SV: Olika förarkategorir-status

Startat av Buss-Anders, 06 februari 2008, 21:32:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Anders

JDS inlägg om att vissa förare är seriösare än andra låter konstigt verkligen.
Det är väl arbetstillfällena och arbetsförhållandena som gör att man hamnar där man hamnar.
Vissa människor kan arbeta väldigt oregelbundna tider och ligga ute på långresor med övernattningar medan andra måste vara hemma någon gång varje dag för att ta hand om sin familj.

Visst, krockar eller repar du en buss när du kör för ett stort bolag så får du säkert fortsätta köra så länge det inte blir en vana. Krockar eller repar du en fin turistare för 3,5 miljoner för ett mindre bussbolag och är timanställd eller uppdragsanställd vilket inte är helt ovanligt så kan du kallt räkna med att telefonen kommer att vara kallare vad gäller köruppdrag. Händer det två -tre gånger är du säkert ur leken åtminstone vad gäller det bolaget. Samarbetar några bolag så kan det bli kallt på fler ställen.
Men samma gäller väl egentligen även för större bolag med fast anställda.Blir du en repare/skrapare så blir du kanske avskedad för du kan inte ditt arbete som du är anstäld att utföra.

Men att för den delen kalla vissa förare mindre seriösa är att dra för stora växlar.Utan att vara alltför insatt de stora bolagens förarutbildning så tror jag att den vida överstiger den utbildning som många skaffar sig helt privat. Själv tog jag 8-9 dubbellektioner och övningskörde kanske 30 mil med en privat bussägare + att jag tog yrkeskompetensen samtidigt. Det kan väl inte anses speciellt mycket.
Nog tror jag att de stora bolagen med egna skolor utbildar sina förare betydligt mer än så och i betydligt tuffare trafikmiljö.

Nej seriositeten beror inte på bolaget utan på individen.
Därvidlag skiljer sig nog inte bussförare från varken snickare,poliser, sjuksköterskor,brandmän eller
taxiförare.

Vad gäller hackordning i hälsandet så lägger jag mera bränsle på elden. Är detta ett 08-problem eller finns samma problem på fler ställen i Sverige?

Mvh
Buss-Anders

Karsten

Citat från: JDS skrivet 06 februari 2008, 20:11:31 PM
Ja, och sopbilen är ännu besvärligare...

Det jag försöker säga är att privata bussägare är angelägna om att få förare som är rädda om fordonen. Swebus och liknande företag, i alla fall i Stockholm, anställer däremot förare utan busskörkort, utbildar dem halvhjärtat och låter dem sedan tävla med verkstaden om vem som hinner missköta dem mest. Bussarna ser ut därefter och repareras aldrig. Till och med trafikanterna lär sig vagnsnumren på de risigaste vagnarna och berättar historier för varandra om vem som har åkt med den trasigaste bussen.

Dagens visdomsord! :D

Karsten

Citat från: homer skrivet 06 februari 2008, 19:38:42 PM
Lite konstigt resonemang tycker jag, Turistbussar och framförallt veteranbussar är ofta 12 och max 13,5 meters bussar, dvs småbussar, som inte kräver nån nämnvärd teknik för att framföra, dessutom kör turistbussar väldigt mycket på motorväg och är knappast inne på trånga småkator med felparkerade bilar,

en turistbuss som är i tex stockholm kör ju i princip bara mellan wasamuseet och slottet  ::)

En linjebuss täremot är oftast en ledbuss eller en 15 meters boggie som måste in på trånga smågator eller slingriga småvägar på oplogade vägar, där turistbussföraren alldrig skulle drömma om att köra

Fast resonemanget är helt rätt! Jag kör både de boggi- och ledbussar du kör samt de blanka veteranbussar som Daniel kör, och inte f-n är det ledbussen som är krånglig att köra. Med det skyddnät man har som förare inom ett stort garage inom SL-världen kan du göra bort dig ordentligt, och dessutom en massa gånger, utan att behöva oroa dig för att bli av jobbet. Eftersom företagen är medvetna om hur "stressad"/kass/ofullständig deras utbildning är kan de inte annat än att behandla förarna som hjälplösa stackare som inte vet bättre än att krascha bussen.   

homer

Citat från: Karsten skrivet 06 februari 2008, 21:40:19 PM
Fast resonemanget är helt rätt! Jag kör både de boggi- och ledbussar du kör samt de blanka veteranbussar som Daniel kör, och inte f-n är det ledbussen som är krånglig att köra. Med det skyddnät man har som förare inom ett stort garage inom SL-världen kan du göra bort dig ordentligt, och dessutom en massa gånger, utan att behöva oroa dig för att bli av jobbet. Eftersom företagen är medvetna om hur "stressad"/kass/ofullständig deras utbildning är kan de inte annat än att behandla förarna som hjälplösa stackare som inte vet bättre än att krascha bussen.   

Visst är de så, ett tag kan man gömma sig, (vissa mer än andra, ingen nämd) och ledbussen är ingaproblem för många förare så länge den går på den väg den ska och så länge den inte behöver framföras bakåt, och de är väl där problemet ligger... vet att de var en debatt tidigar om den flygbuss som av polisen hade blivit beordrad om att vända på centralbron.. de gick ju som alla kommer ihåg av bilden inte så bra, självklar satt väl turistbussförarna och skrattade åt detta, då de knappast hade varit några problem att komma runt med en 12 meters buss

Niklas Bygdestam

Jag tycker att det känns galet att vissa förare ska se varandra i rangordning och status. De flesta som kör buss försöker göra det så gott det går och sköter nog sitt jobb bra eller så bra de kan i alla fall. Det finns alltid någon dumskalle som skämmer ut andra men det är en annan sak

En förare som kör stadsbuss har många prövningar som turistbussförare ofta slipper. De måste många gånger känna stress över tider som kan vara svåra att hålla. De träffar på sura passagerare som inte gör annat än klagar. Ibland träffar de på folk som är fulla och i värsta fall nerdrogade. Det förekommer trånga gator där det kan stå felparkerade bilar som ställer till och föraren måste komma på svåra lösningar för att komma förbi platsen på grund av att andra ställt till det. I Uppsala har stadsbussförare många gånger problem med cyklister som cyklar som idioter och riskerar sina egna liv. Mycket av detta slipper turistbussförare

Som nämnts så får turistbussförare ofta köra på motorväg och det är ju lätt att köra på det. Själv tycker jag att den lättaste typ av väg man kan köra med en buss är just motorvägar. Men turistbussförare får inte bara köra på motorvägar. Det händer att de ska köra in på små smala vägar för att gruppen de kör har som resmål dit. Extremt smala skogsvägar som egentligen inte är så lämpliga för bussar. Föraren kan också få problem att vända bussen vid slutmålet på den sortens körning. Det kanske inte alls går att vända den ens. Att backa på smal väg är inte roligt med en buss. Det kan vara svårt och ta lång tid och är vägen krokig blir det inte lätt. Det värsta av allt kan vara att vägen kan vara okönd för föraren som alltså inte vet hur den går och var eventuela faror kan finnas. Stadsbussar går i alla fall i välkända områden och på gator som är lämpliga för bussar

Det finns fler problem som förare av olika kategorier får stå ut med. Vad jag ville säga var att det är helt galet att försöka sätta ut någon rangordning eller status på vilken sorts bussar man kör. Alla som har kört en buss oavsett om det är stadsbuss eller turistbuss vet vad det innebär att framföra den här sortens fordon. Vi vet hur det känns att köra ett tungt fordon. Vi vet också hur jobbigt det blir om vi måste improvisera på konstiga platser där det är trångt. Det är inte roligt. Så det här med status och rang är vansinne. Istället ska alla som framför en buss ha ömsesidig respekt för varandra för att vi framför tunga fordon med allt vad det innebär. Möter vi en förare från en annan kategori ska vi inte se ner på honom eller henne utan istället respektera honom eller henne för att det är en förare som stöter på en sorts problem som man själv kanske slipper och kanske respektera denna person för att han eller hon kanske har erfarenheter som man själv inte har eller inte i lika stor omfattning
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

JDS

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 06 februari 2008, 21:32:26 PM
JDS inlägg om att vissa förare är seriösare än andra låter konstigt verkligen.

Det kanske beror på att du missförstår mig, för jag säger inte att vissa förare verkligen ÄR seriösare än andra (vilket de iofs är, men det har ingen entydig koppling till vilket bolag man kör för), utan att det för vissa "kollegor" i trafiken FRAMSTÅR som om vissa företag har mer seriösa förare än andra.

Var inte så socialdemokratisk nu, håll med om att vissa förare är bättre än andra! Och ärligt talat tycker jag själv att t ex lokaltrafikföretagen "på landet" verkar ha mer seriösa förare än SL:s entreprenörer har i genomsnitt, och det står jag för. (Och jag blir förvånad om du inte håller med mig!)

Buss-Anders

Du säger att vissa chaufförer inte är seriösare än andra och sedan skriver du vilket de iofs är.
Jag kan tänka mig att det är mera erfarna chaufförer som anställs på privata bolag.
Ett litet bolag har inte råd med skrapare och det är mera ont om arbetstillfällen på landsbygden och går lätt att kombinera med andra deltids- eller kortanställningar.
Nybörjare får börja på de stora bolagen och gneta på stan och köra linjer i tätare stressigare trafik.
Det är lugnare att köra en grupp människor från A-B och då mestadels på stora landsvägar.

Men man är inte mindre seriös för att man kör stadsbuss. I det lägger jag vilken inställning man har till sitt yrke och ens försök att leva upp till de krav som man kan ställa på en professionell busschaufför.

Intressant att det tar en partipolitisk vändning. Vad kom det ifrån och vad har det med saken att göra?
Att olika chaufförer är olika skickliga, självklart. Vissa kan köra i massor av år utan en skråma på bussen. Andra skrapar efter ett par veckor.
Att även seriösa chaufförer kan göra ett misstag  eller råka ut för missöden är ju inget konstigt.
Precis som jag skrev i slutet av mitt förra inlägg så hänger det på individen, men även på situationen.

Nu är jag inte insatt i hur lång utbildning SL ger förarna  men jag vill minnas att den är någon månad. Jag har svårt att tänka mig att man ger sina förare en så kort utbildning att de alldeles för lätt skrapar bussar.

Mvh
Buss-Anders

frigge

Citat från: homer skrivet 06 februari 2008, 19:38:42 PM
En linjebuss täremot är oftast en ledbuss eller en 15 meters boggie som måste in på trånga smågator eller slingriga småvägar på oplogade vägar, där turistbussföraren alldrig skulle drömma om att köra

Nja, där reagerade jag i egenskap av turistbussförare.. på linjen är det i alla fall garanterat att det finns en teoretisk chans att komma fram och svänga och komma tillbaka. Och så kommer man till samma platser om och om igen så att man lär sig hur man svänger optimalt.

På resorna kommer det ständigt nya platser, ingen har ju varit överallt.
Det är väldigt ofta vi kör in på små, trånga gator med balkonger i höjd med bussens övervåning för att komma till hotellen, och att behöva backa nån kilometer när det bara inte går att komma längre har de flesta gjort.

Och de oplogade vägarna ger vi oss gärna ut på om bussen inte sjunker ner så att den riskerar att repas av snön. Annars är det snökedjor på och full fart.

Senast i kväll ägnade jag 20 minuter åt att flytta saker bredvid vägen och att gå ut och kolla ett gäng gånger för att veta precis vad jag hade för marginaler när jag vände lång-bussen på ett kolmörkt ställe som verkade byggt bara för att reta chaffisar.
Så dom där vägarna "vi" turistchaffisar inte skulle drömma om att köra på skulle jag vilja se. Ovh sådär "enkelt" körmässigt är det inte bara för att du kör beställning, även om man kan slappna av några timmar på motorvägen emellanåt. (Fram tills att motorvägspolisen kommer och vill se nåt nytt papper de kräver att man ska med, ett papper de inte informerat NÅGON om att det behövs ;))
Men jag är full av beundran för de som kör stadsbuss, gillar det och gör ett bra jobb. Det skulle jag inte klara en vecka utan att få ett nervsammanbrott.

Buss-Anders

Hej Frigge!

Jo du har rätt att turistare kommer till nya miljöer med okända, trånga och ganska  och ofta mörka miljöer när man kommer fram efter mörkrets inbrott eller ska starta tidigt. Då gäller det att ta det lugnt, väldigt lugnt.
Det gäller att våga och verkligen ta just extra minuterna det kräver fast man vet att passagerarna vill vara framme NU när de suttit i timmar med några raster emellan.
Jag har t.o.m  som nybliven busschaufför varit med om en resenär som  satt bakom mig och viskade nästan omärkligt tyst  "stå på nu då....stå på nu då." Han var inte nöjd med 90 km/h i mörkret och för mig delvis ny väg. Han ville vara framme NU.

Men innan dess är det ju ofta mil efter mil på körlätta vägar, men med ett annat problem.
Men min mycket begränsade erfarenhet  av långväga trafik vet jag att det som krävs och är helt livsviktigt avgörande är att behålla verkligen skärpan  när man sitter mil efter mil på raka  och ibland men inte alltid tråkiga riksvägar. Att sitta och stirra ut i mörkret där man  antingen just bara stirrar eller möter bilister som bländar av alldeles för sent. Det tröttar just denna synkoncentration timme efter timme på enformiga vägar med skog skog och åter skog. Visst behöver vi våra raster och de ligger ju automatiskt inlagda i stadskörningens körspecar om man lyckas hålla tiden. Där kan det väl vara svårare för turist- och beställningsförare.
Optimistiska tidsberäkningar från bussägare, resenärer som inte håller samlingstiden, kombinerat med svåra väderförhållande och många mil som ska hinnas är de anställda turistbussförarnas problem. Finns det en färja eller ett tidsutsatt evenemang i slutet av resan  och tiden är knapp så  blir det stressigt. Då vet man att det är bara att stå på så länge säkerheten inte äventyras. Men är tiden tillräckligt tilltagen så är det betydligt angenämare förstås. Där har stadsförarna sina anknytningar att hålla tiden till. Det är lätt att bli sen  morgnar och eftermiddagar.I bästa fall så kan anknytningen vänta om minuterna inte blir för många.
För stadsförarna som visserligen kör samma sträckor med samma scheman under några veckor förändras ju även där trafikmiljön  hela tiden med felparkerade bilar, byggnadsställningar, tillfälliga omledningar och alla dessa chanstagande bilister i rusningtrafik. Visst är man garanterad en vändplats och det är ju skönt.

Så vi möter alla likartade problem men på lite olika sätt.

Mitt förra inlägg var inte skrivit för att skriva ner turist- och beställningsförarna, absolut inte. Det var ett inlägg mot att stadsbussförare inte skulle vara lika seriösa yrkesmän. Hur ofta finns inte dessa båda yrkesroller kombinerade i timanställda förare som får dryga ut sin arbetsvecka på bästa sätt hos olika bussägare och bussbolag , stora som små. Nu kör jag nästan bara stadstrafik men först var det bara beställningar och idrottslag. Tack vara mina  personliga kontakter fick jag köra beställningar hos en privat entreprenör utan  att ha tidigare erfarenhet. Men det erfarenheten som grund kunde jag bli timanställd hos Swebus. Ofta är vältågordningen den motsatta, först stora bolaget och sedan turistbussförare.

Vi möts på vägarna! ;)
Mvh
Buss-Anders

Ersa

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 06 februari 2008, 21:32:26 PM

Nej seriositeten beror inte på bolaget utan på individen.
Därvidlag skiljer sig nog inte bussförare från varken snickare,poliser, sjuksköterskor,brandmän eller taxiförare.

Vad gäller hackordning i hälsandet så lägger jag mera bränsle på elden. Är detta ett 08-problem eller finns samma problem på fler ställen i Sverige?

Det intressanta är att det finns en rejäl ranordning inom den svenska polisen också, även om man tycker att detta inte skulle kunna ske inom samma statliga arbetsgivare, jämfört med t.ex USA. Här i Sverige ses de rena trafikpoliserna som längst ner på skalan av andra inom samma kår.

Som jag skrev tidigare så förekommer "hackordning i hälsandet" i mindre utsträckning norr om Dalälven, men visst finns det åsikter om status hit och dit. Vad jag inte kan förstå är varför dessa åsikter förekommer numera, då den bevisligen inte stämmer överens med verkligheten. Nu tar vi Västerbotten som exempel då det är här jag bor just nu, och här kan det hända att vissa ser ner på andra. Men:
-Tätortsföraren kör visserligen bara inom stan vilket kan tänkas vara enformigt, men detta innebär ju iaf uppåt 17 olika linjer. Dessutom har han/hon mycket kortare arbetspass. Börjar man 05:00 går man oftast hem kring 14:00, man har högre lön pga nyare avtal, en trafikledning bakom sig samt slipper städa, tvätta och tanka. Kommer tätortsföraren in sent till garaget pga något strul på stan skrivs övertidslön ut direkt.
-Landsbygdsbussföraren kör ofta samma linje hela tiden mellan staden och samhället utan variation. Denne har ofta delade pass i kombination med sämre timlön pga äldre avtal, och i många fall krävs det att denne städar/tvättar/tankar bussen på oavlönad tid, uppåt en halvtimme efter att arbetspasset slutat. Raster och annat har man mestadels ute i stugan i skogen och inte inne i stan där man kan träffa kollegor från andra företag.

Jonas M. Bobjörk

Ang. att lokalbussförare skulle vara sämre än andra så kan jag tillägga min erfarenhet.

Jag kör Scanior med Voith-automat. (Men vill ibland växla då lådorna rycker så förfärligt)
Det gör många av mina kollegor också.
Skillnaden är dock att många av mina kollegor har bara kört Scania med voith-automat, medan jag kört Scania med OptiCruise och Volvo med Wilson.
Att jag sitter och kör lokalbuss beror dock på att de turistföretag jag sökt till ville ha erfarenhet. Och ja, då fick det bli Busslink, för de blev bara glada över att ha en redan färdig förare.

Så enda anledningen till att turistförarna kör turist är för att de är mer erfarna, inte för att de på nåt sätt skulle ha er utbildning än en lokalbussförare med "privat-körkort"

Fredde

Själv har jag inte ens lagt energi på att söka annat. Trots att det säkert skulle vara mycket trevligt att köra lite annat ibland än enbart 2-3 milssträckor, när vanan sen tidigare är lite längre sträckor.

Man skriver ju näst intill rakt ut att det som söks är en 25-åring med samma erfarenhet som en som är dryga 50. Kan man annat än få avsmak för företag som skriver så? Ingen nämd, ingen glömd...

Men för att knyta an till ämnet i tråden, så hälsar jag gladeligen på dom jag vet hälsar tillbaka. :) Finns ju trots allt de som är mycket pratvilliga på garaget som inte hälsar ute i trafiken. :-\

Blue

Jag kör som bekant turistbuss och hälsar på alla jag möter, bussar alltså!
Kör man i centrala delarna av en stad så blir det mindre med hälsandet på linjevagnar, ,men turistvagnar hälsar jag på så gott som alltid.

Att det finns en hackordning inom bussnäringen är de ingen tvekan om, turistbussar hälsar inte på linjevagnar som inte hälsar på färdtjänstbussar.... men man måste ju inte fortsätta med en dålig trend. Tar man illa upp om man inte blir hälsad på så kanske man ska fundera på om man gick upp på rätt sida i morse, den andra chaffisen kanske satt med en hamburgare i ena handen, mobiltelefonen i örat och tafsade på reseledaren med den andra.  ;)

Att det skulle vara lättare att köra turistbuss ser jag som en felskrivning! Varje yrkesgren har sina svårigheter även om man är vass på att köra en ledvagn fram och tillbaka på sveavägen så betyder inte det att man fixar Silvretta Hochalpenstrasse utan att svettas!
Satte man mig i en linjevagn så skulle jag få hjärnblödning efter 10minuter!

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

homer

Citat från: Blue skrivet 07 februari 2008, 19:32:12 PM
,men turistvagnar hälsar jag på så gott som alltid.

Att det finns en hackordning inom bussnäringen är de ingen tvekan om, turistbussar hälsar inte på linjevagnar som inte hälsar på färdtjänstbussar....

här har vi verkligen ett levande exempel på en turistbussförare sopm bygger på fördommar och "klasstillhörighet"

personligen tycker jag inte färdtjänsten som kör renault eller fordminibussar är bussar utan just minibussar dvs personbilar, sen får de stå va de vill i regbeviset

Men en stor buss som är minst 10 meter lång och 2,5 bred är en buss och den som sitter i är en kollega

Blue

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 07 februari 2008, 12:00:40 PM
Ang. att lokalbussförare skulle vara sämre än andra så kan jag tillägga min erfarenhet.

Jag kör Scanior med Voith-automat. (Men vill ibland växla då lådorna rycker så förfärligt)
Det gör många av mina kollegor också.
Skillnaden är dock att många av mina kollegor har bara kört Scania med voith-automat, medan jag kört Scania med OptiCruise och Volvo med Wilson.
Att jag sitter och kör lokalbuss beror dock på att de turistföretag jag sökt till ville ha erfarenhet. Och ja, då fick det bli Busslink, för de blev bara glada över att ha en redan färdig förare.

Så enda anledningen till att turistförarna kör turist är för att de är mer erfarna, inte för att de på nåt sätt skulle ha er utbildning än en lokalbussförare med "privat-körkort"

Citat från: Fredde_J skrivet 07 februari 2008, 12:26:35 PM
Själv har jag inte ens lagt energi på att söka annat. Trots att det säkert skulle vara mycket trevligt att köra lite annat ibland än enbart 2-3 milssträckor, när vanan sen tidigare är lite längre sträckor.

Man skriver ju näst intill rakt ut att det som söks är en 25-åring med samma erfarenhet som en som är dryga 50. Kan man annat än få avsmak för företag som skriver så? Ingen nämd, ingen glömd...

Men för att knyta an till ämnet i tråden, så hälsar jag gladeligen på dom jag vet hälsar tillbaka. :) Finns ju trots allt de som är mycket pratvilliga på garaget som inte hälsar ute i trafiken. :-\

Erfarenhet smäller rätt högt på min lista om jag ska skicka iväg en ny kille, helst vill jag ha honom på någon form av dubbelbemanning först.
Då ser man rätt fort vad det är för person och hur dom tar hand om bussen, kör man turist eller beställning ska man ju kunna städa och fixa med annat också.
Det finns ingen verkstad som fixar det över natten medan du sover.
Se inte detta som ett påhopp, jag känner inte er och vet inte hur ni är som personer.
Vi har haft folk som kommit hem efter tio dagar och inte tvättat framrutan en enda gång!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)