CF 1963 till salu utanför Stockholm

Startat av Martin W, 11 januari 2008, 16:23:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Volvotoken

Någon som har en aning om vad det kan kosta att bärja en Buss 20 mil ?

Blev ju faktiskt en smula sugen

Staffan Sävenfjord

Citat från: Volvotoken skrivet 11 januari 2008, 17:11:48 PM
Någon som har en aning om vad det kan kosta att bärja en Buss 20 mil ?

Blev ju faktiskt en smula sugen

Har du tur så kanske du kan få tag i en bärgare som kan köra den som returfrakt. Och då behöver det ju inte bli så dyrt.
I annonsen står Vi ser helst att bussen hamnar hos en seriös köpare som önskar återställa bussen i originalskick då modellen var mycket ovanlig.
Mycket ovanlig vet jag inte. Enligt SvOf skrift nr 2 tillverkades 17 CF66 med pys-Wilson. Och dessutom ett icke specificirat antal CF65.


Peter Öden

Hej !

Bussen är ursprungligen Örebro Trafik AB nr. 5

Mvh Peter Ö

Martin W

Mycket ovanlig vet jag inte. Enligt SvOf skrift nr 2 tillverkades 17 CF66 med pys-Wilson.

Men hur många finns det kvar idag? Har sett en ljusblå (Örebrofärg) i filmen "festival". Men man lyckas aldrig se regnumret. Vore kul att veta hur många plattformare med tre dubbeldörrar och pyswilson det finns idag? Kanske finns någon i originalskick?

bjorn_k

Gaah, vill ha! Men vart ska jag ställa den  :D
Hade inte vart fel med en Wilson-Scania på gårn'

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin W skrivet 11 januari 2008, 20:41:35 PM
Mycket ovanlig vet jag inte. Enligt SvOf skrift nr 2 tillverkades 17 CF66 med pys-Wilson.

Men hur många finns det kvar idag? Har sett en ljusblå (Örebrofärg) i filmen "festival". Men man lyckas aldrig se regnumret. Vore kul att veta hur många plattformare med tre dubbeldörrar och pyswilson det finns idag? Kanske finns någon i originalskick?

Det tillverkades 10 CF66 med dörr 1-002-2, 3 till Eskilstuna och 7 till Örebro. Alla med Pys-Wilson. Hur många som finns kvar i dag vet jag tyvärr inte. Frågan är väl om det finns någon mer än denna.
Men självklart instämmer jag in i annonsörens förhoppning att den som köper denna återställer i den orginalskick. Fast jag tycker också att det är fel att lura i köparen att modellen varit "mycket ovanlig". Jag betraktar inte det som så om det har tillverkats 10 bussar i samma utförande.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 januari 2008, 21:47:47 PM
Det tillverkades 10 CF66 med dörr 1-002-2, 3 till Eskilstuna och 7 till Örebro. Alla med Pys-Wilson. Hur många som finns kvar i dag vet jag tyvärr inte. Frågan är väl om det finns någon mer än denna.
Men självklart instämmer jag in i annonsörens förhoppning att den som köper denna återställer i den orginalskick. Fast jag tycker också att det är fel att lura i köparen att modellen varit "mycket ovanlig". Jag betraktar inte det som så om det har tillverkats 10 bussar i samma utförande.



Allt är relativt! Jag tycker att 10 bussar är åtminstone GANSKA ovanligt. Det är ingen stor serie i alla fall. Finns det dessutom bara en enda kvar så är bussen idag mycket ovanlig. Jag hoppas verkligen att rätt sorts köpare köper den här bussen. Säljaren är säkert orolig att någon köper den för att lastbilsregistrera denna och bygga om till husbuss eller för transporter av fordon vilket skulle vara ett tragiskt öde för bussen. Det finns redan allt för många klenoder som har gått ett sådant tragiskt öde till mötes
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

bjorn_k

Jag hade siktat på att köra originalskick... eller så nära som möjligt =) Jag har ju redan en husbuss nämligen! Men så var det det där med pengar och plats...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 januari 2008, 21:54:18 PM

Allt är relativt! Jag tycker att 10 bussar är åtminstone GANSKA ovanligt. Det är ingen stor serie i alla fall. Finns det dessutom bara en enda kvar så är bussen idag mycket ovanlig. Jag hoppas verkligen att rätt sorts köpare köper den här bussen. Säljaren är säkert orolig att någon köper den för att lastbilsregistrera denna och bygga om till husbuss eller för transporter av fordon vilket skulle vara ett tragiskt öde för bussen. Det finns redan allt för många klenoder som har gått ett sådant tragiskt öde till mötes

Bussen är redan ombyggd - till köksbuss som det står i annonsen. Vad nu det innebär.

bjorn_k

Jo... men på bilderna ser det inte omöjligt ut =)

Staffan Sävenfjord

Citat från: bjorn_k skrivet 11 januari 2008, 22:08:57 PM
Jo... men på bilderna ser det inte omöjligt ut =)

Orgnalskick och orginalskick. Men om man ger avkall på att det inte blir exakt samma typ av stolar och samma signallina etc så går det säkert.

Björn Forslund

Det är väl väldigt ovanligt med en plattforms-CF idag? Av ca 900 tillverkade CF var det ju väldigt få med bakplattform, fanns bara i örebro, Uppsala, Eskilstuna och Södertälje. Samt utan mittdörr i Karlstad.
Bussen ifråga är delvis ombyggd invändigt, har hyllor i bakre delen. I främre delen finns det rätt mycket stolar kvar.


bjorn_k

Nä exakt går det väl inte att få, men man får väl kalla det originallikt då... Ingen ide att starta den diskussionen igen  ::)

yngrot

Vore ju kul om den blev kvar i så fall är det ju säkert den enda som finns...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina