Att skriva si eller så...

Startat av Erol, 13 januari 2008, 19:33:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle

Citat från: robbes skrivet 13 januari 2008, 20:43:29 PM
För mig som bor i omrdet så är just vl synonymt med västerås lokaltrafik och kommer fortsätta skriva så

Gör så men gnäll då inte över att folk inte skriver SL och Skåne osv

robbes

var just detta jag ville få en diskussion på men har nu läst mig vilka som är inriktade på vissa områden så deras trådar kollar jag inte längre på

Erol

Jag har mycket blandat då jag har rört mig runt mycke, så det är svårt att gissa på mig.

robbes

Citat från: Erol skrivet 13 januari 2008, 20:48:18 PM
Jag har mycket blandat då jag har rört mig runt mycke, så det är svårt att gissa på mig.

ja då påker man ju på och se fordon från områden man ej har intresse på men de som till )= % bara har bussar från en trakt så skippar man deras bilder

Jeppe Hagelbäck

Citat från: robbes skrivet 13 januari 2008, 20:50:22 PM
ja då påker man ju på och se fordon från områden man ej har intresse på men de som till )= % bara har bussar från en trakt så skippar man deras bilder
Borde inte det här meningslösa tuggandet flyttas till "Ordet är fritt"?
Låt folk presentera sina bilder/texter med den rubrik som känns bäst för skribenten!

Bussmicke

Precis, samma Gnäll har det varit i SSS Forum.

Jag skriver precis vad jag vill och avser att fortsätta så.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

robbes

kan som en parantes säga att för at tkomma till vänersborgs linjetrafik så måsten man skriva vl-buss.se

för väteråslokal trafik så är det VL

Nico

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 13 januari 2008, 20:37:06 PM
Bästa är ju att skriva ut företagsnamnet anser ju jag.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 januari 2008, 20:40:31 PM
Var o en får ju själv avgöra hur man skriver, själv brukar jag försöka undvika förkortningar som kan missuppfattas även om det ibland blir bortglömt.

Citaten ovan tycker jag sammanfattar problematiken på ett mycket bra sätt. Är inte en förkortning allmänt vedertagen så är den oftast mer förvirrande än till hjälp. Främst gäller detta yrkesrelaterade förkortningar (ett väldigt oskick på speciellt SSS-forum och Postvagnen är ju att leka ball och hålla på med diverse stationsnamnsförkortningar), men även bolagsnamn mm. samt dagens chat-förkortningar.

Ska dock erkänna att även jag själv fuskar där ibland då jag använder förkortningarna BTW och OT, men de är å andra sidan ganska vedertagna numera. Håller i övrigt med Björn om att det är bäst att skriva ut det mesta i klartext och gärna försöka att vara så tydlig som möjlig. Orkar man inte det, och implicit struntar i ifall man blir missförstådd, så undrar jag ibland varför man ens tar sig tid att skriva...  ;)

Citat från: robbes skrivet 13 januari 2008, 20:43:29 PM
För mig som bor i omrdet så är just vl synonymt med västerås lokaltrafik och kommer fortsätta skriva så...

Jamen, du kan ju inte enbart utgå från dig själv och anse att din utgångspunkt ska vara normativ för en diskussion!?!? Istället gäller fortfarande att allmänt vedertagna principer smäller högre och i synnerhet om man håller sig på en plattform som i sin grund är rikstäckande. Alla har heller knappast reda på i vilka områden alla bor (i synnerhet som det inte går att ange ort under avataren i vänsterspalten) så att utgå från sig själv blir ganska inskränkt. Utgångspunkten i citatet ovan känns för min del mera som något slags missriktad lokalpatriotism. I övrigt kan man alltså kanske sätta några generella tumregler för detta...

1. Är en förkortning allmänt känd och använd av de flesta så är det inga problem att själv använda sig av den.

2. Är förkortningen något som kan riskera att bli missuppfattat/missförstått så undvik den helt och skriv ut allt i klartext.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

robbes

nico jag utgår från mig lika mycket som de som utgår från att folk skall veta vart den o den veolia eller busslinken är placerad.

sedan om man söker på VL på nätet så är det just västerås lokaltrafik man får upp då

Vänersborgslijetrafik ha fäljande

VL-Buss

VL-Resor

Är ju likadant med förkortningar

GTAB

GS

BL

Tycker synd om lilla ensklida bussägaren som heter just GS buss att altid för knippas med Göteborgs Spårvägar.   I denna bussägaren är gs hans intialer

Nico

Citat från: robbes skrivet 14 januari 2008, 11:52:49 AM
nico jag utgår från mig lika mycket som de som utgår från att folk skall veta vart den o den veolia eller busslinken är placerad.

sedan om man söker på VL på nätet så är det just västerås lokaltrafik man får upp då

Vänersborgslijetrafik ha fäljande / VL-Buss / VL-Resor

Är ju likadant med förkortningar

GTAB / GS / BL

Tycker synd om lilla ensklida bussägaren som heter just GS buss att altid för knippas med Göteborgs Spårvägar.   I denna bussägaren är gs hans intialer

Tar mig friheten att minska ned lite på ditt radavstånd och mellanrum för att lättare citera. Fortfarande så gäller det att man får skilja mellan vad som är allmänt vedertaget och vad som används lokalt eller internt. Dvs. utgå inte enbart från din egen horisont utan se först till hur något fungerar i en mera allmän kontext.

Själv är jag t.ex. inte en sådan kalenderbitare att jag per automatik vet var varenda vagn är placerad osv. varför jag gärna ser tydligt utskrivna namn. Om jag sedan inte förstår så frågar jag istället. I synnerhet då om det rör något som inte är allmänt känt. Söker man t.ex. på VL så får man visserligen upp Västmanlands Lokaltrafik (och inte Västerås), men det var inte riktigt det som diskuterades här utan det som var på tapeten var primärt förkortningar. Att sedan större företags namnförkortningar etc. lättare blir/är allmänt kända är kanske orättvist ur en synvinkel, men det är samtidigt en realitet som är svår att påverka för det finns inget som säger att allt måste vara helt rättvist.

För att återgå till det primära så är det fortfarande så att det som gäller är det som är allmänt känt... eller för att uttrycka det på ett annat vis... det som är känt hos och använt av det största antalet brukare! GS som en förkortning för Göteborgs Spårvägar eller SL för Storstockholms Lokaltrafik är något som troligen är känt och använt av bra många fler (även utanför de aktuella tätortsområdena) än vem eller vad som t.ex. använder sig av förkortningen VL (som då är mera lokalt avgränsad). Sedan så finns det vissa förkortningar som inte ens används officiellt utan som någon bara verkar dra till med. T.ex. då att Busslink normalt skriver ut hela sitt namn, men att sedan någon innovativ (eller slö) individ förkortar det till BL på eget bevåg utan att bry sig om ifall det kommer att förstås eller inte.

Tror i övrigt inte att det råder någon större risk, vare sig för gemene man eller för de mera professionellt insatta, för att GS Buss skulle förknippas med Göteborgs Spårvägar. Vad gäller ditt exempel med GS Buss så är det i övrigt inte alltid säkert att firmanamnet man ser på ett fordon är företagets verkliga eller hela namn (och i ditt exempel så är ju företagets hela namn inte GS Buss utan GS Buss i Lönsboda AB). När man registrerar ett firmanamn hos PRV så brukar man nämligen få avslag om ett namn är snarlikt ett redan befintligt, med vad gäller hur det sedan förkortas rent praktiskt så blir ju detta inte lika enkelt. Sedan finns det heller inget förbud mot att ha med ett ortsnamn i sitt firmanamn. I övrigt så får man nog även ibland acceptera att man kan råka få en firmanamnsförkortning eller liknande som riskerar att förväxlas med någon annan och tja, shit happens... Tror dock inte att GS i Göteborg eller GS Buss konkurrerar om samma kategori kunder och då brukar inte förväxlingsrisken vara så stor.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: robbes skrivet 13 januari 2008, 20:18:59 PM
Eller var busslink har sina bussar med olika nummer placerades.

Sånt kan man omöjligt hålla reda på, då alla större bussföretag ofta flyttar runt sina vagnar inom ett län, eller lackar om dem för att flytta dem till ett annat än. Veolias 27xx-OmniLinkar har t.ex varit utspridda i landet redan som nya, och idag är de ännu mera utspridda och iförda en massa olika lackeringar.

Busstobbe

Citat från: robbes skrivet 13 januari 2008, 20:39:59 PM
VL är trots allt deras logotyp om man kollar på bussarna.
VL är också vad det dyker upp i linjeskylten på en Vänersborgsbuss skyltad Vänersborgs Linjetrafik.

Så det enklaste är ju att skriva ut hela bolagnamnet om det finns andra företag som har liknande förkortningar. Så lång tid tar det väl ändå inte?

Ersa

Citat från: Nico skrivet 14 januari 2008, 12:32:19 PM
Tror i övrigt inte att det råder någon större risk, vare sig för gemene man eller för de mera professionellt insatta, för att GS Buss skulle förknippas med Göteborgs Spårvägar. Vad gäller ditt exempel med GS Buss så är det i övrigt inte alltid säkert att firmanamnet man ser på ett fordon är företagets verkliga eller hela namn (och i ditt exempel så är ju företagets hela namn inte GS Buss utan GS Buss i Lönsboda AB). När man registrerar ett firmanamn hos PRV så brukar man nämligen få avslag om ett namn är snarlikt ett redan befintligt, med vad gäller hur det sedan förkortas rent praktiskt så blir ju detta inte lika enkelt.

Är jag helt fel ute om jag påstår att dessa företag är registrade hos PRV som:
"Vänersborgs Linjetrafik AB"
"Västmanlands Lokaltrafik AB"
"Västerås Lokaltafik AB"
Förkortningen "VL" är det således någon av dem som har mer "rätt" till.

KR Trafik heter ju "Klövsjö-Rätan Trafik AB" och kan knappast hindra folk i Blekinge att starta bussfirman "Karlskrona-Ronneby Trafik AB" och märka sina bussar med en KR-logga.

Nico

Citat från: Verspieder skrivet 14 januari 2008, 20:36:26 PM
Är jag helt fel ute om jag påstår att dessa företag är registrade hos PRV som:
"Vänersborgs Linjetrafik AB"
"Västmanlands Lokaltrafik AB"
"Västerås Lokaltafik AB"
Förkortningen "VL" är det således någon av dem som har mer "rätt" till.

KR Trafik heter ju "Klövsjö-Rätan Trafik AB" och kan knappast hindra folk i Blekinge att starta bussfirman "Karlskrona-Ronneby Trafik AB" och märka sina bussar med en KR-logga.

Nej, det var lite det jag syftade mot. Dvs. att hela de utskrivna företagsnamnen inte behöver vara alltför lika, men sedan så kan det ändå bli ganska lika (och kanske även ganska förvirrat) om man sedan bara väljer att köra med en förkortning. Det företag (eller den företeelse) som folk då kommer att koppla ihop förkortningen med är då den som är mest allmänt känd och vedertagen. I fallet med VL (liksom även KR) så kan ju vem som helst använda dessa två bokstäver som förkortning, men vill man inte riskera att bli sammanblandad med någon annan så är det troligen oftast bättre att skriva ut namnet i klartext. I synnerhet om det dessutom bara är en mer eller mindre lokalt känd förkortning. OK, i vissa fall, som t.ex. i fallet med KR-Trafik så har ju då namnet blivit så allmänt vedertaget (liksom att förkortningen stins i princip kom att bli ett eget ord) att risken för förväxling nog är ganska liten. I fallet med VL är det kanske lite vanskligare och den som eventuellt kan ha rätt till förkortningen är väl då den som lyckades registrera t.ex. domänen först.   :D  ;)

Alfred E. Neuman