71 'rg rli 'erg trandbrandtrand

Startat av Bussmicke, 03 januari 2008, 20:54:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Har även sett att endel på vagnar på linje 425X också visar "Visättra". Många som ska på sneglar undrande på bussen och chaffisen ;)

/F

Walter

Citat från: Krille skrivet 03 januari 2008, 21:54:55 PM
Hmm, jag tycker bussen ser orange ut.
Kanske bara en "feljustering" i RAW?  :)
Eller min skärm som behöver justeras?

/K

Din skärm alternativt ditt färgseende  ;D
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Citat från: Peter Erret skrivet 04 januari 2008, 03:05:56 AM
Häng med till det nya fiket!

Trevligt och kul.
Såg 4228 skyltad Sluss idag vid Forum Nacka, tyvärr hann jag inte fram med kameran men den bussen har väl varit kass i skyltskåpet ett bra tag?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

CitatSåg 4228 skyltad Sluss idag vid Forum Nacka, tyvärr hann jag inte fram med kameran men den bussen har väl varit kass i skyltskåpet ett bra tag?

Ja, det ska den ha varit. Ungefär som 4528, men den visar bara Sl, följt av en oläslig ändelse.

/F

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 04 januari 2008, 20:14:53 PM
Ja, det ska den ha varit. Ungefär som 4528, men den visar bara Sl, följt av en oläslig ändelse.

Visar bara "SL"? Räcker det inte med emblemet i fronten?  ;D

Fredde

CitatVisar bara "SL"? Räcker det inte med emblemet i fronten? 

Jo, man kan tycka det ;)

Magnus_J

såg en swebus på linje 118 idag i Spånga med Hallollingby eller likande mitten var lite suddig  ;D

Ersa

Häng med till det nya fiket!

Där tar vi oss knappt upp för backen.

Hoppas man har placerat fikets hållplats i nedförslut, alternativt sandar rejält. Annars blir det jobbigt för den där Säffleboogien.  ;)

Peter Erret

Hade nog varit värre om man kört med en fjolla till fiket. ;D

Nico

Denna felskyltning (visad tidigare)

tyder på vad jag förstår att SL:s Buss-Pc system är undermåligt.

Man beslöt om att köpa in en RR, upphandling gjordes och köpte en DKW för säljaren uppgav att DKW:n hade samma prestanda som RR:n.
Snålheten bedrog även här visheten.

Nja, undermåligt är det väl inte... även om man gärna får bygga in lite mera finesser i det. Däremot inte sagt att det inte finns en del buggar och det finns väl heller inte något som är helt idiotsäkert? Själv irriterar jag mig t.ex. på de små tomkörningsbitar med position som numera lagts in i programmen [mellan varje tur] vilket innebär en massa extra knapptryckande i onödan. Ibland innebär även detta att destinationsskylten får motstridiga order av BussPC vilket systemet löser genom att lägga sig i ett slags defaultläge och skylta 'Ej i trafik'.

BussPC-programmen är ju inte heller statiska utan beroende på ändringar av körtid, linjesträckningar, tillägg/avlägsnande av hållplatser mm. så kommer hela tiden uppdateringar. Att det relativt ofta kommer uppdateringar till programfilerna är även ett sätt att komma åt eventuella missar i det hela, men då det ändå inte är helt okomplicerade program man håller på med så riskerar man istället att, via t.ex. den mänskliga faktorn, få med nya buggar som då får rättas till nästa gång osv. Blir lite av sisyfosarbete över det hela.

När det nu sedan pratas om DKW versus RR så kan man ju samtidigt i så fall undra vilket system som annars skulle ha valts och om det i så fall hade varit garanterat idiotsäkert i alla lägen? Visst kan nog BussPC-systemet bli bra mycket bättre, men själv tycker jag i alla fall att BussPC på det stora hela fungerar mycket bra. I synnerhet om man ställer antalet körda kilometer i paritet med de ändå relativt få missar man märker. De största problemen orsakas mest av dåliga skyltar samt troligen av handhavandefel, både vid omprogrammering och i vissa fall av förarna.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Christian Ljunggren

Citat från: Verspieder skrivet 03 januari 2008, 23:01:17 PM
Kanske Ljunggren har en c:a 7 år gammal bild på Danielssons AHP901 skyltad "Funveg"? Jag har för mig att Broseskylten la av i Sveg, mitt under omskyltning för återfärd mot Funäsdalen så det fick stå Funveg i några dagar tills den kunde bli lagad.

Nej, någon bild på den med "Funveg" har jag inte.
Dock minns jag det hela.

/Christian

Peter Erret

Citat från: Nico skrivet 05 januari 2008, 13:15:43 PM
Nja, undermåligt är det väl inte... även om man gärna får bygga in lite mera finesser i det. Däremot inte sagt att det inte finns en del buggar och det finns väl heller inte något som är helt idiotsäkert? Själv irriterar jag mig t.ex. på de små tomkörningsbitar med position som numera lagts in i programmen [mellan varje tur] vilket innebär en massa extra knapptryckande i onödan. Ibland innebär även detta att destinationsskylten får motstridiga order av BussPC vilket systemet löser genom att lägga sig i ett slags defaultläge och skylta 'Ej i trafik'.

BussPC-programmen är ju inte heller statiska utan beroende på ändringar av körtid, linjesträckningar, tillägg/avlägsnande av hållplatser mm. så kommer hela tiden uppdateringar. Att det relativt ofta kommer uppdateringar till programfilerna är även ett sätt att komma åt eventuella missar i det hela, men då det ändå inte är helt okomplicerade program man håller på med så riskerar man istället att, via t.ex. den mänskliga faktorn, få med nya buggar som då får rättas till nästa gång osv. Blir lite av sisyfosarbete över det hela.

När det nu sedan pratas om DKW versus RR så kan man ju samtidigt i så fall undra vilket system som annars skulle ha valts och om det i så fall hade varit garanterat idiotsäkert i alla lägen? Visst kan nog BussPC-systemet bli bra mycket bättre, men själv tycker jag i alla fall att BussPC på det stora hela fungerar mycket bra. I synnerhet om man ställer antalet körda kilometer i paritet med de ändå relativt få missar man märker. De största problemen orsakas mest av dåliga skyltar samt troligen av handhavandefel, både vid omprogrammering och i vissa fall av förarna.

När jag skrev "undermåligt" så tänkte/tänker jag på vad man lovade. Vi förare skulle på BussPc:n se inväntande och anslutande bussar vid olika terminaler etc.

på bilden så ser man en grön ring efter Gustavsbergs centrum vilket visar att jag har en anslutning där och då jag ligger före tidtabell så är den grön, hade jag legat efter tidtabellen så hade det varit en röd ring, tryckte man på ringen så fick man möjlighet att få direktkontakt med denna anslutning istf att leta reda på min spec i mörkret, knappa in omloppsnummer etc. vilket gör att körsäkerheten eftersätts, vi förare hurrade. På förarspecen så framgår det inte heller information om vad som händer på turen efter att man blivit avlöst, t.ex. på utväg från Slussen till Hemmesta så om jag blir avlöst vid Mölnvik så vet jag inte på specen om man har anslutning till någon Stavsnäsbuss i Grisslinge eller vilka bussar som ansluter i Kolvik. Denna service kan vi inte heller ge våra kunderna utan svaret blir, ingen aning, titta i tidtabellen (Serviceanda från SL?). Orsaken till att denna möjlighet utnyttjades är enligt info att BussPc:n är för klen.

homer

Mankan väl knappast beskylla Sl för de då de är Swebus Vagnspecifikationer som inte tillhandahåller den informationen

Peter Erret

Citat från: homer skrivet 05 januari 2008, 21:22:43 PM
Mankan väl knappast beskylla Sl för de då de är Swebus Vagnspecifikationer som inte tillhandahåller den informationen
Det är SL som ansvara för BussPc:n, det är SL som utlovat sevicen på densamma. I detta fallet tar jag Swebus och alla andra entreprenörer i försvar!!
Det är SL som avsvara för informationen till sina kunder, köper man in ett system som inte klarar detta så kan ingen annan lastas/klandras för det.

Nico

Fortfarande är inte heller BussPC-systemet helt färdigutvecklat utan det finns fortfarande delar som ska in. Om nu systemet sedan i sig skulle vara för klent så går det troligen att uppgradera i olika form. Kruxet är väl att man måste nog göra lite inskränkningar (dvs. minska ned på vissa särlösningar) här och var om man ska få ett system som är lite mera användarvänligt överlag.

Citat från: Peter Erret skrivet 04 januari 2008, 03:05:56 AMMan beslöt om att köpa in en RR, upphandling gjordes och köpte en DKW för säljaren uppgav att DKW:n hade samma prestanda som RR:n.
Snålheten bedrog även här visheten.

Undrar fortfarande vilka andra system som övervägdes och varför de i så fall var bättre? Förutom att få reda på vilka fördelar som de andra systemen skulle ha haft så undrar jag även hur stor skillnad det var på kostnaderna? I alla fall tolkar jag ovanstående text (dvs. detta med att snålheten skulle ha bedragit visheten) som att vederbörande skribent var delaktig eller i alla fall hade insyn i upphandlingen av de nya systemen. Skulle därför vara skoj att att få lite mera information kring detta av någon som uppenbarligen var så insatt i specifikationerna kring upphandlingen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman