DM i buss-puttning 2008

Startat av Ersa, 04 januari 2008, 19:25:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Välkomna till Polarbuss Arena i Umeå där distriktsmästerskapet i bussputtning fått en vinnare. Det är verkmästaren själv som var den enda deltagaren i 12-metersklassen där han puttar en Scania CN113CLB etanolare av 1995 års modell med hjälp av en traktor av typen Volvo BM L50. I puttningen ingick även DM i backning i kombination med precisionsparkering mot stängsel och tomtgräns med avstängd motor.

Gör om detta med en Omni eller en B9S ni!  ;D

homer

Finns tankmöjligheten för etanol kvar på depån eller måste man åka till en vanlig mack?

Ersa

Citat från: homer skrivet 04 januari 2008, 19:31:21 PM
Finns tankmöjligheten för etanol kvar på depån eller måste man åka till en vanlig mack?

Den finns kvar då de flesta vagnarna ännu drivs med etanol. Då det nya avtalet inträtt juni 2008 (oavsett vinnare) innebär att alla Polarbuss ärvda lågentre-Scaniaetanolare körs vidare i stan. Så etanol lär finnas på Västerslätt många år till.

Ersa

Grenen i "manuell mass-puttning" fick en vinnare redan i februari förra året, och detta pris gick till Arriva i Landskrona:

(Bildvisartillstånd finnes)

Fler bilder med detta tema får med fördel visas i denna tråd.

homer

Citat från: Verspieder skrivet 04 januari 2008, 19:56:04 PM
Den finns kvar då de flesta vagnarna ännu drivs med etanol. Då det nya avtalet inträtt juni 2008 (oavsett vinnare) innebär att alla Polarbuss ärvda lågentre-Scaniaetanolare körs vidare i stan. Så etanol lär finnas på Västerslätt många år till.

ok hade fått för mig att de mesta var solaris nu för tiden

Frippe Fribas

Citat från: Verspieder skrivet 04 januari 2008, 19:58:36 PM
Fler bilder med detta tema får med fördel visas i denna tråd.
Jag tror Marc sitter inne med en del intressant material i denna kategori som dock stoppades av Swebus censur...
//Fredrik

Möllers

Jo den bilden blev en vinnare i landskrona.
År blir det inga snö bilder för mig trist så är det.

Ersa

Citat från: homer skrivet 04 januari 2008, 20:01:34 PM
ok hade fått för mig att de mesta var solaris nu för tiden

Javisst finns det några Urbino. Dock bara 3 st kortvagnar samt 3 st ledvagnar, så än är det tyvärr Scania OmniCity-leder med olika motorer som förekommer i flest antal. På kortvagnssidan finns det gott om OmniLink och några färre OmniCity.

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 januari 2008, 20:06:16 PM
Jag tror Marc sitter inne med en del intressant material i denna kategori som dock stoppades av Swebus censur...
//Fredrik

Ja, hans samling är kul. Tur det finns nåt som kallas mail, så vissa bussnördar kan utbyta bilder av det slag som går under kategorin "får ej läggas upp på nätet".  ;)

Neko

Förlåt en kanske dum fråga . . .
Vad har 'får ej läggas upp på nätet' o putta bussar för samband?  ???
Är det nån sorts bilder man inte får visa?

Marc

:)
Så här gjorde man 2004 för att skjuta in en buss på verkstaden och få plåtskador på köpet. Verkstaden fick en duktig varning efter detta... :-\

bjalle

Citat från: Marc skrivet 05 januari 2008, 10:10:26 AM
Så här gjorde man 2004 för att skjuta in en buss på verkstaden och få plåtskador på köpet. Verkstaden fick en duktig varning efter detta... :-\

Man tager vad man haver.......
;D ;D

Cero

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 05 januari 2008, 11:35:25 AM

Man tager vad man haver.......

Fast det här ser väl ändå ut att vara en idé ganska nära vad den berömda fiskmåsen skulle kunna tänka ut. ???

bjalle

Citat från: Cero skrivet 05 januari 2008, 11:44:11 AM
Fast det här ser väl ändå ut att vara en idé ganska nära vad den berömda fiskmåsen skulle kunna tänka ut. ???

Ja inte tusan är det speciellt smart.....jag hade missat några smileys i mitt förra inlägg

Lulebjörnen

Citat från: Verspieder skrivet 04 januari 2008, 19:25:58 PM
Välkomna till Polarbuss Arena i Umeå där distriktsmästerskapet i bussputtning fått en vinnare. Det är verkmästaren själv som var den enda deltagaren i 12-metersklassen där han puttar en Scania CN113CLB etanolare av 1995 års modell med hjälp av en traktor av typen Volvo BM L50. I puttningen ingick även DM i backning i kombination med precisionsparkering mot stängsel och tomtgräns med avstängd motor.

Vi skickar ner en ritning på en bogserstång så slipper ni repa den fina metallicblåa lacken  :o...