Huvudmeny

Tunnelbanan 75 år

Startat av Gunnar D, 01 oktober 2025, 10:58:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Stort tack för vagnhistorik 2030-2037 som skall detaljstuderas!

Klockan visar 21.40 på bilden ovan och jag väntade tills de avstigande hade försvunnit från plattformen.
C5 2901 levererades sent 1963 som 3001:
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76973.msg542559#msg542559

Enligt vagnförteckning B levererades 2902-2907 1964 och 2908 1965.
Vill minnas att de sattes i trafik i okt 1966.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 03 oktober 2025, 17:54:56 PMVisst var det så att C5 2902-2908 levererades 1965 (november-december) men fick först 29 juli 1966 Trafiktillstånd från Kungl Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen.
Enligt "Lok & vagnar 2" leveransbesiktigades alla C5 enligt märkning under okt-dec 1965.

/Gunnar

Micke A

Sista "papegojan" fanns vid T-Centralen söderut på bana 1 och försvann november 1980 när tågvakter försvann.

Leyland

Men visst har det efter denna ordinarie bemanning (vid 8-vagnarståg Tub 1) i november 1980 funnits "papegojor" i form av enskilda insatser (bemanning av buren) vid vissa stationer och större evenemang.

Minns tydligt bl.a. Solna c och Stadion - som inte hade eller haft någon ordinarie pappegojbemanning sedan stationerna byggdes.

Ett annat minne var att på dessa stationer som var utrustade med "den moderna standardburen" (Tub 2 och Tub 3) hade den monterad i berget hängandes i luften - benen nådde inte ned till plattformen.

Leyland

Citat från: Leyland skrivet 03 oktober 2025, 17:54:56 PMVisst var det så att C5 2902-2908 levererades 1965 (november-december) men fick först 29 juli 1966 Trafiktillstånd från Kungl Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen.

Citat från: Gunnar D skrivet 04 oktober 2025, 09:26:30 AMEnligt "Lok & vagnar 2" leveransbesiktigades alla C5 enligt märkning under okt-dec 1965.

/Gunnar

Tack Gunnar,

Bidrar med en allmän handling vilket ställer frågan - gick vagnarna i passagerartrafik före 29 juli 1966?

...och inser att jag själv sitter på det troliga svaret på nyss ställda fråga (Nej är troliga svaret, i vart fall avseende ordinarie trafikutsättning före 1966) genom denna noggrannhet hos SS

Gunnar D

Stort tack för detta och några av de sista C4 också!
Jag vill minnas att trafikstart för C5 var just 1 okt 1966 som var en lördag. Kanske smart om det blev strul skulle inte påverkan bli så stor.

Mvh Gunnar

Leyland

Ett försök till sammanställning med varierande datum för C5.

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 03 oktober 2025, 09:45:44 AMTack för info! Hur var det med plattformsvakterna i sina upphöjda kurar?

/Gunnar

Den nya "kiosken" vid Fhp s-ut den 13 januari 1955 beskrivs i denna Distriktsorder liksom arbetsflödet.

Gunnar D

Tack för denna order! Detta behövdes nog särskilt när nu de nya linje 13 och 14 hade inrättats till Fridhemsplan. Morgonrusningen kunde nog vara påtaglig.

Mvh Gunnar

Peter Bolin

Citat från: Micke A skrivet 04 oktober 2025, 10:09:06 AMSista "papegojan" fanns vid T-Centralen söderut på bana 1 och försvann november 1980 när tågvakter försvann.
Tack för uppgiften om att "papegojorna" försvann samtidigt som tågvakterna i november 1980. Jag var på Tunneldistriktet vid Mälartorget 1982 och talade med en av driftplanerarna för tunnelbanan om tågvakterna, men "papegojorna" kom aldrig på tal.

I min samling har jag ett grönt häfte Välkommen till Tunneldistiktet från 1980 som ingick i tunneltågförarutbildningen. Jag får vid tillfälle leta upp det och se vad det kan stå där om tågvakter och "papegojor". Mitt exemplar av tunnelbanans säkerhetsordning är uppdaterat fram till 1987, så där är förmodligen det mesta om tågvakter borttaget.

Då fanns det således en plattformskiosk på T-Centralen vid plattformen söderut för bana 1. Den har jag helt glömt bort.

/Peter Bolin

Leyland

Citat från: Peter Bolin skrivet 05 oktober 2025, 16:32:09 PMDå fanns det således en plattformskiosk på T-Centralen vid plattformen söderut för bana 1. Den har jag helt glömt bort.

/Peter Bolin

Fasta plattformsvaktsbemanningen från 1959 på TUB 1.

Peter Bolin

Tack till Leyland för den listan över stationer och tjänstgöringstider för "papegojor" 1959. Är det någon som vet vilka stationer som hade "papegojor" kvar under de sista åren? Vi har redan konstaterat att de fanns vid Fridhemsplan söderut 1976 och T-Centralen söderut 1980 på bana 1. Fanns det fler stationer med "papegojor" under perioden omkring 1975–1980?

/Peter Bolin

Leyland

Citat från: Peter Bolin skrivet 05 oktober 2025, 20:24:49 PMTack till Leyland för den listan över stationer och tjänstgöringstider för "papegojor" 1959. Är det någon som vet vilka stationer som hade "papegojor" kvar under de sista åren? Vi har redan konstaterat att de fanns vid Fridhemsplan söderut 1976 och T-Centralen söderut 1980 på bana 1. Fanns det fler stationer med "papegojor" under perioden omkring 1975–1980?

/Peter Bolin

Några bidrag till forskningen
  • Hötorget X fick 1959-09-26 TV-stöd så plattformsvakten/papegojan vid söderspår även kunde bevaka och ropa ut för västgående tåg.
  • Örnsberg fick ITV 1972-11-15 och plattformsvakten under högtrafiktid drogs in.
  • Gamla stan fick ITV 1972-11-20 Tub 2 söderut. Plattformsvakten under högtrafiktid drogs in.
  • Så sent som 1979-07-20 hade Isstadion plattformsvakt under rusningstid.

Nu var plattformsvakterna vid t ex Gamla stan och Isstadion inte "klassiska papegojor" (i bur med mikrofon) utan vakter med klassisk stins-spade. Fanns ofta kiosker på plattformen för dem och det förekom på flera stationer.

De stationer som jag minns absolut och bara hade sista halvåret/året "papegoja" i rusningstid var T-Centralen och Fridhemsplan Tub 1 söderut.

Slussen X vill jag minnas försvann något år tidigare och hade ersatts av fyra tv-apparater i bredd Tub 1 söderut där hissen går idag.

Plattformsvakt Bengt Palmstedt vid Höterget X s-ut 1959-12-15. Foto: SS/Spårvägsmuseet

Peter Bolin

Tack än en gång till Leyland för dessa uppgifter. Nu har vi även en bild på en tjänstgörande "papegoja".  :)

Jag minns att plattformsvakter med stinsspade kunde kommenderas ut av TUC när ITV-anläggningen på någon av stationerna med böjd plattform var ur funktion på 1980- och 1990-talet. Ett par stationer på bana 1 var och är säkert fortfarande särskilt kritiska när det gäller möjligheten för föraren att stänga dörrarna på ett säkert sätt utan stöd av ITV.

ITV stod för intern-tv. Det var SL:s benämning på kameraövervakningen på böjda plattformar på 1980- och 1990-talet.

Jag har förhoppningsvis lite tid nästa vecka att plocka fram häftet Välkommen till tunneldistriktet. Där kan det finnas mer info om tågvakter och kanske även "papegojor" eftersom de bör ha funnits kvar när häftet gavs ut.

/Peter Bolin