Skåne buss karta (live busspårning)

Startat av intro298, 05 januari 2026, 13:08:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

intro298

Hej alla,

Det här började som ett personligt sidoprojekt, men jag har beslutat att öppna det för allmänheten.

Det är en livekarta som visar alla Skånetrafikens bussar i realtid, där varje buss visas individuellt med detaljerad information. Såvitt jag vet finns det inget liknande i Sverige, men om du är bekant med bustimes.org i Storbritannien är idén liknande.

Du kan zooma in på kartan, klicka på valfri buss och se detaljerad information om fordonet som uppdateras live.

Projektet är fortfarande i ett tidigt skede och jag har inte testat det utanför Apple-enheter, så det kan finnas problem på Android eller Windows. Om du stöter på några buggar, berätta gärna vad problemet är. Här är i alla fall några skärmdumpar och självklart en länk!

skanebusskarta.se

Tack!  :)

AdamL

Skulle det vara möjligt att lägga till sökning på specifika vagnnummer för att hitta bussar i programmet?

intro298

Ja, det är en funktion som jag planerar att lägga till, och jag tror att det borde vara ganska enkelt att konfigurera, så den kommer nog att läggas till snart.  :)

VästSverige

Västtrafik har också en sådan fast för sina egna linjer.

https://rrp.vasttrafik.se/

intro298

Citat från: AdamL skrivet 05 januari 2026, 14:16:34 PMSkulle det vara möjligt att lägga till sökning på specifika vagnnummer för att hitta bussar i programmet?
Denna funktion har nu lagts till. Nu är det också möjligt att filtrera efter bussoperatör och busstillverkare.
Citat från: VästSverige skrivet 05 januari 2026, 16:22:34 PMVästtrafik har också en sådan fast för sina egna linjer.

https://rrp.vasttrafik.se/
Ja, jag tror att de flesta myndigheter har något liknande. Men jag tror inte att någon av dem visar mer detaljerad information, såsom busstillverkare eller tillverkningsår?

Ulf Berlin

Tack för denna karta.
Hittar dock inte hur man zoomar ut/in på kartan.../Ulf

intro298

Anders.o93

Mycket fin karta👍
Bara nyfiken på hur det fungerar med tanke på den information som visas om vilken specifik buss (nummer/modell) som trafikerar linjerna. Är detta information som Skånetrafiken tillhandahåller i öppen källkod?

Anders.o93

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 januari 2026, 18:01:51 PMTack för denna karta.
Hittar dock inte hur man zoomar ut/in på kartan.../Ulf
Använder du en enhet med pekskärm är det bara att "nypa".
Är det en vanlig dator brukar det gå bra att scrolla med mushjulet för att zooma.

intro298

Citat från: Anders.o93 skrivet 05 januari 2026, 20:10:40 PMMycket fin karta👍
Bara nyfiken på hur det fungerar med tanke på den information som visas om vilken specifik buss (nummer/modell) som trafikerar linjerna. Är detta information som Skånetrafiken tillhandahåller i öppen källkod?
Tack :)

Informationen kommer från Skånetrafiken, men jag kan använda den via Trafiklabs API "GTFS Regional". Detta (kostnadsfria) API tillhandahåller information i realtid, operatörsinformation och flottnummer, men det innehåller inte data om varje buss (till exempel om en buss är en MAN eller Solaris) utan visar endast vagnsnummer. Övriga detaljerade bussdata har jag matat in manuellt.

Trafiklabs GTFS Regional API täcker också hela Sverige, så teoretiskt sett skulle ett liknande projekt kunna göras för ett annat län, men jag är inte säker på om något annat län har tillgängliga vagnnummerdata via detta API.

Jörgen

Citat från: Anders.o93 skrivet 05 januari 2026, 20:12:55 PMAnvänder du en enhet med pekskärm är det bara att "nypa".
Är det en vanlig dator brukar det gå bra att scrolla med mushjulet för att zooma.

Har samma problem med att zooma in och ut på datorn med mushjulet.

Funkar i MS Edge märkte jag när jag testade, men inte i Firefox som jag alltid använder.

Man kan zooma in genom att dubbelklicka med vänsterknappen på musen, men du kan inte zooma ut sedan.
Mvh: Jörgen

Mikael Blom

För mig fungerar det utmärkt med att zooma in och ut med mushjulet och jag använder också Firefox som webbläsare.
Har en laptop med Windows 11.