Upplands Lokaltrafik och andra länshuvudmän

Startat av Stefan P, 08 februari 2008, 14:14:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilka bussbolag har kört eller kör UL.
Vilka Länshuvudmän har trafik i egen regi.

mvh Stefan P

tobbe_uppsala

jag tror att det e kritstian larsson , kr-trafik och swebus

Ulf Rådeström

Citat från: Stefan P skrivet 08 februari 2008, 14:14:02 PM
Hej

Vilka bussbolag har kört eller kör UL.
Vilka Länshuvudmän har trafik i egen regi.

mvh Stefan P

Måste fråga...håller du på att skriva ett omfattande verk om Sveriges busshistoria eftersom du ofta frågar så komplexa o omfattande frågor, som är väldigt svåra och svara på?

Absolut inget fel..men jag är bara nyfiken.

Precis som ovan så kör Swebus, KR-Trafik och Kristian Larsson Trafik, men även Sköldhs Taxi i Knutby kör någon mindre linje. Ev. kör Arnesson i Månkarbo någon linje. Fler finns säkert

"Har kört"? Menar du så länge UL funnits eller bara någon upphandling tillbaka?
Swebus köpte ju in ett par mindre företag i norra Uppland för några år sedan som körde för UL, Månkarbo Taxi och Tierps Taxi (tror jag det var), men det finns säkert fler....som bland annat Järlåsa Taxi

Det enda länsbolaget som fortfarande kör trafik i egen regi torde vara VL - Västerås Lokaltrafik...eller om man så vill Västmanlands Lokaltrafik, men som bara kallar sig "Länstrafiken" www.lanstrafiken.se

Niklas Bygdestam

En som inte nämnts är Knivsta Buss som också kör bussar i UL-trafik. Vissa är till och med UL-lackade
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jocke Selling

Jocke Selling

Sedan kör Sköldhs på underentreprenad åt swebus, och Gimobuss på underentreprenad åt KR

Patrik

Citat från: JoSe skrivet 24 maj 2008, 21:44:39 PM
Sedan kör Sköldhs på underentreprenad åt swebus, och Gimobuss på underentreprenad åt KR

Sköldhs och föraren Christer älskar vi!

Niclas Wennerlid

JB

Kör inte Danmarks buss åt UL också?

/Jonas

Jocke Selling

Nej inte sedan den senaste upphandlingen, Knivsta buss har numera 883:an

Stefan P

Hej

Jag håller inte på med att skriva någonting. Är bara nyfiken, vad som hänt tidigare länet.

mvh Stefan P

Frippe Fribas

Som Niclas sade, Busslink saknas i de hittills uppräknade entreprenörerna.
Fast Busslink kör väl bara 639 "själva" (ihop med KR och Fridströms), 800-linjerna delas ju med Swebus så där vet jag inte riktigt hur man skall räkna.
Är Busslink att betrakta som underentreprenör åt Swebus som borde ha avtalet egentligen eller är det upphandlat linje för linje och då tilldelat på samma vis som 639?
Samtidigt bör det kanske nämnas för eventuella historieskrivare med UL som specialitet att både 807 och 639 verkar gå i graven som UL-linjer inom en snar framtid...
//Fredrik

Yujin Zhang

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 maj 2008, 19:42:39 PM
Som Niclas sade, Busslink saknas i de hittills uppräknade entreprenörerna.
Fast Busslink kör väl bara 639 "själva" (ihop med KR och Fridströms), 800-linjerna delas ju med Swebus så där vet jag inte riktigt hur man skall räkna.
Är Busslink att betrakta som underentreprenör åt Swebus som borde ha avtalet egentligen eller är det upphandlat linje för linje och då tilldelat på samma vis som 639?
Samtidigt bör det kanske nämnas för eventuella historieskrivare med UL som specialitet att både 807 och 639 verkar gå i graven som UL-linjer inom en snar framtid...
//Fredrik

Tråkigt tycker jag; har aldrig haft tid att åka till Vänge, Björklinge, Alunda mfl för att fota Busslinkvagnar på dessa "udda" ställen. (Jo, Busslink i Forsmark har jag faktiskt fotat.)

Bussmicke

Inte jag heller, är dock nöjd över de Uppsalabilder jag har dock.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.