Huvudmeny

Resa till Blekinge

Startat av Möllers, 04 januari 2008, 13:18:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

jo bussar är det inte så svårt att åka var man ska hen.
Det står det på bussen var den kör o tycker bättre om buss än tåg.
O Tåg fattar jag inte hur det fångar farligt åka tåg än buss tycker jag tänk om tågen spårar ut eller nåt.
Jag har sett på tv om tåg olyckor ingen vidare det kan hända i skåne med alla gånger.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Möller. skrivet 06 januari 2008, 14:33:34 PM
jo bussar är det inte så svårt att åka var man ska hen.
Det står det på bussen var den kör o tycker bättre om buss än tåg.
O Tåg fattar jag inte hur det fångar farligt åka tåg än buss tycker jag tänk om tågen spårar ut eller nåt.
Jag har sett på tv om tåg olyckor ingen vidare det kan hända i skåne med alla gånger.

Det är betydligt fler som dödas och skadas i bussolyckor än tågolyckor. Ingen resande har omkommit i en olycka förorsakad av järnvägen i Sverige sedan 1990.

Möllers

jo klart men om man har sommarkortet kan man bara stämpla ner det i där hos tågen då
Då behöver man inte visa biljett då  ???
Det jag inte fattar så bra är ner man ska få biljett fattar inte hur det fungar  :P
Sen man inte vet hur den funkar så är risken stor man får fel biljett sen är man plåst på pengar.

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2008, 14:39:12 PM
Det är betydligt fler som dödas och skadas i bussolyckor än tågolyckor. Ingen resande har omkommit i en olycka förorsakad av järnvägen i Sverige sedan 1990.

Glöm inte Nosaby. Visserligen var det två lokförare som dog, men den ena var passåkande.

robbes

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 06 januari 2008, 22:42:17 PM
Glöm inte Nosaby. Visserligen var det två lokförare som skadades, men den ena var passåkande.

Simon läs vad staffan skrev olycka förorsakad av järnvägen Om jag ej missminner mig så var nosaby olyckan lastbils chaufförens fel

Simon Bertilsson

Citat från: robbes skrivet 06 januari 2008, 22:45:46 PM
Simon läs vad staffan skrev olycka förorsakad av järnvägen Om jag ej missminner mig så var nosaby olyckan lastbils chaufförens fel

Det är ju en definitionsfråga förstås.

I vilket fall som helst, så gäller att järnvägen är det säkraste, snabbaste, effektivaste och miljövänligaste sättet du kan resa på.

Tobias

Citat från: Mattias Möller. skrivet 06 januari 2008, 14:43:12 PM
jo klart men om man har sommarkortet kan man bara stämpla ner det i där hos tågen då
Då behöver man inte visa biljett då  ???
Det jag inte fattar så bra är ner man ska få biljett fattar inte hur det fungar  :P
Sen man inte vet hur den funkar så är risken stor man får fel biljett sen är man plåst på pengar.
I Skåne så finns det biljettautomater på varje järnvägsstation, du stoppar bara in kortena i en av automaterna som tar kortet, så kommer det ut en biljett ur automaten, svårare än så är det inte. Sen är det bara att visa upp biljetten på tåget!
Med rabattkort är det iaf så, hur det fungerar med sommarkorten vet jag faktiskt inte.
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2024. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Simon Bertilsson

Citat från: Tobias skrivet 06 januari 2008, 22:48:34 PM
I Skåne så finns det biljettautomater på varje järnvägsstation, du stoppar bara in kortena i en av automaterna som tar kortet, så kommer det ut en biljett ur automaten, svårare än så är det inte. Sen är det bara att visa upp biljetten på tåget!
Med rabattkort är det iaf så, hur det fungerar med sommarkorten vet jag faktiskt inte.

För sommarkorten gäller att du stoppar in kortet i automaten. Då får du en biljett som du visar på tåget. Du behöver inte trycka på några knappar.

Möllers

Jo man ska man inte tycka var man ska hen som malmö man ska åka ditt är oliga priser på resor var man ska hen.

bjalle

Citat från: Mattias Möller. skrivet 06 januari 2008, 22:50:31 PM
Jo man ska man inte tycka var man ska hen som malmö man ska åka ditt är oliga priser på resot var man ska hen.

Läs vad Simon skrev,, Man trycker inte när man har Sommarkort...bara när du har rabattkort eller kontant

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 06 januari 2008, 22:48:13 PM
Det är ju en definitionsfråga förstås.

I vilket fall som helst, så gäller att järnvägen är det säkraste, snabbaste, effektivaste och miljövänligaste sättet du kan resa på.

Passresande personal räknas inte som resande.
Sedan är det riktigt att olyckan inte orsakades av järnvägen utan av en lastbilsförare, men definitionsmässigt brukar man ända räkna en sådan olycka som orsakad av järnvägen (man resonerar väl att järnvägen inte har gjort tågen så säkra att de klarar att köra in i en tung lastbil). Olyckor som inte förorsakas av järnvägen är t ex sådana där folk försöker hoppa på ett tåg i farten och trillar av.
Men även om vi räknar med den typen av olyckor liksom arbetsplatsolyckor (dit de båda lokförarna i Nosaby räknas i sammanhanget) så kommer vi upp någonstans mellan 1 och 2 dödade om året. Då är alltså inte folk som olovligen befinner sig på spåret och blir påkörda av tåg medräknade.

Alltså även om dessa olyckor räknas med är tåget precis som Simon skriver det säkraste sättet du kan resa på. Snabbare och miljövänligare också och därmed effektivare om man jämför med buss - med något enstaka undantag där bussen faktiskt är snabbare.

Möllers

ahha nu fattar jag oj va trevligt då blir det tåg för mig då  ::)
Då behöver man inte tycka på några knappar alls.
Då kommer jag hem snabbare då än väntat då kanske jag hinner med malmö o lund samma dag kanske trelleborg då.

Möllers

har en fråga till då man åker tåget kan man åka till danmark med sommarkortet då  ???

bjalle

Citat från: Mattias Möller. skrivet 07 januari 2008, 17:36:05 PM
har en fråga till då man åker tåget kan man åka till danmark med sommarkortet då  ???

Svar : NEJ!!

Kolla på www.skanetrafiken.se, där står allt om deras buss och tågtrafik

Möllers

okey tack fick svaret björn  :)
Ska ta tåget till din stad till sommaren björn vill fota massor scania scalor vill åka med en ochså för första gången.