SV: Olika förarkategorir-status

Startat av Buss-Anders, 06 februari 2008, 21:32:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

frigge

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 07 februari 2008, 07:28:22 AM
Hej Frigge!

(...)
Mitt förra inlägg var inte skrivit för att skriva ner turist- och beställningsförarna, absolut inte. Det var ett inlägg mot att stadsbussförare inte skulle vara lika seriösa yrkesmän. Hur ofta finns inte dessa båda yrkesroller kombinerade i timanställda förare som får dryga ut sin arbetsvecka på bästa sätt hos olika bussägare och bussbolag , stora som små. (..)

Vi möts på vägarna! ;)
Mvh
Buss-Anders

Kollegor är vi ju allihop, oavsett om vi kör stadsbusslinje 3 eller 10 dagar italien.. och det finns olika grader av seriositet hos förarna i alla kategorier. Särskilt på de större bolagen är det ju lättare för en skrapare utan intresse för vare sig buss eller resenärer att försvinna i mängden. Oavsett om bolaget har stads- eller turistbussar.

Min uppfattning av stadsbussförarna här i göteborg är att de flesta tar sitt jobb på allvar, men att de ofta är frustrerade över bussarnas skick. Sen har jag träffat på några stolpskott också, men det har jag gjort på beställningsbolagen också.. det har mer att göra med att det är olika typer av människor som jobbar som chaufförer än vilka bussar de kör.

Angående att inte hälsa på småbussar i stil med ford transit och sprinter kan jag bara tala för mig själv; jag kan oftast inte se om det är en buss eller en paketbil förrän precis i mötesögonblicket när jag ser sidan på bilen.. och då är det för sent att hälsa =P

Nu har jag begränsad erfarenhet av linjekörning, men beställningsjobbet kan jag uttala mig om.
Det är LÅNGA dagar. När jag läser om att linjechaufförerna vill få kortare ramtider förstår jag dom till fullo, samtidigt som jag funderar på vad de hade tyckt om mitt jobb. Oftast utnyttjar man dygnet till max, vilket innebär tre 15-timmarspass i veckan, och resten av dagarna 13-timmars.
Nattvila innebär en snabb kvällsfika, förberedelser inför morgondagen och i säng, och 9 timmar senare står man glad och fräsch med frukost i magen och varmkörd buss och lastar väskor. (Innan frukost går man ut och kollar så att bussen är kvar och att den startar och att allt fungerar.)
Om det inte finns reseledare med sköter man den biten också, berättar hur dagens program ser ut och vilka tider det är som gäller. Så förhoppningsvis har man räknat rätt kvällen innan när man tittat på vägval och körtider om det inte är en sträcka man känner till väl.

Och på kvällen plockas skräppåsarna ur, bussen dammsugs vid behov, fönster putsas på in- och utsida och telefon och gps-monitor plockas ner i väskan. Och så ber man en bön att ingen ska göra inbrott i bussen över natten.
Och sen börjar det om.

Fördelarna med jobbet då? Det är skitkul =)

Marc

Bra skrivet!
Som förare av både det ena och andra kan jag instämma med att det saknas förståelse och insikt i vad de olika jobben innebär. Att framföra ett stort fordon på allmän väg, men där slutar ofta likheterna.
Dags att ge sig ut och rulla, nu blir det svart/gult i Borlänge-trakten till helgen!

frigge

Citat från: Marc skrivet 08 februari 2008, 13:06:17 PM
Bra skrivet!
Som förare av både det ena och andra kan jag instämma med att det saknas förståelse och insikt i vad de olika jobben innebär. Att framföra ett stort fordon på allmän väg, men där slutar ofta likheterna.
Dags att ge sig ut och rulla, nu blir det svart/gult i Borlänge-trakten till helgen!

Det skulle vara intressant om du hade tid att göra en jämförelse, du som har båda sorternas erfarenhet.
Själv har jag varit och fyllt på förrådet av drickor och kaffe inför sportlovsresan. Det är med andra ord jobbrelaterade grejor även på fridagarna =)

Blue

Citat från: homer skrivet 07 februari 2008, 19:40:22 PM
här har vi verkligen ett levande exempel på en turistbussförare sopm bygger på fördommar och "klasstillhörighet"

personligen tycker jag inte färdtjänsten som kör renault eller fordminibussar är bussar utan just minibussar dvs personbilar, sen får de stå va de vill i regbeviset

Men en stor buss som är minst 10 meter lång och 2,5 bred är en buss och den som sitter i är en kollega

Intressant klippning du fick till när du citerade mig, du får det att låta som om jag bara hälsar på vissa yrkesgrenar inom bussnäringen.

För att förtydliga mig. Jag hälsar på alla bussar, om jag har tid!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Fredde

Idag tycker jag att alla verkar ha hälsat, oavsett vem man kör för ;D Är det inte med näven så är det med vänster blink ;)

Buss-Anders

Bra med inlägg från dig som jag uppfattar det ej är förare utan  bussägare eller arbetsledare.
Vore intressant om du utvecklade ditt inlägg hur du ser på olika kategorier av förare och lite om hur du resonerar kring kvalitetsfrågor kring att utöva bussföraryrket.

Efter endast snart 3 år bakom en bussratt på deltid så har ju själv mött många olika föraretyper.
Jag uppfattar som att de flesta verkligen försöker göra ett gott arbete. Visst bli de trötta på att köra fyllon på fredags- och lördagskvällar och det kan man ju förstå.Vissa brinner för busseriet och älskar att köra buss. En del gillar att bara köra stan och andra skulle avlida av det.
Några har kört i många år och är trötta på det och skulle helst göra något annat om de hade mer utbildning och skolor.
Några hade ett bättre arbete innan men pga omstruktureringar, utflyttningar av företag och ny teknik eller annat så blev det omskolning  till  bussföraryrket i stället för arbetslöshet. Men de vill leverera en acceptabel  för att inte säga god kvalitetsnivå.

Mvh
Buss-Anders

Jonas M. Bobjörk

Tillägg till en del inlägg (orkar inte leta upp dom och citera), men det stämmer inte riktigt att tätortsförare börjar 5 och slutar 14. Delade tjänster är mycket vanliga. Då kan man börja 6, köra till 9, sedan komma tillbaka vid 14 och köra flera timmar till.
Körde förra lördagen. 15:35 - 24:56 var arbetstiden. Med en timme rast iofs.

Sen är vi inte alltid garanterade en vändplats. :)
Det händer att folk parkerar i vändslingor. Kanske inte så mycket i mitt område, men Nacka/Värmdö är det vanligt. Särskilt 408 är drabbad.

en sak som turistförare slipper är att, förutom i mörkret försöka följa slingriga vägar, dessutom se hållplatserna och se om någon där verkar vilja åka med. :)

En annan nackdel med stadsbusskörande är att man ofta får köra 2-3 olika bussar, och har man otur har man en kass vagn det längsta passet. T.ex. första generationen omni.