Huvudmeny

Tunnelbanan 75 år

Startat av Gunnar D, 01 oktober 2025, 10:58:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



C1 2013 tillhörde de vagnar som var med från början när T-banan Slussen-Hökarängen invigdes 1 okt 1950.
Här ses den vid Gullmarsplan i apr 1979.

Mvh Gunnar

Ulf Berlin


Leyland

Tack Gunnar för trevlig bild.

Väldigt många noteringar jag har för 2013 åren 1976-1979 går hon som ledarvagn - självklart en slump. Själv åkte jag vagnen sista gången 15 mars 1982, 14 månader innan den togs ur trafik.

Axplock av data för C1 2013
  • 1950-06-01 Levererad
  • 1950-10-01 I trafik, första dagen för Södra banan
  • 1958-10-20 R1
  • 1964-06-04 R2
  • 1971-01-19 R3
  • 1977-01-02 Spårat ur i växel 506/511 Högdalshallen
  • 1977-01-07 Spårat ur, igen, i växel 506 Högdalshallen
  • 1978-08-23 Linje 19/6 klockan 09:09 - Från tågvaktshytten rapporteras att Batterisyra från tåglyktan läckt ut och löst upp färgen i hytten. Tågvakten fick uniformen nersmod av grön färg.
  • 1983-06-03 Skrotad (officiellt datum), hade då rullat 2 022 280 km

Gunnar D

Stort tack för detta!
Tågvakter fanns alltså kvar 1978 men hur länge till?

/Gunnar

Nico

Att Bana 3 fyller 50 verkar man däremot förbigå.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Nja, det uppmärksammades med ett firande i Hallonbergen 31/8.
Men visst, det är ju mer pompa och ståt för 75-årsjubileet.

https://sparvagsmuseet.se/se-och-gora/aktuellt/bla-linjen-50-ar/

// Niclas

Nico

Kan ju inte ha varit något stort firande då det inte verkar ha varit uppmärksammat ens i lokalpressen... och vi som bor och åker med Bana 3 har mig veterligt inte sett något. Å andra sidan är det inte så konstigt... 2017 var det en annan 50-åring som glömdes bort så det där med jubileum är inte direkt någon paradgren på vissa håll. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Bolin

Citat från: Gunnar D skrivet 01 oktober 2025, 16:42:03 PMTågvakter fanns alltså kvar 1978 men hur länge till?

/Gunnar
Tågvakterna på bana 1 avskaffades 1980 när kameraövervakningen av de böjda plattformarna hade byggts ut. År 1985 fick vissa böjda plattformar en gul markering för att visa var föraren skulle stå vid dörrstängning för att få så god överblick som möjligt. Initiativet till dessa markeringar togs av dåvarande skyddsombudet Sture Sabel, varvid dessa markeringar kom att kallas för "sabelpunkt". Senare generationer av tunneltågförare har kallat markeringarna för "vändstekta ägg".

/Peter Bolin

Leyland

Tågvakterna försvann, om jag minns rätt, i samband med den årliga placeringen i november.

Komplettering uppgifter avseende vagn 2013,
  • Fram till skrotningen rullade 2013 på boggier nummer 731 och 732. Dessa boggier reviderades och sattes på vagn C2 2035 1983-09-23. 2035 hade fram till denna tidpunkt boggier nummer 49 och 50 som skrotades under oktober 1983.

Gunnar D

Citat från: Peter Bolin skrivet 02 oktober 2025, 00:31:39 AMTågvakterna på bana 1 avskaffades 1980 när kameraövervakningen av de böjda plattformarna hade byggts ut. År 1985 fick vissa böjda plattformar en gul markering för att visa var föraren skulle stå vid dörrstängning för att få så god överblick som möjligt. Initiativet till dessa markeringar togs av dåvarande skyddsombudet Sture Sabel, varvid dessa markeringar kom att kallas för "sabelpunkt". Senare generationer av tunneltågförare har kallat markeringarna för "vändstekta ägg".
Tack för info! Hur var det med plattformsvakterna i sina upphöjda kurar?

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 02 oktober 2025, 22:07:44 PMKomplettering uppgifter avseende vagn 2013,
  • Fram till skrotningen rullade 2013 på boggier nummer 731 och 732. Dessa boggier reviderades och sattes på vagn C2 2035 1983-09-23. 2035 hade fram till denna tidpunkt boggier nummer 49 och 50 som skrotades under oktober 1983.
C2 vagnförteckning B 1.10.50 anger t.o.m. 2036. Var exvis 2035 i trafik på invigningsdagen 1/10-50?

/Gunnar

Peter Bolin

Citat från: Gunnar D skrivet 03 oktober 2025, 09:45:44 AMTack för info! Hur var det med plattformsvakterna i sina upphöjda kurar?

/Gunnar
Plattformsvakterna som satt i en plattformskiosk mitt på plattformen kallades "papegojor" internt. Jag minns vakten som satt vid Fridhemsplan söderut. När ett tåg var på väg in till plattformen ropade han ut exempelvis "Linje 19 mot Hagsätra". Detta återupprepades en gång till när tåget stod inne vid plattformen. Sedan ropade han ut "Tag plats. Se upp för dörrarna. Dörrarna stängs". Detta pågick hela arbetspasset.

År 1976 fanns plattformsvakten vid Fridhemsplan söderut kvar. När jag började på SL 1985 var "papegojorna" borta sedan länge. Är det någon som vet exakt tidpunkt? Vid vilka andra stationer fanns det "papegojor"?

En komplettering till mitt tidigare svar: Sture Sabel (1936–1999) var huvudskyddsombud 1985 om jag inte missminner mig. Sedan övergick han till planeringsavdelningen där han jobbade med Snabbspårvägen, sedermera kallad Tvärbanan. På 1990-talet jobbade han deltid på planeringsavdelningen och deltid som trafikchef för Djurgårdslinjen.

/Peter Bolin

Gunnar D



C5 2905 vid Östermalmstorg 15 okt 1966 där det fanns en plattformskur riktning Ropsten enligt bilden.
Har ett starkt minne av en dylik på T-Centralen riktning Gullmarsplan och även på några andra stationer som jag nu ej minns.

Mvh Gunnar

Leyland

#13
Citat från: Gunnar D skrivet 03 oktober 2025, 10:13:40 AMC2 vagnförteckning B 1.10.50 anger t.o.m. 2036. Var exvis 2035 i trafik på invigningsdagen 1/10-50?

/Gunnar

Jag har ingen utsättningslista eller liknande från 1 oktober, men en del spridda anteckningar i kombination med bilder och tolkning av bilder ger vid handen (varning för detaljer som kan vara skadligt för hälsan ;) )

2030
  • 1950-08-01 Troligen i trafik från 1 oktober
  • 1950-10-01 I trafik (bild)
  • 1983-10-07 Skrotad

2031
  • 1950-08-30 På SJ-bangård, koppelbrott i anslutning till transport
  • 1950-08-31 Levererad
  • 1950-09 I provtrafik, bild från Hökarängen
  • 1950-10-01 Inte med säkerhet i trafik, men det finns en bild som påstås vara tagen 1950-10-01
  • 1983-02-01 Skrotad
  • 1983-02-11 Faktura från AB Demonteringar, 5 000 kronor per vagn exklusive moms för skrotning av 2022, 2031, 2381 och 2387
2032
  • 1950-08-31 Levererad
  • 1950-10-01 I trafik
  • 1985-04-17 Rullade in i Cvst Hy för demontering och skrotning. Parkopplad med 2071. Hade komplett HS fram till sista tur.
  • 1985-04-17 Skrotad

2033
  • 1950-09-13 Levererad
  • 1950-10-01 I trafik
  • 1950-10-10 I trafik 19/1 Skanstull n-ut
  • 1982-03-15 Gick som ledarvagn 17/4 efter morgonkoppling. Enligt obekräftad uppgift sista dagen 2033 gick som ledarvagn.
  • 1983-09-16 Skrotad

2034
  • 1950-09-26 Levererad (Finns en "avresebild" från ASJ Linköping, troligen 1950-08-25 med 2034, 2035, 2036 och 2037 på rad) 2034 har ingen destinationsrulle monterad från ASJ.
  • 1950-10-01 Ej bekräftad att vagnen gick i trafik
  • 1954-12-21 "Påkörning", utgående tåg/provtåg med 2034(v1)+2170+2235+2026 körde in i 2059 i Hammarbyhallen. Utredningsrapporten kommenterar att en av orsakerna till denna kollision var att Hammarbyhallen hade f.n. så många vagnar, att det är trångt. 3 timmar för att bärga och få alla vagnar på rätt spår.
  • 1984-11-05 HS demonterad
  • 1984-12-19 Sista dag i trafik
  • 1985-01-02 Skrotad

2035
  • 1950-09-26 Levererad (Finns en "avresebild" från ASJ Linköping, troligen 1950-08-25 med 2034, 2035, 2036 och 2037 på rad) 2034 har ingen destinationsrulle monterad från ASJ.
  • 1950-09-26 Levererad
  • 1950-10-01 I trafik (tolkning av pressbild)
  • 1951-07-26 Hökarängsolyckan
  • 1985-03-19 Sista dag i trafik
  • 1985-03-25 Skrotad (officiellt datum)
  • 1985-03-26 Rullade in i Cvst Hy för demontering och skrotning. Parkopplad med 2136. Hade komplett HS fram till sista tur.

2036
  • 1950-09-26 Levererad (Finns en "avresebild" från ASJ Linköping, troligen 1950-08-25 med 2034, 2035, 2036 och 2037 på rad) 2034 har ingen destinationsrulle monterad från ASJ.
  • 1950-09-26 Levererad
  • 1950-10-01 Första turen
  • 1966 Den tunnelvagn som rullade mest trafik-km detta år, 80 175 km
  • 1982-03-15 Gick som ledarvagn under dagen på 29/10 (11:19), 19/8 (14:33) och 28/15 (16:12)
  • 1984-11-21 Sista dagen i trafik
  • 1984-11-30 Skrotad

2037
  • 1950-09-26 Levererad (Finns en "avresebild" från ASJ Linköping, troligen 1950-08-25 med 2034, 2035, 2036 och 2037 på rad) 2034 har ingen destinationsrulle monterad från ASJ.
  • 1950-09-26 Levererad
  • 1950-10-01 Ej bekräftad i trafik
  • 1950-10-05 Uppställd i Hammarbyhallen, Kan ha gått i trafik. Destinationsrulle (svart med vit text) monterad och skyltad "Hökarängen" linje 18/1 i norra änden av vagnen och ser till synes vara B-änden.
  • 1972-04-06 Utbränd, brand vid Skärmarbrink linje 11/5
  • 1973 Ombyggd till Snöblåsningsvagn 9237 senare Skräpsugningsvagn A234 9364
  • 2025 finns väl kvar

Leyland

#14
Citat från: Gunnar D skrivet 03 oktober 2025, 17:09:14 PM

C5 2905 vid Östermalmstorg 15 okt 1966 där det fanns en plattformskur riktning Ropsten enligt bilden.
Har ett starkt minne av en dylik på T-Centralen riktning Gullmarsplan och även på några andra stationer som jag nu ej minns.

Mvh Gunnar

En "tidig" bild på C5 i trafik. Ödsligt och tomt - var det tidigt morgon eller sen kväll, eller provtur på natten?

Visst var det så att C5 2902-2908 levererades 1965 (november-december) men fick först 29 juli 1966 Trafiktillstånd från Kungl Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen.