CF 1963 till salu utanför Stockholm

Startat av Martin W, 11 januari 2008, 16:23:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 januari 2008, 13:53:29 PM
Det är väl väldigt ovanligt med en plattforms-CF idag? Av ca 900 tillverkade CF var det ju väldigt få med bakplattform, fanns bara i örebro, Uppsala, Eskilstuna och Södertälje. Samt utan mittdörr i Karlstad.
Bussen ifråga är delvis ombyggd invändigt, har hyllor i bakre delen. I främre delen finns det rätt mycket stolar kvar.

De fyra CF65 med bakplattformen som fanns i Uppsala var dessutom konduktörsbussar. De hade också bara enkel strålkastare på varje sida i fronten. Där skulle till och med jag hålla med om "mycket ovanlig bussmodell".  :)

Svempa

Den bussen skulle jag vilja åka med . Det finns inga gamla bussar kvar i örebro.
MVH Svempa

Björn Forslund

Ja, vi får hoppas att någon entusiast köper den och gör iordning till original. Hade inredningen varit komplett hade jag nog (mot bättre vetande) köpt den direkt. Men det är bara att inse att man hinner inte med allt, särskilt inte fordon som kräver en del jobb. Har redan 5 bussar och några bilar och en traktor...
Men den blir säkert snygg i ljusblått med silverfärgat tak!

Svempa

Vore kul om det fanns någon intresserad  i Örebro området eller förening som kunde verka . Jag skulle gärna hjälpa till men har inte den kunskap eller ekonomi som krävs för att rädda denna pärla.  :-[

Martin W

oj vilket haloobaloo det blev av ordet "mycket"  :). nu är det borta. Bussen är inte ombyggd till en köksbuss, det hade jag kunnat svara på. Det är däremot namnet på bussen.

Trähyllorna är bara inställda och lyfts ut på ca. en halv minut - 40 sekunder. Vad det gäller stolar så kanske någon händig kan svetsa och böja till stolsramar, svårare saker har väl gjorts vad gäller originalrenovering, annars får man väl säkert tag på sådana. Men vi håller tummarna.

Hälsningar
Martin

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin W skrivet 13 januari 2008, 17:43:33 PM
oj vilket haloobaloo det blev av ordet "mycket"  :). nu är det borta. Bussen är inte ombyggd till en köksbuss, det hade jag kunnat svara på. Det är däremot namnet på bussen.

Trähyllorna är bara inställda och lyfts ut på ca. en halv minut - 40 sekunder. Vad det gäller stolar så kanske någon händig kan svetsa och böja till stolsramar, svårare saker har väl gjorts vad gäller originalrenovering, annars får man väl säkert tag på sådana. Men vi håller tummarna.

Hälsningar
Martin

Ja, då kan ju inte ens jag protestera. 10 bussar av en modell kallar jag också "ovanlig".  ;)
Nyfiken fråga: varför kallas bussen för Köksbussen?

Martin W

Nu finns en suddig bild med ett antal stolar utsatta:
http://www.kontrabuss.org/tillsalu.htm

14 stycken finns kvar.

Den kallas köksbussen därför att man åt i den när den stod med andra bussar bredvid ett bygge. Igår kördes den runt runt och motorn låter perfekt.

Björn Forslund

Ser trevligt ut....vill ni byta mot en CR111?