Bilder från Murjek stationssamhälle...

Startat av Patrik, 10 februari 2008, 10:50:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Vad är det som säger att de ska rulla i Sverige sen då?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 11 februari 2008, 22:37:34 PM
Men, får verkligen någon annan operatör i Sverige köpa dem?
Det Stora Järnvägsbolaget lär ju ha kört sina 60-talare till skärbrännarna därför att de inte ville att någon annan operatör skulle kunna köpa dem och bygga upp konkurrerande trafik..   :o  :o

/B

Det där är en myt. Vagnarna skrotades därför att det inte fanns köpare till alla av dem. En del såldes också till Balkan, ett par till Tågkompaniet osv. Jag har ju jobbat med vagnfrågor på SJ och har aldrig hört talas om att någon seriös köpare vägrats köpa vagnar. Sedan har det ju historiskt sett funnits andra skäl till att inte vem som helst får köra konkurrerande trafik. Det finns också exempel på att SJ sålt vagnar direkt till konkurrenter, t ex de X9-or som såldes till Swedetrain. Att detta bolag aldrig kom i gång med någon trafik var sannerligen inte SJ:s fel.
Nyligen har Netrail fått köpa B1-vagnar från Affärsverket Statens Järnvägar (som inte får förväxlas med SJ AB). Det är mycket möjligt att de vill köpa fler för att rusta upp dem och sedan sälja dem vidare eller använda dem i egna charter- och veckoslutståg.