Huvudmeny

X trafik krav

Startat av Stefan P, 07 februari 2008, 18:55:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilka krav X - trafik på bussars ålder och medelålder.

mvh Stefan P

Walter

Det finns en tråd som behandlar upphandlingar och krav i dessa m.m. Flera av frågorna i dina trådar passar där!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Citytrafik avtalet i Gävle gäller 6 år i snitt/medel ålder, detta har nu uppnåts med i år då alla 57xx vagnarna är från år 2002 samt det fortfarande finns Scania MaxCI vagnar kvar fr 90-talet, samt att 47xx vagnarna är fr 2001.. Även Volvo 42xx vagnar fr 90-talet finns.. 58xx vagnarna är fr 2003 så dom har dragit ner medel lite tidigare, dock så är det inte mycket i det stora hela längre nu.. Så det bör flyttas eller införskaffas vagnar som drar ner åldern snart säkert.. Max ålder är har jag för mig är 12 år..

//Fredde

Walter

Frågan är ju var Swebus skulle få dessa vagnar ifrån? Karlstad är enda platsen jag kan komma på förutom Stockholm där man har stadstrafik med nyare bussar. Nyanskaffningar så nära avtalsslutet är ju knappast aktuellt.

Tyvärr blir ju detta resultatet när man köper en helt ny flotta på en gång.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Man hade kunnat haft kvar en del MaxCI vagnar när senaste avtalet kom till, dock innefattade det inte några etanol bussar (högre kostnad) så dessa skickades till Stockholm, dock vart ett flertal av dom omkonverterade till Diesel då ist.. Man funderar hur det tänktes då igentligen? Man måste ha långsiktig planering, bättre som varit kvar några år till här som (omkonverterade) & så hade man bytt 3-4 per år ist. Så hade åldern hållts i skick utan div panikåtgärder i slutet typ..

//Fredde

Fredde

Det blir säkert samma problem i Karlstad i slutet av det avtalet...

//Fredde

blubb

Citat från: Fredde skrivet 13 februari 2008, 17:27:42 PM
Man hade kunnat haft kvar en del MaxCI vagnar när senaste avtalet kom till, dock innefattade det inte några etanol bussar (högre kostnad) så dessa skickades till Stockholm, dock vart ett flertal av dom omkonverterade till Diesel då ist.. Man funderar hur det tänktes då igentligen? Man måste ha långsiktig planering, bättre som varit kvar några år till här som (omkonverterade) & så hade man bytt 3-4 per år ist. Så hade åldern hållts i skick utan div panikåtgärder i slutet typ..

//Fredde

Kanske planen har varit tydlig från första början, att det inte skulle skaffas nya bussar öht utan man istället skulle köra de sista året/åren på dispens om 6år kravet...

Fredde

Gör man dispenser i efterhand är det ju inte rätt mot dom som var med i upphandlingen när den gjordes & då förlorade.. Ingår man avtal så ska dom gälla ändå.. Annars är det ju "sponsring" av privata företag och det tror jag inte LOU tillåter... Det enda jag kan tro man accepterar är att man har beställt nylev & dessa är försenade fr tillverkaren (givet med bevis i det med)

Ser man inte lönsamheten så ska det finnas regler fr hur man avträder avtalet etc..

//Fredde

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 13 februari 2008, 16:49:56 PM
Frågan är ju var Swebus skulle få dessa vagnar ifrån? Karlstad är enda platsen jag kan komma på förutom Stockholm där man har stadstrafik med nyare bussar. Nyanskaffningar så nära avtalsslutet är ju knappast aktuellt.

Tyvärr blir ju detta resultatet när man köper en helt ny flotta på en gång.

Fast det finns inget överskott på bussar i Karlstad och avtalet tillåter inte att man sänker snittåldern på bussarna där. Snarare är det väl vara så att det kommer att behövas fler bussar i Karlstad eftersom resandet ökat kraftigt sedan linjeomläggningen i september enligt Karlstadsbuss chef Sören Bergerland. Men då kanske det duger med äldre bussar.

Fredde

Som det verkar behöver dom ledbussar även där, det finns ju även läge att förlänga omstignings hpl i city (Stora Torget) å det finns ju plats med där, värre är det i Gävle.. Förslaget är här att länstrafiken inkl UL-trafiken får flytta på sig..

Det är märkligt att så kallade mellanstäder som växer i folkmängd å i stadsdelar envisas att köra med korta bussar där det inte tillåts att resandet ökar på morgonen samt eftermiddagar mer än det är idag.. Både Gävle och Karlstad har framtidsplaner på att bli 100000 städer å kör på i samma visa ändå.. Man lär planera i hela kommunen om den ska växa...

//Fredde

Walter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2008, 17:57:29 PM
Fast det finns inget överskott på bussar i Karlstad och avtalet tillåter inte att man sänker snittåldern på bussarna där. Snarare är det väl vara så att det kommer att behövas fler bussar i Karlstad eftersom resandet ökat kraftigt sedan linjeomläggningen i september enligt Karlstadsbuss chef Sören Bergerland. Men då kanske det duger med äldre bussar.

Nej jag kanske var otydlig när jag skrev, givetvis kan man inte ta bussar från Karlstad, kanske o man skaffar ledbussar dit? Mitt sydte med inlägget var ju att om man i Gävle ska hålla kraven måste det ju bli nya bussar/inköp av bättre beg för att klara snitt sex år då man inte har nyare stadsbussar annat än i Landskrona och dom är ju inte flyttbara.

Att man inte klarar snittkravet om man köper alla bussar nya samtidigt och snittkravet är sex år och avtalet åtta kan ju alla med mattekunskaper räkna ut. Det borde även fordonsplanerarna göra. Dock får man ju den nya stadsbussen från Hudik över till sommaren

Cero

Citat från: Fredde skrivet 13 februari 2008, 17:27:42 PM

//Fredde

Av det jag sett av Swebus vagnparksstrategi och tillhörande omflyttningar kan inte deras planeringshorisont vara mer än två veckor lång. Det finns väl inget bolag som så oroligt flyttat vagnar fram och tillbaka (ibland inkl omlackeringar och nybeställningar) på ett sätt som för betraktaren förefaller desperat. Kortsiktiga optimeringsförsök av det här slaget brukar i långa loppet leda till suboptimeringar och ineffektivitet så det är nog ingen idé att undra över hur det tänktes när MaxCi:na konverterades och flyttades. Det var nog strategiskt helt rätt den veckan! ;)

Fredde

Citat från: Walter skrivet 13 februari 2008, 19:37:37 PM
Att man inte klarar snittkravet om man köper alla bussar nya samtidigt och snittkravet är sex år och avtalet åtta kan ju alla med mattekunskaper räkna ut. Det borde även fordonsplanerarna göra. Dock får man ju den nya stadsbussen från Hudik över till sommaren

Det är i Juni 2009 Swebus avtal löper ut ut i Hudiksvall omr, vad jag vet finns bara 1 buss där som kan få ner snittåldern dvs en buss fr 2007 (Volvo 8500) å det hjälper nog inte mycket i Gävle...

//Fredde

jocke

Jag satt och funderade på detta senast idag.

Kraven från X-trafik är väl även genomgående låggolv till nästa upphandling. Då måste ju alla stadsbussarna bytas även om swebus vinner igen.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Walter

Citat från: Fredde skrivet 13 februari 2008, 23:29:39 PM

Det är i Juni 2009 Swebus avtal löper ut ut i Hudiksvall omr, vad jag vet finns bara 1 buss där som kan få ner snittåldern dvs en buss fr 2007 (Volvo 8500) å det hjälper nog inte mycket i Gävle...

//Fredde

Ok trodde det var nu till sommaren. Fel av mig. Men i vilket fall räcker en buss inte långt.