Tre långskorpor (tre godnattbilder)

Startat av Frippe Fribas, 04 januari 2008, 22:25:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Var förbi Cityterminalen på förmiddagen idag då jag hade ett ärende i närheten och lyckades få tre av Flygbussarnas nykomlingar på bild:

Vi tar dem väl i ordning:

Det var inte alldeles lätt att vända en 419 på planen utanför terminalen fick denna förare erfara, det krävdes två omtag för att komma runt.

Då är det betydligt lättare att bara behöva köra rakt fram.

Var det här man stoppade in tankmunstycket?
Det verkade vara förarutbildning på gång av antalet förare och den grundliga genomgången att döma...

Med detta önskar jag er alla en god natt, nu skall jag göra resten av familjen sällskap i sängen.
//Fredrik

Cyklisten

Hmm, jag undrar varför FAC i Sthlm och Malmö brukar samtidigt köpa helt olika bussar från olika tillverkare? Det vore ju billigare att antingen köpa 6 stycken Volvo 9700 eller 6 Setror? Eller är FAC Malmö och Stockholm blivit så pass självständiga att det inte går att skaffa gemensamt inköp av nya fordon?  ???

BadTab

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 januari 2008, 22:25:57 PM

Var det här man stoppade in tankmunstycket?
Det verkade vara förarutbildning på gång av antalet förare och den grundliga genomgången att döma...

Kan vara att de får lära sig var man fyller på Ad-Blue nånstans?

Walter

Citat från: Cyklisten skrivet 04 januari 2008, 23:09:49 PM
Hmm, jag undrar varför FAC i Sthlm och Malmö brukar samtidigt köpa helt olika bussar från olika tillverkare? Det vore ju billigare att antingen köpa 6 stycken Volvo 9700 eller 6 Setror? Eller är FAC Malmö och Stockholm blivit så pass självständiga att det inte går att skaffa gemensamt inköp av nya fordon?  ???

Tja kan ju vara att man köper det som för stunden ger den bästa ekonomiska lösningen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter Elmheden

Citat från: Walter skrivet 07 januari 2008, 07:05:45 AM
Tja kan ju vara att man köper det som för stunden ger den bästa ekonomiska lösningen.

Eller vem som snabbast kan hosta fram ett gäng bussar av önskad karaktär.

Jan

Citat från: Peter Elmheden skrivet 07 januari 2008, 10:54:33 AM
Eller vem som snabbast kan hosta fram ett gäng bussar av önskad karaktär.

Du har nog rätt. Idag så gäller det vem som kan leverera fortast möjligt.
Setra S419UL är en superbuss för linjetrafik och flyggbuss. När den inte går där kan ta en beställningsrunda utan att skämmas. Nackdelen 'är att det finns billigare alternativ.
I branschen i 40 år

Martin Maltkvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 januari 2008, 12:28:12 PM
Kan man gissa att det är automatlåda? tyvärr verkar det som om många förare inte riktigt kommer överens med de I_shift eller Opticruise utrustade bussar som FAC förfogar över
På vilket sätt?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Peter Elmheden

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 januari 2008, 12:28:12 PM
Dessa lär nog få fullt upp både som flyg- och båtbuss, förhoppningsvis är de driftsäkrare än den Neoplan av liknande byggnation man hade i Sthlm tidigare.

Kan man gissa att det är automatlåda? tyvärr verkar det som om många förare inte riktigt kommer överens med de I_shift eller Opticruise utrustade bussar som FAC förfogar över

Gamla 0110 ja, den blev man "pålurad" när man skaffade alla Neoplaner och den levde sitt eget liv och bestämde själv om den skulle funka för dagen eller ej.
Förövrigt är det bara Charter som har opticruise-lådor och då i sina Pb-vagnar.

Martin Maltkvist

Citat från: Peter Elmheden skrivet 07 januari 2008, 22:09:54 PM
Gamla 0110 ja, den blev man "pålurad" när man skaffade alla Neoplaner och den levde sitt eget liv och bestämde själv om den skulle funka för dagen eller ej.
Förövrigt är det bara Charter som har opticruise-lådor och då i sina Pb-vagnar.

Vilken typ av låda sitter i Centuryvagnarna?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Peter Elmheden

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 januari 2008, 22:36:07 PM
Vilken typ av låda sitter i Centuryvagnarna?

Just det, glömde 0501 o 0502. Där sitter det naturligtvis en optilåda.
(Fast det är bara 0501 som hör till FAC.

Bussmicke

Citat från: Peter Elmheden skrivet 07 januari 2008, 22:58:22 PM
Just det, glömde 0501 o 0502. Där sitter det naturligtvis en optilåda.
(Fast det är bara 0501 som hör till FAC.

Så man har flyttat över vagnar till FAC, det visste jag inte. Vilka fler än 0501 har man för över och när?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Elmheden

Citat från: Bussmicke skrivet 07 januari 2008, 23:08:41 PM

Så man har flyttat över vagnar till FAC, det visste jag inte. Vilka fler än 0501 har man för över och när?

När? Minns ej riktigt, man gjorde en omdisponering för typ ett år sedan när man flyttade över Skavsta, Nynäshamn och Västeråslinjen
till FAC och gjorde Charter till en "ren" beställningsgrupp.
Därför rullar det en massa vagnar med Charter-stripning i Flygbussarnasflotta.

Vilka finns kvar hos Charter? (fritt ur minnet):

0105, 0106, 0108, 0505, 0611-0617 + 0502 (tror att jag fick med alla).

Dessutom är flera av FAC´s bussar stationerade nere på Skavsta (minns inte exakt vilka just nu så jag nämner inga).

Sedan lånar man ju naturligtvis både förare och fordon med varandra när det kan behövas.

Bussmicke

Okej, i så fall har man väl säkert massor av felmärkta bilder..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin Maltkvist

Citat från: Peter Elmheden skrivet 08 januari 2008, 00:19:46 AM
När? Minns ej riktigt, man gjorde en omdisponering för typ ett år sedan när man flyttade över Skavsta, Nynäshamn och Västeråslinjen
till FAC och gjorde Charter till en "ren" beställningsgrupp.
Därför rullar det en massa vagnar med Charter-stripning i Flygbussarnasflotta.

Vilka finns kvar hos Charter? (fritt ur minnet):

0105, 0106, 0108, 0505, 0611-0617 + 0502 (tror att jag fick med alla).

0103 verkar vara borta enär dess registreringsnummer idag tillhör en Scania R620, vad har hänt med bussen?

Hälsningar
/Martin

Frippe Fribas

Export eller överföring till Silver Travel är en kvalificerad gissning från min sida.
//Fredrik