

Patrik

Man blir faktiskt lite förvånad nu att den bilden kom till av ett missöde, kunde annars tro att du hade åkt dit med flit.

Du får gärna fixen bildtexten till den bilden på hemsidan, årtalet sitter ihop med Murjek så det går inte att söka på Murjek.

Bengt Jönsson

Citat från: Patrik skrivet 11 februari 2008, 21:27:36 PM
Det var en trevlig och spännande berättelse, det där med svårt att sova i sittvagn känner man igen, tror jag sov ca 2-3 timmar sammanlagt på de 30 timmarna t/r och typ blundade lite ibland för att slappna av men jag har inte svårt att hålla mig vaken en längre stund om jag är på en spännande resa.

Men jag kommer ihåg när vi var på klassresa för kanske 6-8år sen och tog nattåget upp till Kiruna, då kunde man ju såklart inte sova eftersom alla tjoade och stimmade hela natten lång och direkt efter ankomst skulle vi åka en hyrd buss (troligen Kiruna Buss) till Esrange och jag lyckades hålla mig vaken under timmen vi var där men när vi skulle åka tillbaka in till centrum somnade jag sittandes raklång på ett säte i bussen tills alla började skrika att vi var framme vid Frasses Hamburgare (eller vad det hette då) för att äta lunch.

..mmmm.. Att sova i sittvagn kan vara lite svårt om man inte kan "knepen".  8)
Ett är att se till att sitta på en plats i B2:orna där någon "våldat bort" den lilla förargligt kantiga avskiljaren mellan sätenas dynor.  Är det då lite beläggning kan man få en 3-sätesrad alldeles för sig själv att sträcka ut sig på.  Den tysta skivbromsningen får man liksom på köpet !  ;D

/B

Patrik

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 11 februari 2008, 21:36:05 PM

..mmmm.. Att sova i sittvagn kan vara lite svårt om man inte kan "knepen".  8)
Ett är att se till att sitta på en plats i B2:orna där någon "våldat bort" den lilla förargligt kantiga avskiljaren mellan sätenas dynor.  Är det då lite beläggning kan man få en 3-sätesrad alldeles för sig själv att sträcka ut sig på.  Den tysta skivbromsningen får man liksom på köpet !  ;D

/B

Jag hade bara två säten bredvid varandra längst bak vid en sån här "mellandörr" som automatiskt öppnar sig om någon närmar sig och så gnisslar det så in i h*****e, kan ju hoppas att SJ inte tar över dom vagnarna efter Veolia.

Bengt Jönsson

Citat från: Patrik skrivet 11 februari 2008, 21:38:34 PM
Jag hade bara två säten bredvid varandra längst bak vid en sån här "mellandörr" som automatiskt öppnar sig om någon närmar sig och så gnisslar det så in i h*****e, kan ju hoppas att SJ inte tar över dom vagnarna efter Veolia.

Onödiga dörröppningar fixas lätt bort med lite tejp!  8)
"Tyvärr" blir det nog så att SJ får ta över vagnmaterialet eftersom det är SSRT som äger dem.  Men, de skulle behöva en ordentlig upprustning likt B7:orna och som ligg- och sovvagnarna fått.
Sedan skulle ju naturligtvis sätena få möjlighet att dras ut mera så att de blev lika gamla klassiska kupevagnar på kontinenten där man kunde dra ut sätena så att de blidade en plan yta i kupen.  Perfekt för e 4-5 tågluffare att kampera i.   8)

/B

Bussmicke

Citat från: Patrik skrivet 11 februari 2008, 21:31:16 PM
Man blir faktiskt lite förvånad nu att den bilden kom till av ett missöde, kunde annars tro att du hade åkt dit med flit.

Du får gärna fixen bildtexten till den bilden på hemsidan, årtalet sitter ihop med Murjek så det går inte att söka på Murjek.

Det ska jag absolut göra,
jag döpte bilderna till hemsidan annorlunda förr.
Hittar jag diabilden kan jag scanna in den och byta ut den, eller
//Bussmicke.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 11 februari 2008, 21:44:25 PM

Onödiga dörröppningar fixas lätt bort med lite tejp!  8)
"Tyvärr" blir det nog så att SJ får ta över vagnmaterialet eftersom det är SSRT som äger dem.  Men, de skulle behöva en ordentlig upprustning likt B7:orna och som ligg- och sovvagnarna fått.
Sedan skulle ju naturligtvis sätena få möjlighet att dras ut mera så att de blev lika gamla klassiska kupevagnar på kontinenten där man kunde dra ut sätena så att de blidade en plan yta i kupen.  Perfekt för e 4-5 tågluffare att kampera i.   8)

/B

Efter vad jag hört har SSRT för avsikt att avyttra 60-talsvagnarna till sommaren. Köpare finns redan i så fall.

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 22:33:11 PM
Efter vad jag hört har SSRT för avsikt att avyttra 60-talsvagnarna till sommaren. Köpare finns redan i så fall.

Men, får verkligen någon annan operatör i Sverige köpa dem?
Det Stora Järnvägsbolaget lär ju ha kört sina 60-talare till skärbrännarna därför att de inte ville att någon annan operatör skulle kunna köpa dem och bygga upp konkurrerande trafik..   :o  :o

/B