Några nytagna Swebus-bilder (2008)

Startat av Mikael T Nilsson, 02 januari 2008, 18:43:32 PM

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Walter

Tittar man på Hemsidan under Boka en buss/Gävle/resurser finns det två Brynäsbussar, en svart och en vit. 6764 är den vita!
Den svarta busse är fd Färjestadsbussen 4400!

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 januari 2008, 13:08:35 PM
Ok. 8 resp 6 år gamla.

Umeå och Karlstad lär vara de som har de nyaste beställningsbussarna som fortfarande är konkurrenskraftiga

Ja av de som är rena beställningsbussar. Men Umeå använder väl sina Setra 317 och Travego i linjetrafik vanligtvis?

Martin Maltkvist

Citat från: Walter skrivet 03 januari 2008, 11:24:30 AM
Nej nu måste vi nog korrigera. 5837 fanns först i Gävle som beställningsbuss/Brynäs buss. Sedan byttes 5837 mot 0019 som nu återfinns i Gävle. Detta efter att 4400 inte fick fortsatt förtroende som buss åt Färjestad. 5838 har hela tiden funnits i Karlstad/Värmland.
Denna reprisbild visar Swebus 0019 som spelarbuss för Färjestad, notera vinkningarna från övervåningen som jag upptäckte först långt senare.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Walter

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 03 januari 2008, 13:32:59 PM
Denna reprisbild visar Swebus 0019 som spelarbuss för Färjestad, notera vinkningarna från övervåningen som jag upptäckte först långt senare.

Färjstestads damlag?  ;D

Ersa

Citat från: Walter skrivet 03 januari 2008, 13:12:47 PM
Ja av de som är rena beställningsbussar. Men Umeå använder väl sina Setra 317 och Travego i linjetrafik vanligtvis?

En Setra har man, samt Trevegon. Och ja, de båda går i linjetrafik ofta.

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 03 januari 2008, 09:21:00 AM
Klokt av dem.

Finns det färre rörelsehindrade och barnvagnar på landsbygden? Vill gärna höra hur du tänker där.

Det är verkligen inget negativt med låggolv! Man kan ha höggolv bak, och vill man då (som jag) sitta lite högre upp, så går man helt enkelt bakåt. Ska man åka en kortare sträcka, så ställer/sätter man sig framme.
Det kan inte bli enklare eller smartare!
På riktiga långfärdsbussar, som gör få uppehåll (exempelvis Swebus Express eller Skåneexpressen), kan man ha rullstolslift istället.

Hagri

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 januari 2008, 11:18:14 AM
5837 o 5838 köptes som beställningsbussar, uppenbarligen har behovet av linjevagnar i Värmland blivit större än behovet av en "ren" beställningsbuss varför 5837 lackats om senare, 5838 finns i Gävle.
Har sett 5837 på linje 601 vid några tillfällen. Då den är manuellt växlad har inte alla behörighet att köra den.
Skulle vara kul att veta stor del av Svebus förare i Karlstad som har begränsning för automat?

Anders L

Citat från: Hagri skrivet 03 januari 2008, 21:46:22 PM
Har sett 5837 på linje 601 vid några tillfällen. Då den är manuellt växlad har inte alla behörighet att köra den.
Skulle vara kul att veta stor del av Svebus förare i Karlstad som har begränsning för automat?

Tror faktiskt inte att det är så många, jag vet dock inte hur det är med de nyare förarna. Om den går på linje 601 så tycker jag verkligen synd om den föraren. Det är en av VTABs mest stressiga linjer med mycket korsningar och stopp. Man får inte göra annat än att växla. Den gör sig bäst på långlinjer typ 400 och 500.

Jag har förresten glömt att ge beröm för de fina bilderna i den här tråden  :).
Vart är bilden på Färjestadsbussen tagen? Trevliga tjejer. Undrar om de blivit drabbade av "Gräsmarkerns" (han som kör) fräckisar  ;D.

Martin Maltkvist

Citat från: Anders L skrivet 03 januari 2008, 22:07:45 PM
Jag har förresten glömt att ge beröm för de fina bilderna i den här tråden  :).
Vart är bilden på Färjestadsbussen tagen? Trevliga tjejer. Undrar om de blivit drabbade av "Gräsmarkerns" (han som kör) fräckisar  ;D.

Jag stod i Göteborg med stationshuset till vänster och Drottningtorget till höger om mig.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 03 januari 2008, 21:19:48 PM
Finns det färre rörelsehindrade och barnvagnar på landsbygden? Vill gärna höra hur du tänker där.

Det är verkligen inget negativt med låggolv! Man kan ha höggolv bak, och vill man då (som jag) sitta lite högre upp, så går man helt enkelt bakåt. Ska man åka en kortare sträcka, så ställer/sätter man sig framme.
Det kan inte bli enklare eller smartare!
På riktiga långfärdsbussar, som gör få uppehåll (exempelvis Swebus Express eller Skåneexpressen), kan man ha rullstolslift istället.

På den typ av förorts- och landsbygdstrafik jag åkt och kört i mestedels Jämtland, Västerbotten och Roslagen de senaste sju åren har det knappt funnits några rullstolsresenärer alls, inte ens på Brunflotrafiken. Barnvagnar lyfter man ju ombord med hjälp av medresenärer, eller stoppar in i bagageutrymmet. I vissa fall går även någon cykel lätt in där under också.

Lågentré-Vegor infördes på Jämtlands lite längre landsbygdslinjer (5-6 mil) kring 2001, och dessa "stötiga stadsbussar" blev inte direkt jättepoulära bland vardagsresenärerna.

Mikael T Nilsson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 02 januari 2008, 21:50:31 PM
   Hej!

Många av avgångarna på 899 mellan Uppsala och Stockholm fortsätter bussarna på olika linjer vidare från Stockholm till bla Kalmar o Linköping.

Neoplan-Väst i Uppsala har huvudansvaret på att hålla med servicen på både Eurolinerna och MAN-bussarna. Så det kan vara lite olika bussar som dyker upp här i Uppsala när det gäller dessa bussar beroende när dom skall in på service.

//Niclas

Hej,

Tack för uppgifterna. Det verkar som att Uppsalas Volvo-van Hooler (43xx-serien) inte anänds så frekvent längre. Det finns väl inte så många kvar i trafik längre?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Walter

Citat från: Norrortsmicke skrivet 04 januari 2008, 12:11:21 PM
Hej,

Tack för uppgifterna. Det verkar som att Uppsalas Volvo-van Hooler (43xx-serien) inte anänds så frekvent längre. Det finns väl inte så många kvar i trafik längre?

16 st sycken ska finnas kvar enligt mina uppgifter. 4357, 4359, 4361, 4371, 4376, 4379-82, 4386-88, 4390, 4393, 4395, 4397.

Tyngdpunkten på placeringarna ligger ju i Örebro och Dalarna. Får ju inte köra linjer som trafikerar G.

Mikael T Nilsson

Citat från: Walter skrivet 04 januari 2008, 13:19:17 PM
16 st sycken ska finnas kvar enligt mina uppgifter. 4357, 4359, 4361, 4371, 4376, 4379-82, 4386-88, 4390, 4393, 4395, 4397.

Tyngdpunkten på placeringarna ligger ju i Örebro och Dalarna. Får ju inte köra linjer som trafikerar G.

Tack för uppgifterna!! Vet du även vilka 43xx-vagnar som är kvar i Uppsala?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Walter

Citat från: Norrortsmicke skrivet 04 januari 2008, 15:31:13 PM
Tack för uppgifterna!! Vet du även vilka 43xx-vagnar som är kvar i Uppsala?

Tyvärr kommer jag inte kuna svara på det innan måndag då jag nu tagit helg och inte har listorna hemma. Antingen någon annan kan eller så titta in på denna tråden. http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5046.0